Blogi

Life of a social media trainee: Rosaliina

By 22.5.2017 kesäkuu 15th, 2018 No Comments

Ensivaikutelma

Syksyllä 2016 etsin harjoittelupaikkaa mainonnan suunnittelun opintoihini. Meille oli kerrottu koulussa, että jos haluaa tehdä kovan luokan mainontaa, kannattaa muuttaa suosiolla Helsinkiin. Itse olen kuitenkin kiintynyt opiskeluvuosien aikana Turkuun niin kovasti, että halusin löytää hommia täältä. Riemuni olikin suuri, kun törmäsin netissä Parceroon. Sain heti mielikuvan nuorekkaasta ja ajassa kiinni olevasta yrityksestä, jossa voisi olla oma itsensä.

 

Päätin laittaa kaikki munat samaan koriin ja hakea ainoastaan Parcerolle. Työpaikkailmoituksessa annettiin vapaat kädet hakemuksen muodolle giffistä pullopostiin, joten tiesin, että erottuakseni minun tulisi tehdä jotain todella repäisevää. Mietin asiaa kuumeisesti, kunnes lopulta sen keksin! Sävelsin hakemukseni laulun muotoon, rämpytin sen nauhalle ukuleleni avustamana ja kuvasin kappaleelle musiikkivideon. Tuloksena oli erittäin hämmentävä kolmeminuuttinen, jonka aikana hiipparoin ympäri Turkua perustellen sitä, miksi olisin kaikista pätevin harjoittelija. Ehkäpä tällaisen performanssin perusteella valituksi tuleminen kertoo jotain Parcerosta. Täällä arvostetaan rohkeutta ja oman persoonan likoon laittamista.

Sukellus someen

Parcerolla olen saanut hypätä suoraan somen syvään päähän. Sisällöntuottajaharjoittelijana olen päässyt kirjoittamaan ja ideoimaan tekstejä asiakkaiden sometileille. Olen oppinut tiivistämään sanoman lyhyisiin ja tarttuviin virkkeisiin. Ajan kuluessa sain enemmän vastuuta ja jopa aivan ikioman asiakkaan, jonka somevalloituksessa olin mukana Facebook-sivun luomisesta lähtien. Jokaisella asiakkaalla on oma persoonallinen “äänensä”, jonka tulee olla hallussa. Pientä skitsofreniaa saakin olla, että osaa jutella tekstimuodossa välillä teineille ja välillä äijille.

Kuvausassarina työskentely on ollut yksi kivoimmista hommista. Kuvauksia tehdään niin studiossa kuin ulkomaailmassakin. Kuvausreissut Helsinkiin ja Turun ympäristöön ovat olleet hyvä mahdollisuus oppia enemmän visuaalisesta suunnittelusta erilaisissa tilanteissa. Samalla pääsee tutustumaan työkavereihin toimiston ulkopuolella.

Eniten harjoittelulta odotin luovaa ideointia, ja sitäkin olen päässyt tekemään. On hauskaa keksiä uusia sisältöjä mitä erilaisimmille asiakkaille. Yhtenä hetkenä olen keksimässä, mitä kaikkea voisi askarrella makeisista ja toisena keksin aprillipäivän piloja eri brändeille. On kyettävä astumaan kohderyhmän kenkiin ja kuvitella, millaiset mainokset saisivat heidät nauramaan, liikuttumaan tai ärsyyntymään.

Oppimisen paikkoja

Millainen olisi harjoittelu, jossa ei kohtaa haasteita? Ei kovin hyvä sellainen, ja Parcerolla olen kyllä päässyt haastamaan itseäni ihan kunnolla. Olen oppinut kantapään kautta suunnittelemaan ajankäyttöäni ja järjestelemään kalenteriani järkevästi. Pikkutarkkuutta vaativat hommat ovat välillä raastaneet hermojani. On rankkaa kohdata oma keskeneräisyytensä, mutta se on ainoa tapa kehittyä. Onneksi tiukan paikan tullen olen voinut aina puhua Jacen tai jonkun muun työkaverin kanssa ja saada asiat mittasuhteeseen.

On ollut kiinnostavaa nähdä nuoren kasvuyrityksen elämää. Olen oppinut paljon mainonnan suunnittelusta, kirjoittamisesta ja myös visuaalisesta suunnittelusta mahtavan tiimin avustamana. Parcero todistaa, että myös Turkulaisella toimistolla voi olla Helsingin meininkiä! Tärkeimpänä oppina pidän kuitenkin henkistä kasvuani. Tunnen nyt vähän paremmin itseäni ja osaamistani. Itsevarmuuteni kasvoi monien taitojen suhteen, mutta paljon on vielä kasvunvaraakin jäljellä. Sain uutta suuntaa elämälleni ja tiedän nyt paremmin mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. Erityishuomiona vielä, että olen alkanut arvostamaan house-musiikkia uudella tavalla, kiitos Parceron monien tiskijukkien.


Haluan kiittää tästä upeasta mahdollisuudesta koko Parceron porukkaa!

KIRJOITTAJASTA

Rosaliina oli Parceron social media trainee keväällä 2017. Harjoittelussaan hän teki mm. sisällöntuotantoa, community managerointia sekä toimi kuvausassistenttina.

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.