Blogi

Nuoria aikuisia ja anonymiteettiä – mitä Jodel tarjoaa markkinointiin?

Jodel on sosiaalisen median vessan seinä, jonka keskusteluja nuoret aikuiset hallitsevat. Sovelluksen syövereissä kohistaan niin päivän polttavimmista puheenaiheista kuin rakkaudesta omaa lähikuppilaakin kohtaan – mutta mitä tarjottavaa anonymiteettiin perustuvalla Jodelilla on markkinoijalle?

Hyperlokaali sosiaalinen media – mikä ihmeen Jodel?

Jodel on anonyymi ja hyperlokaali sosiaalisen median sovellus, jonka yhteisön muodostavat sen paikalliset käyttäjät. Alkujaan sovellus kehitettiin Saksassa korkeakouluopiskelijoiden virtuaaliseksi “vessan seinäksi”, mutta nykyään sovellusta käyttää varsin laaja kirjo eri-ikäisiä ja -taustaisia ihmisiä.

Jodelin toiminta perustuu anonyymille keskustelulle, jota käyttäjät voivat käydä vain oman kotikuntansa jodlaajien kanssa. Sovelluksessa puheenaiheet vaihtelevat aina vitsailusta ajankohtaisiin menovinkkeihin ja poliittisiin väittelyihin. Sovelluksen pääkanavan (Main) lisäksi Jodelissa on runsaasti eri teemojen mukaan rajattuja kanavia, joista Turun Jodelin suosituimpia ovat muun muassa bongaukset (n. 37 500 käyttäjää) ja tunnustuksia (n. 29 541 käyttäjää).

Keskusteluun voi Jodelissa osallistua vain napin painalluksella, sillä sovelluksen jokaiselle jodlaukselle ja kommentille voi antaa positiivisen tai negatiivisen äänen. Jodel painottaa keskusteluissa kuitenkin positiivista pöhinää, minkä vuoksi down votea tulisi käyttää vain asiattomiin tai provosoiviin kommentteihin ja jodlauksiin. Up votet, kommentit ja uudet jodlaukset taas kerryttävät sovelluksen oikeaan yläkulmaan hyvää karmaa, jonka lukema kertoo paljon käyttäjän aktiivisuudesta.

Nuoret aikuiset hallitsevat Jodelia – minkä kohderyhmän mainonta tavoittaa?

Jodelin ikäjakauma on vahvasti kallellaan nuorten aikuisten suuntaan, mikä ei ole suuri yllätys – luotiinhan sovellus vuonna 2014 juuri korkeakouluopiskelijoiden alustaksi. Nykyään käyttäjäkunta on laajentunut, vaikka opiskelijoiden populaatio onkin yhä Jodelin suurin. Työssä käyviä jodlaajia on kuitenkin vain hieman vähemmän kuin korkeakouluopiskelijoita.

Kuvio 1. Jodelin käyttäjien ikäjakauma

Jodel-mainonta tavoittaa siis erityisesti koulutetut nuoret aikuiset. Markkinoijan kannalta Jodelin mielenkiintoisin lukema on kuitenkin se, että jopa 50 % alustan käyttäjistä ei käytä Facebookia tai Instagramia. Sovelluksen mainokset tavoittavat siis nuoresta kohderyhmästä myös sen osan, joka ei vietä lainkaan aikaa muissa suosituissa kanavissa.

Display, Boosted Post ja Color Takeover  – mitä Jodel tarjoaa mainostajalle?

Jodelissa voidaan mainostaa kolmella eri mainosformaatilla tai näiden yhdistelmällä. Näitä formaatteja ovat Display, Boosted Post ja Color Takeover. Mainoksiin on toki mahdollista lisätä omat pikselinsä, jotta kaikki arvokas data saataisiin talteen.

Jodelin mainosformaatit – Display

Jodelin display-mainoksella tavoitetaan iän, sukupuolen ja sijainnin perusteella rajattu kohderyhmä. Sen mainospaikka löytyy sovelluksen kuvasyötteestä, jossa yksittäinen kuva tai video täyttää koko mobiililaitteen ruudun. Jodelissa display-mainoksesi saakin paistatella kohderyhmäsi täydessä huomiossa ilman muita häiriötekijöitä.

Käytännössä tämä formaatti toimii samaan tapaan kuin minkä vain kanavan display, ja sen kautta voidaankin ohjata liikennettä halutulle sivustolle. Jodelissa display on kuitenkin konkreettisessa vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa, sillä postauksen äänestäminen antaa kuluttajille mahdollisuuden antaa suoraa palautetta mainoksen sisällöstä. Jodlaajat voivat myös jakaa puhuttelevia mainoksia eteenpäin ja tallentaa niitä myöhempään tarkasteluun.

Jodelin mainosformaatit – Boosted Post

Jodelin suosituin mainosformaatti on boosted post, jonka mainospaikka löytyy etusivun viidenneltä paikalta. Displayn tapaan boosted postilla voidaan ohjata liikennettä halutulle sivustolle, mutta ainutlaatuiseksi sen tekee mahdollisuus aitoon kohtaamiseen kuluttajan kanssa. Mainoksen alle voidaan avata vapaa kommentointi, jossa mainostaja itse voi OJ:na (original jodler) aktivoida keskustelua vastaamalla käyttäjien kommentteihin.

Postaus voidaan julkaista myös kommentoimatta, mutta parhaat tulokset saadaan juuri avoimuudella. Kommentointimahdollisuus tarjoaakin tilaisuuden brändimielikuvaa kehittävään dialogiin ja jopa kevyisiin markkinatutkimuksiin. Jos kommenttien päivystäminen vuorokauden ajan kuulostaa liian hurjalta, voi kommentoinnin avata myös ennalta sovituksi lyhyemmäksi ajaksi.

Suomen Jodelissa boosted post voidaan julkaista 13 aktiivisimmassa kaupungissa. Mainosta ei toki täydy julkaista jokaisessa kaupungissa, vaan mainostaminen onnistuu myös tarkkaan rajatusti vaikkapa vain Turussa. Omaa mainontaa suunniteltaessa on kuitenkin muistettava, ettei sovelluksessa voi olla kuin yksi boosted post kerrallaan. Siksi onkin tärkeää panostaa yhteen huomiota herättävään mainokseen, jota voidaan tarvittaessa täydentää displaylla.

Jodelin mainosformaatit – Color Takeover

Color takeoverin ansiosta mainostaja voi vallata koko sovelluksen värimaailman. Tällöin Jodelin tunnusomaiset sävyt vaihtuvat mainostajan valitsemaan 1–6 väriin. Lisäksi mainostaja saa käyttöönsä etusivun infoboksin, jossa hän voi kertoa väreistään 120 merkillä.

Värit liittyvät usein johonkin teemapäivään, mutta HEX-koodin avulla takeoverissa voidaan käyttää myös jonkin brändin tarkkoja tunnusvärejä. Takeover onkin näppärä tapa herättää jodlaajissa keskustelua ja yleistä pöhinää mainostettavan aiheen ympärillä. Esimerkiksi Turussa Pikkulaskiaisesta tuli hetkeksi Jodelin kuumin puheenaihe, kun sinisen sävyt valloittivan sovelluksen helmikuussa 2020.

Jodel on mainostajan karkkikauppa ja opiskelijan vessan seinä

Jodel on mainostajalle unelmien karkkikauppa, jos markkinoinnin tavoitteena on saavuttaa nuorten aikuisten huomio rajatulla alueella. Anonymiteetin ansiosta vain harva jodlaaja on hyvin passiivinen, minkä seurauksena myös kynnys osallistua keskusteluun on matala. Jodelissa kampanja saakin usein myös orgaanista polttoainetta, sillä anonyymit jodlaajat aloittavat aktiivisesti uusia keskusteluja näkemistään mainoksista.

Mainonnan lisäksi Jodel tarjoaa avoimen ikkunan nuoren aikuisen maailmaan. Sovelluksen avulla pääsemmekin kurkistamaan aiheisiin, jotka saavat tämän kohderyhmän syttymään. Siksi mainostajan kannattaakin antaa Jodelille mahdollisuus – parhaimmillaan sovellus antaa aivan uutta potkua nuorille suunnatun mainonnan suunnitteluun.

Oletko valmis astumaan Jodelin maailmaan? Ota meihin yhteyttä ja jutellaan lisää!

KIRJOITTAJASTA

Heli on Parceron kielitieteilijä, jonka tavoitteena on pitää työkavereidensa pilkut ja yhdyssanat kuosissa. Toimistomme tuorein copywriter suhtautuu työhönsä intohimoisesti ja tunnollisesti – yleensä Heli onkin tehnyt työnsä ennen kuin muut ehtivät edes avata konettaan.

Parcero on strategisesti ajatteleva markkinointiviestinnän kumppanisi. Toimimme vahvalla arvopohjalla, jalat maassa ja kanssamme on hyvä kehittää bisnestä. Missiomme on tehdä brändistäsi tunnettu ja luoda lisää myyntiä. Kaikki palvelut saman katon alta!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.