13.02.2025

Murhasiko lyhytvideo mainoselokuvan?

Heli
Saine

Heli on sosiaaliseen mediaan rakastunut copywriter ja ex fennisti, joka kipinöi niin kokonaisvaltaisen luovan suunnittelun kuin kirjoittamisen äärellä.

Mitä yhteistä oli Harrisin ja Trumpin kampanjastrategioilla? Harris ei saanut nuorten suosiota ja brat-titteliä asiapitoisella 30-sekkasella, eikä Trump vienyt voittoa esiintymällä mainoselokuvassa tukka tuulikoneen tahtiin hulmuten. Kummankin strategian merkittävin työkalu oli lyhytvideo.

Viimeistään Z-sukupolven astelu vaaliuurnille teki selväksi, että perinteisen mainoselokuvan asema markkinoinnin johtotähtenä on uhattuna. Tässä blogissa kerromme, miksi.

Mainoselokuva ei pysy ilmiöiden perässä

Markkinoinnissa eletään algoritmien ja reaaliaikaisen vuorovaikutuksen aikakautta, jossa ilmiöt ja trendit syntyvät ja kuolevat hetkessä. Ajankohtaisuus etenkin sosiaalisen median markkinoinnissa on tärkeämpää kuin koskaan, sillä algoritmit palkitsevat ilmiöön tarttuvan sisällön sitoutuneella yleisöllä ja orgaanisella näkyvyydellä, jota ei mainoseuroin tavoita.

Tällaiseen reaktiivisuuteen ei mainoselokuva pysty. Et välttämättä ehdi edes kuvauksiin ennen kuin ilmiö on jo haudan levossa. Lyhytvideo sen sijaan voi parhaassa tapauksessa edetä ilmiöstä ideaan, suunnitteluun, tuotantoon ja julkaisuun saman päivän aikana.

Mainoselokuva ei tyydytä kuluttajan aitouden kaipuuta

Mainoselokuvan suunnitteluun ja tuotantoon voi toki ostaa vauhtia. Kuitenkaan edes miljoonabudjetti ei takaa menestystä nykypäivän mediakentässä, jossa erityisesti nuori kohderyhmä kaipaa aitoutta ja autenttisuutta markkinoinnilta.

Lyhytvideoon verrattuna vimosen päälle hiotusta mainoselokuvasta on usein aitous kaukana, vaikka näyttelijät olisivat samaistuttavia. Nuorille aitous ei ole vain ihmisiä vaan rentoa editointia, epätäydellisyyttä, ymmärrystä trendeistä ja kanavan ominaisuuksien hyödyntämistä – eli kaikkea sitä, mitä lyhytvideo edustaa.

Tuntuuko lyhytvideoiden tekeminen hankalalta? Lue viisi ratkaisevaa syytä valita lyhytvideopalvelumme.

Lyhytvideo on enemmän kuin sisältöä

Hyvin tehty autenttinen lyhytvideo ei ole vain yksipuolisesti doomscrollattavaa sisältöä. Se aloittaa keskustelun, joka tekee brändistä paitsi osan yhteisöä myös alastoman kritiikin edessä. Erityisesti TikTokin käyttäjät ilmaisevat varsin äänekkäästi niin kehut kuin haukut näkemästään mainoksesta.

Kommentit, jaot ja reaktiot ovat nykypäivän markkinoinnin valuuttaa, jota mainoselokuva ei yleensä kerrytä yhtä tehokkaasti kuin lyhytvideo. Jos juuri telkkarista nähty mainos oli sen katsojan mielestä parasta tai pahinta ikinä, palaute harvemmin kantautuu brändille asti.

Lue lisää: Miksi hyvä konsepti on tärkeä lyhytvideoita suunnitellessa?

“Lyhytvideo ei ole automaattinen oikotie tuloksiin.”

Lopuksi todettakoon, että mainoselokuvalla on edelleen tärkeä paikkansa markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa. Lyhytvideokaan ei taivu kaikkeen, ja hyvin tehty brändinmukainen mainoselokuva on taatusti parempi vaihtoehto kuin virran joukkoon katoava bränditön trendivideo.

Mainoselokuva voi hyvin olla lyhytvideota parempi ratkaisu, jos tavoite on esimerkiksi kertoa brändin tarina syvällisemmin, erottua kilpailijoista visuaalisesti vaikuttavalla tavalla tai jättää Elämä on -tason pitkäaikainen muistijälki.

Lyhytvideo ei ole automaattinen oikotie tuloksiin. Jos videoita lähtee tuottamaan vailla sen suurempaa ajatusta tai omalle brändille ja kohderyhmälle räätälöityä konseptia, lopputulos on usein päätöntä trendien perässä hyppimistä. Mainoselokuvan tapaan myös lyhytvideoilla menestystä on luvassa vain niille, joiden brändi erottuu edukseen loputtomasta sisältövirrasta.

Lue lisää: Miksi sinunkin brändisi kannattaa tehdä lyhytvideoita?

Mitä jos jalkauttaisit brändisi sittenkin lyhytvideoilla?

Parcero auttaa. Tutustu lyhytvideopalveluun ja pyydä tarjous.