Blogi

Osallistavaa markkinointia Instagramissa: Case Tupla Stash

By 23.4.2019 toukokuu 2nd, 2019 No Comments

Instagram on maailman suosituimpia sosiaalisen median kanavia yli miljardilla kuukausittaisella käyttäjällä. Erityisesti Instagramin Stories-formaatti on ollut vahvassa nousussa lähivuosina. Stories houkuttelee noin 500 miljoonaa käyttäjää vuoden jokaisena päivänä, tehden siitä merkittävän myös brändien käyttöön soveltuvan formaatin.

Käyttäjien kiinnostus brändejä kohtaan Instagramissa on vahvalla pohjalla: Instagramin (2019) mukaan palvelun käyttäjätileistä 80 % seuraa palveluun perustettuja yritystilejä ja yli 20 % käyttäjistä vierailee yritystileillä päivittäin.

Instagram on kiistatta lunastanut paikkansa paitsi kuluttajien sydämissä myös yritysten markkinointistrategioissa. Yrityskäytössä Instagramin avulla pyritään usein tukemaan brändiä, luomaan mielikuvia ja kasvattamaan kuluttajien lojaaliutta brändiä kohtaan. Tällaisessa käytössä erityisesti erilaisten brändimielikuvaa tukevien sisältöjen julkaiseminen korostuu.

Brändin ja kuluttajan välinen vuorovaikutus Instagramissa

Kuluttajat saattavat olla innokkaita reagoimaan brändien jakamiin sisältöihin, mutta miten varmistaa aktiivinen brändin ja kuluttajan välinen vuorovaikutus? Miten varmistetaan, että vuorovaikutus ei ole vain ohimeneviä klikkejä aitojen merkitysten ja kokemusten sijaan?

Vastaus on osallistava markkinointi ja sen järjestelmällinen toteuttaminen Instagramissa.  Instagramista on moneksi – jopa seikkailullisten elämysten luomiseen.

Instagram case: Tupla Stash

Suomen suklaapatukkamarkkinoiden johtaja Tupla kaipasi somemarkkinointiinsa uutta kulmaa sen Instagram-tilin tavoittavuuden ja sitoutuneisuuden käännyttyä laskuun. Me Parcerolla halusimme tarjota pidempiaikaiselle asiakkaallemme brändiä tukevan uudenlaisen somemarkkinoinnin ratkaisun, jossa luovan suunnittelu rooli oli keskeinen.

Suunnittelimme ja toteutimme osallistavan markkinoinnin keinoin Tuplalle konseptin, jonka tavoitteena oli nostaa brändin tavoittavuutta ja sitoutuneisuutta Instagramissa sekä tuoda seikkailullisuus lähemmäs brändin seuraajia.

Konseptin lähtökohtana oli Tuplan melko nuori kohderyhmä, joka viihtyy sosiaalisen median kanavissa, erityisesti Instagramissa, jolloin kohderyhmää puhuttelevan konseptin suunnitteleminen ja toteuttaminen Tuplan Instagram-tilin ympärille oli luontevaa.

Lopputuloksena syntyi Tupla Stash -kampanja, jonka kantavana ideana oli Tuplan Instagram-seuraajien sisäisten seikkailijoiden vapauttaminen aktivoimalla seuraajat etsimään maastoon piilotettuja Tupla Stash -kätköjä, joita piilotettiin eri kaupunkeihin ympäri Suomea.

 

Konseptin jalkautus Instagramissa

Kätköjen vihjeet ja koordinaatit jaettiin Tuplan Instagram-tilillä vuorokauden ajan esillä olevien  Instagram Stories -julkaisujen kautta, mikä edellytti Tuplan faneilta aktiivista Tuplan Instagram-tilin seuraamista. Instagram Stories -julkaisuja hyödynnettiin aktiivisesti myös piilotettujen kätköjen hypettämiseen.

Tupla Stashin löytämisessä nopeus oli valttia: kätköön piilotetun tuotepalkinnon sai lunastettua nimittäin vain sen ensimmäisenä löytänyt henkilö. Löytäjän lähettämä kuva julkaistiin Tuplan Storiesissa sekä Instagram-tilin feed-julkaisuissa merkkinä sen löytymisestä.

Kampanjan tulokset

Osallistavan markkinointikampanjan ulottaminen Instagramin tai muun sosiaalisen median alustan ulkopuolelle vaatii brändiltä paljon sitoutumista ja resursseja. Se kuitenkin kannatti.

Kolmen viikon kampanjan tuloksena Tuplan Instagramissa tavoitettiin yli 400 000 ihmistä. Brändin orgaaniset Instagram feed -julkaisut saivat keskimäärin noin 11 000 näyttökertaa, kun aikaisemmilla sisällöillä vastaava luku oli noin 3 000.

Instagram Stories -julkaisujen näyttökerrat kasvoivat puolestaan 500 % vuoden aikaisempiin sisältöihin verrattuna.

 

 

Pohditko miten lisätä Instagramin tavoittavuutta? Kiinnostaako yhteisöllisen konseptin luominen Instagramissa? Ota yhteyttä, me autamme!

Parcero on strategisesti ajatteleva markkinointiviestinnän kumppanisi. Toimimme vahvalla arvopohjalla, jalat maassa ja kanssamme on hyvä kehittää bisnestä. Missiomme on tehdä brändistäsi tunnettu ja luoda lisää myyntiä. Kaikki palvelut saman katon alta!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.