Blogi

GDPR tuli – Oletko sinäkin valmis?

By 25.1.2018 kesäkuu 15th, 2018 No Comments

Olemme Parcerolla työstäneet toimintaamme uusiksi lähes kaksi vuotta sitten voimaan astuneen GDPR-asetuksen myötä. GDPR (General Data Protection Regulation) on Euroopan laajuinen tietosuoja-asetus, jonka tarkoitus on yhtenäistää henkilötietojen käsittelyn käytäntöjä EU:n jäsenmaissa. Se korvaa täysin Suomessa nykyisin sovellettavan henkilötietolain siirtymäajan päättyessä 25.5.2018.

Mitä GDPR sitten tarkoittaa yrityksille? Sen vaikutukset ulottuvat laaja-alaisesti eri alan yrityksiin. Kaikkien henkilötietoja suoraan tai välillisesti käsittelevien yritysten pitää viimeistään 25.5.2018 lähtien pystyä todentamaan henkilötietojen käsittelyn metodinsa. Henkilötietojen käsittelyn prosessit, säilytys ja jakelu pitää olla tarkkaan dokumentoitua. Asetuksen laiminlyönnistä seuraa raskaimmillaan 4 % tai 20 miljoonan euron sakko globaalista liikevaihdosta.

Muutoksen myötä henkilötietojen käsittelystä tulee aiempaa tarkemmin säädeltyä. Henkilötietorekisterissä säilytettävän tiedon pitäminen minimissä on yksi asetuksen tuomista muutoksista. Se velvoittaa rekisterinpitäjän ja/tai rekisterin käsittelijän pitämään rekisterissä säilytettävien henkilötietojen määrän minimissään suhteessa tietojen käyttötarkoitukseen. Paras tapa on, että henkilötietoja kerättäessä pyydetään yksiselitteisesti suostumus käyttää henkilötietoja joko yhteen tai useampaan käyttötarkoitukseen. Tällöin varmistutaan, että henkilötietonsa luovuttava henkilö on tietoinen henkilötietojensa käyttötarkoituksesta. Tämä tarkoittaa vaikkapa sitä, että kerättäessä henkilötietoja uutiskirjeen lähettämistä varten, tämä pitää tuoda selvästi esille tietoja kerättäessä. Tietoja saa lisäksi käyttää vain ja ainoastaan uutiskirjeen lähettämiseen, ei esimerkiksi sosiaalisen median mainonnan kohdentamiseen.

Rekisterissä olevalla on myös oikeus tulla unohdetuksi. Rekisterinpitäjän pitää pystyä poistamaan yksittäisen ihmisen henkilötieto täydellisesti ja pysyvästi, kun tarve sen säilyttämiselle lakkaa, tai kun henkilöä itse pyytää henkilötietojensa poistamista. Läpinäkyvyys tietojen keruussa ja käytössä on asetuksen keskeinen tekijä, ja se on aina ollut myös Parceron työn tärkeä kulmakivi. Rekisterissä oleva henkilö on henkilötietoja kerättäessä tietoinen niiden käyttötarkoitukesta.

Parcero on valmistautunut tietosuoja-asetuksen lopulliseen voimaan astumiseen siirtymäkauden alusta alkaen, ja nyt työ alkaa olla loppusuoralla. Omien ja asiakkaidemme asiakkaiden henkilötietojen keruu ja säilytys ovat aina olleet meillä sydämen asioita, ja uuden asetuksen myötä ne ovat sitä koko EU:n alueella.

SaveSave

KIRJOITTAJASTA

Ile on firman numeroihmisiä. Hänen käsissään pysyvät taulukot, numerot ja projektit. Ajoittain hän suorittaa kevyttä verbaalista veistelyä.

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.