03.12.2024

Tekoäly markkinoinnissa: Markkinoijan AI-työkalupakki

Ali
Achek

Millainen on tekoälyn merkitys markkinoinnissa vuonna 2025? Varmaksi voitaneen sanoa vain, että sen rooli tulee tulee kasvamaan entisestään. Tekoäly tarjoaa yrityksille uusia tapoja automatisoida prosesseja, personoida viestejä ja luoda sisältöä entistä tehokkaammin. Olemme keränneet tähän artikkeliin parhaat generatiivisen tekoälyn työkalut ja käytännön vinkit markkinoinnin ammattilaisille. Mukana on myös tärkeää tietoa tekoälyn lainsäädännöstä ja tietoturvasta, jotta tekoälyä käytetään vastuullisesti.

Sisällöntuotanto tekoälyllä

Tekoäly auttaa tuottamaan copytekstit ketterästi – Custom GPT:t ja Claude

Oletkin varmasti huomannut, että ChatGPT on erittäin vaikea saada luomaan halutun kaltaista tekstiä. Kirjoitustyyli on geneerinen ja emojeita tungetaan joka väliin. Markkinoinnin teksteihin kannattaa ehdottomasti hyödyntää brändillesi räätälöityä kielimallia, joka ymmärtää brändin tavan puhua. Tällaisen kustomoidun kielimallin voi luoda esimerkiksi ChatGPT:hen.

Custom GPT tai MyGPT on omalla datalla koulutettu GPT-kielimalli, jolle on annettu omat ohjeet. GPT:lle pitää kirjoittaa selkeät ja kattavat ohjeet, miten sen halutaan toimivan. Sen lisäksi kaikki mahdollinen tietokantaan syötettävä data on plussaa. Vähintään brändiohjeisto (jossa tone of voice) sekä kasoittain jo tehtyä tekstisisältöä on hyvä olla. Joka kanavaan kannattaa luoda erillinen GPT, jottei eri kanavien kirjoitustyylit sekoitu keskenään. Eli esimerkiksi sosiaalisen median julkaisujen kirjoitusassistentti erikseen, ja verkkosivuille SEO-optimoitujen artikkeleiden assistentti erikseen.

GPT voi myös antaa ideoita ja näkemystä aiheisiin, joista kannattaa luoda sisältöä, sillä se tuntee brändisi kuin omat taskunsa. Kannattaa kuitenkin aina lukea tekoälyn luomat tekstit läpi ja tehdä tarvittavat muutokset, tekoäly on vain apuväline!

Kannattaa myös kokeilla Claude Sonnet 3.5 -kielimallia. Se on luonteeltaan hieman ChatGPT:tä parempi luovassa kirjoittamisessa ja senkin pystyy kustomoimaan Claude Projects -ominaisuudella. Kielimalli on maksumuurin takana, mutta myös ilmainen Claude Haiku on näppärä luovan työn apuri!

Jos kustomoitu ChatGPT kiinnostaa, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle, me autamme! Ota yhteyttä. 

Kuvien luominen tekoälyllä – Midjourney

Kuvien tuotanto tekoälyllä on ottanut isoja harppauksia tänä vuonna. Oikealla promptauksella Midjourneylla saa luotua jo ihan aidoista valokuvista erottumatonta sisältöä. Paras tapa luoda kuvia on kuitenkin yhdistää tekoäly ja ihminen: Jälkikäsittelyt Photoshopissa tai Lightroomissa tuovat lisää kontrollia sisältöihin. Midjourney toimii nykyään Discordin lisäksi myös omassa käyttöliittymässään selaimessa.

Muita hieman tyyliltään erilaisia, mutta myös erinomaisia työkaluja ovat Ideogram 2.0 ja Flux

Videoiden luominen tekoälyllä – Runway

Videoiden luominen tekoälyllä on edelleen kehitysvaiheessa, eikä valmiita brändifilmejä pystytä vielä luomaan niin, etteivät ne näyttäisi ällöttävän tekoälyisiltä. Tässä ollaan kuitenkin tultu kovaa vauhtia eteenpäin. OpenAI:n Sora vaikuttaa erittäin lupaavalta, vaikkei vielä ole tietoa koska työkalu tulee julkisesti saataville.

Julkisesti saatavilla olevista työkaluista suosittelemme kokeilemaan Runwayn Gen-3 Alphaa. Käyttötapoja on monia:

  • Video pelkällä tekstipromptilla
  • Halutun kuvan jatkaminen videoksi
  • Videon saumaton jatkuminen
  • Videon päättyminen haluttuun kuvaan
  • Myös muita ominaisuuksia, kuten generatiivinen audion- ja kuvankäsittely

Alla pari esimerkkiä isoilta brändeiltä, jotka ovat luoneet kokonaiset brändifilmit tekoälyllä. Videoissa on hyödynnetty mm. Soraa, Runwayta, Lumaa ja Klingiä.

Spiikit ja ääniefektit tekoälyllä – Eleven Labs

Äänisisältö, kuten podcastit ja äänimainokset, on yhä tärkeämpi osa markkinointistrategiaa, ja äänibrändin tärkeys on kovassa kasvussa. Eleven Labs tarjoaa tekoälypohjaisia ratkaisuja luonnollisen kuuloisten spiikkien ja äänien luomiseen. Voit valita eri äänityylejä ja -sävyjä, jotka sopivat brändisi persoonallisuuteen. Tekoälyäänten avulla voit tuottaa laadukasta äänisisältöä nopeasti ja kustannustehokkaasti ilman tarvetta palkata ääninäyttelijöitä. Suomenkielisiä äänivaihtoehtoja on Eleven Labsissa vain pari, mutta voit onneksi treenata tekoälylle myös oman äänesi.

Googlen Notebook LM on näppärä työkalu uusien asioiden opiskeluun. Notebook LM:stä löytyvä podcast-ominaisuus muuttaa artikkelin tai minkä tahansa muun tekstin aidon kuuloiseksi podcastiksi. Valitettavasti ominaisuus on tällä hetkellä saatavilla vain englannin kielellä. Podcast on oikeasti aika autenttisen keskustelun kuuloinen, kannattaa kokeilla!

Strateginen suunnittelu tekoälyllä

Tekoälyn hyödyntäminen strategisiin toimiin ja analysointiin tuntuu olevan vielä aika vähäistä markkinointialalla. ChatGPT o1-preview on erityisen hyvä tulkitsemaan lukuja ja järkeilemään toimenpiteitä niiden pohjalta. Sen avulla voit luoda esimerkiksi segmentointistrategioita, analysoida kampanjoiden tehokkuutta tai tunnistaa uusia markkinointimahdollisuuksia. Tätäkin varten suosittelemme kustomoituja ratkaisuja, jotka tietävät juuri millaista dataa halutaan nähdä, ja miten sitä halutaan tulkittavan.

Strategiatyössäkin tekoäly on vain apuväline. Paras käytäntö on tehdä aina omat johtopäätökset, mutta hyödyntää tekoälyä rikastuttamaan omia ajatuksia ja nopeuttamaan työtä.

Lue lisää markkinointistrategian luomisesta.

Tiedonhaku tekoälyllä

Tiedonhakuun tarkoitetuista tekoälytyökaluista suosittelemme Perplexityä. Se toimii kuten ChatGPT, mutta hyvin harvoin hallusinoi tai antaa väärää tietoa. Se sisällyttää jokaiseen vastaukseen luotettavat lähteet, mikä tekee siitä erityisen näppärän esimerkiksi taustatutkimuksessa, strategiatyössä tai raporttien laatimisessa. Suositus on promptata englanniksi, sillä lähteitä löytyy huomattavasti enemmän kuin suomeksi.

VINKKI: Seuraavan kerran kun haluat tekstiluonnokseesi hieman lisää lihaa luiden ympärille, kokeile hyödyntää Perplexityä. Liitä luonnoksesi ja hae ideoita, miten tutkimustulokset ja data voisivat rikastaa kappaletta. Esimerkin vuoksi näytämme tämän vinkin käytössä seuraavassa kappaleessa.

Tekoälyn eettisyys markkinoinnissa

Vajaa puolet (48 %) myyjistä ja markkinoijista suhtautuu tekoälyn käyttöön myönteisesti (Lähde 2023 MMA: Tekoälyn eettiset säännöt myyjille ja markkinoijille). Moni markkinoija jättää hyödyntämättä tekoälyä, kun ajatukset eettisyydestä ja tietoturva-asioista mietityttävät.

Moni käytännön asia tekoälyn saralla odottaa vieläkin viranomaissääntelyä, joten moni generatiivisen tekoälyn tuotos on tekijänoikeuksien näkökulmasta harmaalla alueella. Pitää siis luottaa omaan arviointikykyyn ja toisaalta peilata tuotosta tekijänoikeuslainsäädäntöön.

Somekanavissa pystyy merkitsemään julkaisuun jos sen luomiseen on hyödynnetty tekoälyä. Jos somecopyjen kirjoittamisessa on hyödynnetty tekoälyä, ei ole välttämätöntä kertoa siitä postauksessa. Tekoälyllä luodusta kuvasta tai videosta kannattaa kuitenkin olla avoin ja merkitä se julkaisuun.

Jokainen palveluntarjoaja määrittelee itse käyttöehtonsa ja moraalisten toimien seuraaminen on heidän omilla harteillaan. Riskien minimoimiseksi kannattaa pysytellä tunnetuissa palveluntarjoajissa kun valitsee generatiivisen tekoälyn työkaluja.

Lue Parceron toimitusjohtajan Antti Jokelan kattavampi katsaus tekijänoikeuksiin: https://parcero.fi/blogi/tekoaly-ja-tekijanoikeudet-markkinoija-tiedosta-ainakin-tama/ 

Tutustu myös EU:n tekoälysäädökseen.

Tekoäly ja tietoturva

Myös tietoturvaan liittyvien asioiden kannalta on hyvä käytäntö valita ainoastaan tunnettuja palveluntarjoajia ja olla erittäin varovainen siitä, mitä tietoja tekoälylle antaa. Muun muassa ChatGPT:n Teams-lisenssi on turvallinen ja jokaisen yrityksen kannattaa ottaa se käyttöön. Syötettyjä tietoja ei käytetä kielimallin kouluttamiseen ja datan salaus on alan standardien mukaista (SOC 2 & AES-256). Käytännössä siis ChatGPT:ssä Teams-lisenssin alla data on yhtä turvassa kuin esimerkiksi Google Drivessa. Parcero käyttää asiakastyöhön ainoastaan tietoturvalliseksi todettuja työkaluja.

Varmista siis aina tutustuessasi uuteen työkaluun, että:

  • Työkalu täyttää kansainvälisesti tunnustetut tietoturvastandardit, kuten SOC 2 tai ISO/IEC 27001.
  • Data on suojattu vahvalla salauksella, kuten AES-256
  • Työkalu ei käytä syötettyjä tietoja uudelleen koneoppimismallien kouluttamiseen.
  • Tietojen säilytysaika on selkeästi kerrottu ja käyttäjällä on mahdollisuus pyytää tietojen poistamista.
  • Palvelu noudattaa GDPR:ää
  • Palveluntarjoaja on tunnettu ja sillä on vahva maine luotettavana toimijana.

Vastuullisesti ja turvallisesti käytettynä tekoäly on markkinoijan paras kumppani!

Parcerolta saat tekoälyllä tehostettua markkinointia

Jos haluat oman brändisi markkinointiin apua tekoälystä, mutta kaipaat apua alkuun, me autamme. Suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä esimerkiksi CustomGPT tai sosiaalisen median julkaisuautomaatio käyttöösi.