
Eveliina
Nygrén
Ajankohtaista, Digimarkkinointi – 20.10.2021
Sosiaalisen median mainonta on kovassa nousussa syksyllä 2021 koronan aiheuttaman hetkellisen notkahduksen jälkeen.
Kesäkuussa Facebook kertoi tiedotteessaan, että sen omistamien alustojen yhteenlasketut mainostulot kasvoivat jopa 56 % vuoden 2021 toisella neljänneksellä. Tämä merkitsee yhtiön mainostulojen nopeinta kasvua viimeisten viiden vuoden aikana.
Hintojen nousun lisäksi myös mainosten lukumäärä kasvoi 6 %, mikä vaikutti osaltaan positiivisesti yhtiön mainostulojen kasvuun. Yhtiö odottaa korkeampien mainoshintojen johtavan mainostulojen kasvuun myös vuoden 2021 loppupuoliskolla. Mainostajalle tämä tarkoittaa siis sitä, että Facebook- ja Instagram-mainonnan näyttökertojen keskihinnat voivat loppuvuodesta nousta yleisellä tasolla.

Facebook-mainonnan hintojen nousun taustalla myös Applen käyttöjärjestelmän muutos
Mainoshintojen kasvuun vaikuttaa kuitenkin samalla Applen keväällä 2021 käytäntöön asti tullut iOS14-käyttöjärjestelmä, joka heikentää mainostajien mahdollisuuksia mainosten tarkkaan kohdennukseen. Käyttöjärjestelmän uudistus antaa kuluttajalle mahdollisuuden valita, haluaako antaa Facebookille, Instagramille tai Facebook Messengerille luvan seurata toimiaan myös muissa sovelluksissa. Arviolta noin neljäsosa Applen iOS 14 -käyttöjärjestelmän käyttäjistä on antanut sovellukselle luvan seurata heidän toimintaansa. Tämän seurauksena Applen laitteita käyttäville kuluttajille näytetään entistä vähemmän tarkoin kohdennettua mainontaa.
Osaksi Applen uusien yksityisyysrajoitusten vuoksi sosiaalisen median mainonnassa on tapahtumassa muutos: yritysten sosiaalisen median kampanjatavoitteet ovat muuttuneet konversiohakuisista kampanjatyypeistä yhä useammin tavoittavuutta sekä sivustoliikennettä hakeviin kampanjatyyppeihin. Tavoittavuus-, liikenne- ja tietoisuuskampanjoihin on vuoden 2021 toisella kvartaalilla kulutettu jopa 114 % enemmän rahaa kuin alkuvuodesta.
Kun mainostajien välinen kilpailu alustoilla kovenee, oikeiden kanavien, kohderyhmien ja relevanttien tavoitteiden valitseminen on elintärkeää. Edellämainittujen lisäksi toimivien mainoskonseptien merkitys kasvaa: on löydettävä keinot, joilla puhutella onnistuneesti omaa kohderyhmää, mutta myös erottautua muista kilpailijoista.
Tarvitsetko apua sosiaaliseen mediaan sopivien konseptien ja sisältöjen luomisessa? Ota yhteyttä!