Blogi

Onko Facebookin alamäki alkanut?

Facebook on vakavien tietoturvaongelmien kourissa, josta merkittävin konkretisoitui tiistaina 10.4.2018, kun The Guardian uutisoi Cambridge Analytica –yrityksen toimista Uudessa-Seelannissa. Tietovuoto sai alkunsa kun kävi ilmi, että “persoonallisuustestiin” osallistuneilta käyttäjiltä oli imuroitu useita tuhansia henkilötietoja – siis merkittävästi enemmän kuin vain heidän omansa tai FB-kaveriensa tiedot.

Samaisena tiistaina Mark Zuckerberg istui kuultavana Yhdysvaltain kongressin edessä, johtuen Facebookin yksityisyyden suojan pettämisestä. Yhtiön ongelmien vuoksi Facebookin osakekurssi on luisunut 14% ”all time highstaan”, joskin kurssissa on lähipäivinä ollut havaittavissa pienimuotoista korjausliikettä. Facebookin ongelmien vaikutuksia on vielä vaikea arvioida ja esimerkiksi pohjoismainen pankkikonserni Nordea päätti, että sen vastuullisen sijoittamisen rahastot eivät enää osta lisää Facebookin osakkeita.

Olisi trendikästä ajatella, että tästä alkaa Facebookin alamäki. Nykyisinhän yrityksiä tulee ja menee kiihtyvällä tahdilla. Startup-piireistä tuttu mantra kertoo, että uusia yrityksiä syntyy nopeasti ja teknologia-alalla johtoasetelmat voivat muuttua äkillisesti. Usein muistutetaan, että Yhdysvaltojen isoimpien yritysten Fortune 500 -listalla olevista yhtiöistä vain 16% oli vuonna 2016 samoja kuin vuonna 1955. Luova tuho on tehnyt tehtävänsä ja uusia yrityksiä on noussut listalle vanhojen kuollessa pois. Jokainen suomalainen puolestaan muistaa miten nopeasti Nokian alamäki alkoi. Voisiko siis myös Facebook syöksyä luisuun?

Haastajia Facebookille kyllä löytyy. Uusi sosiaalisen median palvelu Vero sai vauhdikkaan startin sen käyttäjämäärän kasvaessa 150 000 käyttäjästä n. 3 miljoonaan vain parissa viikossa. Verokaan ei silti onnistunut välttymään huonolta julkisuudelta, kun huomio kääntyi käyttäjien sisältöjen käyttöoikeuksiin ja yhtiön omiin HR-käytäntöihin. Viime vuosina useat sosiaalisen median palvelut ovat aluksi saaneet houkuteltua paljon käyttäjiä, mutta uutuudenviehätyksen laannuttua ne eivät kuitenkaan ole kyenneet haastamaan Facebookia.

Facebook on siis edelleen erittäin vahvassa valta-asemassa. Se tuottaa voittoa vuodessa hurjat 25 miljardia dollaria, ja voittojen odotetaan kasvavan entisestään vielä 25% vuosivauhdilla. Facebook pystyy valtavan kassansa ansiosta ostamaan kilpailijoita pois markkinoilta (esimerkiksi Instagram ja WhatsApp), ja surutta kopioimaan pienempien parhaita ominaisuuksia (kuten Snapchatin tarinat). Verkostoefekti takaa sen, että Facebookista on vaikea poistua menettämättä laajaa kontaktiverkostoaan. Mitä suuremmaksi Facebook kasvaa, sitä vetovoimaisempi se on.

Fortune 500 -yritysten lista ei välttämättä päivity seuraavien 50 vuoden kuluessa yhtä hurjasti kuin edeltävien vuosien aikana. 1900-luvun loppupuolella pääomavaltaiset alat ja yhtiöt menettivät merkitystään, mutta tämän hetken kuninkaat – datavaltaiset yhtiöt – eivät tule jakamaan näiden kohtaloa. Niillä on tulevaisuuden öljyä, eli dataa, enemmän kuin kenelläkään muulla tällä planeetalla.

Sosiaalisen median kytköksistä maailman megatrendeihin luvassa myöhemmin, stay tuned!

SaveSave

KIRJOITTAJASTA

Antti on toinen Parceron perustajista ja sparraa yrityksiä digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän parissa. Hänen intohimojaan ovat strategia, organisaatio ja sen kulttuuri sekä johtaminen.

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

One Comment

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.