Blogi

TikTok ja markkinointi: mitä, miten ja miksi?

By 19.12.201927 toukokuun, 2020No Comments

TikTok lunasti tänä vuonna paikkansa somehypetyksen keskipisteenä, kun sovelluksesta kohosi kaikkien trenditietoisten ja nopeatempoisuudelle syttyvien ykkössovellus.

TikTok-sovellus on peräisin kiinalaiselta ByteDance-yhtiöltä, joka osti lipsync-videoilla tunnetuksi tulleen Musical.ly-sovelluksen vuonna 2018. Tämän yhteensulautumisen myötä syntyi nykyinen TikTok, joka saavutti vuonna 2019 AppStoren ladatuimman sovelluksen aseman. Maailmanlaajuisesti sovelluksella onkin jo yli 500 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joista suurin osa edustaa Z-sukupolvea.

Keskimääräinen käyttäjä viettää päivästään jopa 52 minuuttia TikTokin syövereissä. Ei siis olekaan ihme, että 75 miljardin arvoisen ByteDancen on laskettu olevan maailman arvokkain start up -yritys.

Vaikka TikTok on nyt kaikkien huulilla, sovellus aiheuttaa hämmennystä ja päänvaivaa etenkin potentiaalisten mainostajien keskuudessa. Tilannetta ei ainakaan helpota se, kuinka ByteDance pitää osan sovellukseen liittyvistä tilastoista ja mittareista tiiviisti itsellään.

TikTokin salaisuus on jatkuvasti kehittyvä algoritmi

TikTokin juju on nopeatempoisuus ja jatkuva uudistuminen. Sen toiminta perustuukin erilaisiin lyhyisiin, alle minuutin mittaisiin videoihin. Nämä videot sisältävät muun muassa tanssia, pelejä, musiikkia ja lipsynkkausta, erilaisia haasteita, meemejä, piloja ja söpöjä eläimiä.

Sovelluksessa käyttäjällä on mahdollisuus muokata videoita oman makunsa mukaan vaikka leikkaamalla tai lisäämällä filttereitä, efektejä ja musiikkia. TikTok on siis hyvin luova sovellus, joka antaa käyttäjälleen mahdollisuuden lähes rajattomaan itsensä toteuttamiseen. Käyttäjä voi myös rajata yleisönsä joko suureen yleisöön tai pienimmillään vain itselleen.

TikTokin erityisiin piirteisiin kuuluu, ettei siellä välttämättä tarvitse seurata lainkaan muita – sovelluksen algoritmi huolehtii kyllä jatkuvasta viihteen virrasta syöttämällä For You -feedille loputtomasti trendaavia ja käyttäjälleen sopivia videoita. Erillisellä Following-feedillä voidaan kuitenkin seurata, tykätä ja kommentoida myös tiettyjen käyttäjien videoita.

Nuorten kanavalle on aina kysyntää

Sosiaalisen median kestosuosikit Facebook, Instagram ja Snapchat ovat ajan saatossa keränneet omanlaisensa aktiivisen käyttäjäkunnan. Kaikille kanaville löytyykin sekä puolesta- että vastaanpuhujia.

Aikoinaan sometien raivauksen aloitti Facebook, joka nykyään keskittyy lähinnä keskusteluun, artikkeleihin, tapahtumiin ja erilaisiin ryhmiin. Tästä kanavasta tuli kuitenkin vanhemman väestön tukikohta, josta nuoriso otti äkkilähdön Instagramin ilmestyessä markkinoille.

Instagramin suurin vahvuus on visuaalisuus, jonka vuoksi sovelluksesta onkin nykypäivänä muovautunut näyteikkuna vaikuttajien elämään. Mainoskanavana Instagram kehittyy jatkuvasti, ja siitä onkin muodostunut etenkin lifestyle-brändien kilpajuoksun kestosuosikki.

Uutuudenhakuiset somettajat siirtyivät edelleen Snapchatiin, jonka käyttäjäkunta on jo selkeästi Instagramia nuorempi. Keltaisella haamulogolla varustettu sovellus on kuitenkin julkaistu ensimmäisen kerran jo vuonna 2011, minkä vuoksi TikTokin onkin jo aika vallata itselleen jalansijaa. Rohkeimpien arvioiden mukaan TikTokin on povattu jopa syrjäyttävän ikisuosikki YouTuben.

TikTokista on lyhyessä ajassa kasvanut ilmiö ja supertrendi, jonka sanotaan yhdistävän Instagram Storyn, Snapchatin, YouTuben ja jopa Spotifyn parhaita piirteitä. Sovellus tarjoaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia aina viraalimusiikkiin asti. Lil Nas X:n ja Billy Ray Cyruksen Old Town Road onkin loistava esimerkki kappaleesta, joka sai tuulen siipiensä alle juuri TikTokista. Suomalaisten lippua sovelluksessa pitää korkealla muun muassa Jennifer Käld (@jennifererica) jopa 4,8 miljoonalla seuraajallaan.

TikTokissa sisällöt ovat kaikille ja kaikilta

TikTokissa julkaistut videot saattavat kerätä miljoonia tai jopa kymmeniä miljoonia katselukertoja. Syy mahdottomilta kuulostaviin näyttökertoihin piilee algoritmissä, sillä sovelluksessa on mahdollista olla läsnä myös rekisteröitymättä tai ketään seuraamatta. Siksi TikTok onkin ideaali viihdyttäjä juuri kiireiselle ihmiselle, kaiken muun hektisyyden keskellä.

Tämä sovellus ei perustu ainoastaan sisällön luomiseen, vaan se alleviivaa myös osallistamista ja yhteisöllisyyttä (esimerkkinä muiden käyttäjien kanssa tehtävät yhteisvideot eli duetot sekä koko sovelluksen laajuiset haasteet). TikTok lunastaa siis todellakin paikkansa juuri sosiaalisen median kanavana, nimensä kaikissa muodoissa.

Suurin osa TikTokissa julkaistavista sisällöistä ei kuitenkaan ole originaaleja, vaan uudelleen luotuja versioita erilaisista meemeistä ja muista videoista. Videot ovat siis kaikille, kaikilta.

TikTokissa parasta on vapaus. Sovellus hyödyntää paljon musiikkia, ja TikTokissa kuka tahansa seuraajamäärästä riippumatta voi saada miljoonia katselukertoja julkaisulleen. TikTokin oma suosittelufeed “For You” mahdollistaa videoiden viraaliksi nousemisen paljon helpommin kuin Instagram tai YouTube, joihin julkaistaessa täytyy nykyään miettiä todella tarkkaan, mikä toimii ja mikä ei.

Niko ja Santtu (@justapränkbro, 92 400 seuraajaa)

TikTok on markkinoijalle mahdollisuus

Nuoret kiinnittävät tulevaisuudessakin enemmän huomiota somekanaviin ja alustoihin, joita heidän vanhempansa eivät vielä ole löytäneet. Kysyntä on siis jatkuvaa, mutta sovellusten tämänhetkinen ykkössija on kirkkaasti TikTokin. Nuorisomassojen läsnäolo on myös tärkein syy sille, miksi markkinoijan tulisi pohtia kanavan tarjoamia mahdollisuuksia. Ensin on kuitenkin tärkeää ymmärtää, ovatko TikTokin käyttäjät relevanttia kohderyhmää omalle yritykselle.

Maksettua mainontaa on tällä hetkellä mahdollista tehdä TikTokin omalla mainosalustalla vain Intiassa, Taiwanissa ja Vietnamissa, mutta muilla alueilla mainontaa pystyy tekemään suoraan TikTokin yhteyshenkilön kautta. Yksittäisten mainosten lisäksi myös yritystilit ja vaikuttajamarkkinointi ovat hyviä keinoja oman viestin esiintuomiseen ja alleviivaamiseen.

ByteDance on vielä toistaiseksi pitänyt mainostukseen liittyvät luvut tiukasti itsellään – suosiostaan huolimatta. Yhtiö ei kuitenkaan ole salamyhkäisyytensä kanssa yksin, vaan samaa on harrastanut myös Snapchat. Odotettavissa onkin, että TikTok alkaa tulevina vuosina kosiskella markkinoijia antamalla enemmän informaatiota sovelluksestaan ja sen käyttäjäkunnasta.

Markkinoija – pidä siis silmät auki!

Kirjoittajasta

Projektikoordinaattori Anette on yksi Parceron Project Management -tiimin uusimmista vahvistuksista. Anette sopii Parcerolle kuin tukaani viidakkoon, sillä hän vannoo järjestelmällisyyden ja luovuuden yhdistämisen nimeen. Anette sukkuloi sujuvasti somessa, ja pitää hallussaan toimiston TikTok-gurun titteliä.

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.