06.03.2025

Mitä on parcerolaisuus? Ystävien kesken uskaltaa värittää reunojen yli

Parcero

Jo lapsena meitä opetetaan värittämään ääriviivoja kunnioittaen. Useimmat meistä elävät elämää samalla tavalla: rajojen sisäpuolella pysyen. Muuten hyvä, mutta erottuvaa markkinointia tehtäessä sääntöjä saa rikkoa.

Parceron kolme teesiä ystävyydestä ja luovuudesta

Tiesitkö, että parcero on kolumbialainen slangisana ja tarkoittaa ystävää? Ystävien seurassa voimme turvallisin mielin heittää ilmoille hulluimmatkin ideat ja sukeltaa syvälle pilvilinnoihin. Uskalluksen kautta syntyy erottuvaa markkinointia, joka näkyy ja kuuluu.

Tähän turvallisuudentunteen rakentamiseen panostamme sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Parcerolaisuus perustuu tuohon tunteeseen: meillä saa ja pitää olla oma itsensä, kokeilla rohkeasti ja oppia yhdessä. Ystävyys ei kuitenkaan ole pelkästään kivoja kahvitaukoja tai naurua palavereissa – se on perusta avoimelle kommunikaatiolle ja hyväntahtoisuudelle. Kaikkia näitä tarvitaan jotta syntyy turvallisuudentunne joka tukee luovuutta ja onnistuneita asiakastöitä.

Toisaalta ystävyys ei rajoitu vain omaan yhteisöömme. Panostamme samanlaiseen turvallisuudentunteeseen asiakkaidemme suuntaan, sillä se mahdollistaa aidon vuoropuhelun ja yhdessä onnistumisen. 

Siksi olemme listanneet kolme teesiä, jotka auttavat tässä:

  • Luottamuksen ilmapiiri ja yhdessä tekemisen henki: turvallisuudentunne avaa ovet parhaisiin ideoihin. Luottamus syntyy kun kaikille on selvää, että jokaisen näkemys on arvokas ja jokaista kuunnellaan.
  • Innostus ja avoimuus: kun puhalletaan yhteen hiileen, saadaan jotain mahtavaa aikaan. Innostusta ruokitaan kannustavan palautteen muodossa. Avoimuuteen kannustetaan erityisesti tilanteissa, joissa se voi tuntua haastavalta. Kohtaamalla rakentava palaute arvostavasti rakennetaan avointa yhteisöä.
  • Ystävyyden arvo: tämä on meidän supervoimamme, joka tuo iloa ja merkityksellisyyttä projekteihin. Ystävyys on kaiken perusta, jota vahvistetaan tietoisesti. Ystävyyttä on osoittaa tukea ja empatiaa kaikenlaisissa tilanteissa.

Kun ihmisten välillä on luottamusta, he uskaltavat tuoda pöytään ideat, jotka voivat tehdä eron tavanomaisen ja ilmiömäisen välillä: värittää yli reunojen.

Luovuus syntyy ystävyydestä ja yhteisestä luottamuksesta – mutta ei sattumalta

Hyvä fiilis töissä ei ole itsestäänselvyys. Meille ystävyys on filosofia, joka vaatii halua ymmärtää ryhmädynamiikkaa, yksilöiden tarpeita ja sitä, miten turvallisuudentunne vaikuttaa tiimin tehokkuuteen.

Tutkimusten mukaan yhteisön turvallisuudentunteella on merkittävä vaikutus sen luovuuteen. Turvallisuudentunne lisää muun muassa sitoutuneisuutta, luottamusta ja kommunikaatiota. Luovuus taas vaatii uskallusta oleskella laatikon ulkopuolella, joskus pitkiäkin aikoja. Luovuus on sitä, että asettaa itsensä alttiiksi epäonnistumiselle, jopa pettymykselle. Jos ympäröivä yhteisö ei tätä salli ja jopa kannusta siihen, laatikon ulkopuolelle korkeintaan kurkitaan, jos sitäkään. Kehitystä ei tapahdu.

Parcerolla uskotaan jatkuvaan kehitykseen. Olemme kouluttaneet itseämme rakentavassa palautteen antamisessa, jotta voimme tehdä yhteisöstämme vielä paremman paikan olla rohkea. Johtajuuskoulutuksissa team leadeja ja yrityksen johtoa haastetaan tarkastelemaan omaa ajatteluaan ja totuttuja toimintamalleja.

Mikä tärkeintä, ystävyyden ilmapiiri näkyy tehdyssä työssä. Kun ihmiset tekevät luovaa työtä rennossa ja innostavassa ympäristössä, syntyy ideoita, jotka saavat asiakkaiden liiketoiminnan erottumaan. Lue lisää, miten ystävyys näkyy asiakastöissämme ja syyt valita Parcero markkinoinnin kumppaniksi.

Jos sinäkin, kuten esimerkiksi ystävämme Tupla, Fennia, Kauppakeskus Mylly ja Fonum, haluat tehdä erottuvaa markkinointia hyvien tyyppien kanssa, ota yhteyttä.

Haluatko kuulla lisää?