Asiakas
Parisuhdekeskus Kataja
Kategoriat
Paras Jodel-toteutus | Paras somekampanja | Tuloksellisin kampanja
Lähtökohta
Kampanjan keskiössä oli tarve madaltaa nuorten aikuisten kynnystä lähteä keskustelemaan vaikeista ihmissuhteista. Lisäksi kampanjassa viestittiin Parisuhdekeskus Kataja ry:n Asiaa ihmissuhteista -hankkeen tarjoamista verkkoilloista ja materiaaleista. Hankkeella pyritään tukemaan nuorten aikuisten psyykkistä hyvinvointia ja vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi ihmissuhdeongelmista johtuviin mielenterveyden haasteisiin.
Kampanjan ydinkohderyhmänä oli 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset.
Viime vuosina nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet ja monipuolistuneet. Yhä useampi nuori (ja nuori aikuinen) saa psykiatrisen diagnoosin, mutta samanaikaisesti moni joutuu odottamaan liian pitkään tarvitsemaansa apua tai tuntee jäävänsä huomiotta. Liian monet nuoret ja nuoret aikuiset kamppailevat epävarmuuden, huolien ja ahdistuksen kanssa ilman riittävää tukea. Yleisimmät syyt avun hakemiseen ovat paha olo ja ihmissuhdeongelmat.
Strategia
Länsimaisessa informaatioyhteiskunnassa tiedon määrä on valtava, mutta ihmissuhteiden monimutkaisuutta ei voi ratkaista self help -oppailla. Monimutkaisten haasteiden ratkaisemiseksi tarvitsemme toinen toisiamme.
Näistä lähtökohdista syntyi ajatus osallistaa ihmissuhde- ja mielenterveystyön asiantuntijat keskustelemaan kohderyhmän kanssa Jodelissa, jossa ihmissuhteista käydään jo vilkasta keskustelua. Jodelin anonyymi keskustelufoorumi mahdollistaa avoimen kanssakäymisen hyvin yksityisistäkin aiheista. Tavoitteena oli edistää keskustelua ja olla läsnä siellä, missä kohderyhmä viettää aikaansa.
Ratkaisu
Kampanjassa hyödynnettiin Jodelin anonyymiutta ja aktiivista keskustelukulttuuria. Keskustelu avattiin perinteisellä Boosted Post -formaatilla, joka sulautui luonnolliseksi osaksi Jodelin keskusteluvirtaa.
Keskustelun avauksessa lähdettiin liikkeelle teemoilla ja kysymyksillä, jotka Parisuhdekeskus Katajan ihmissuhdetyössä työskentelevät asiantuntijat ovat havainneet ihmisten eniten kamppailevan ja joihin tiedettiin kohderyhmän tarvitsevan apua.
JODEL
Boosted Post
Toteutus
Kampanja käynnistettiin kattavasti koko Suomessa. Boosted Post näkyi Jodelissa vuorokauden ympäri ja aktiivinen kommentointi oli päällä klo 9-18, jonka aikana kolme mielenterveyden asiantuntijaa keskustelivat jodlaajien mieltä painaviin ihmissuhdekysymyksiin.
Keskustelu ja vuorovaikutus oli aktiivista, jossa jokaisen jodlaajan kysymykseen ja kommenttin reagoitiin asiantuntijoiden toimesta.
Kampanjan mediabudjetti: 2 970 €.
Kampanjan suunnittelu ja strategia: pro bono.
Hankeen ja kampanjan rahoitus on STEA:n rahoittama.
Tulokset
Kampanja oli menestys! Ylätason tavoitteena oli avoimen keskustelun lisääminen ihmissuhteista, jonka tulokset ylitti odotukset. Kommentoinnin auetessa ihmiset lähtivät heti rohkeasti kysymään ja keskustelemaan haavoittuvaisillakin kysymyksillä. Koko kampanjan ajan vuorovaikutus ja kommentit yleisön kanssa pysyivät asiassa. Lisäksi vastaamassa olleet asiantuntijat saivat paljon kiitosta läsnäolostaan ja vastauksista. Anonyymiyden ansiosta saavutettiin syvällisiä ja aidosti merkityksellisiä keskusteluja.
Keskustelun lisäksi kohderyhmälle viestittiin Asiaa ihmissuhteista -hankkeen avoimista verkkoilloista sekä muun hankkeessa tuotetuista opasmateriaaleista, joka kasvatti sivuston kävijämääriä ja verkkoiltoihin osallistumisia merkittävästi.
Kampanjan tulokset puhuvat puolestaan:
- Kampanja tavoitti 160 696 uniikkia käyttäjää, ylittäen tavoitteet merkittävästi.
- Postauksen avaukset (12 408 kpl) ylittivät Jodelin keskiarvon 238 %.
- Keskustelua kampanjassa käytiin aktiivisesti ja sai kommentteja 522 kpl, mikä oli jopa 237 % enemmän kuin Jodelin keskiarvo.
- Kampanjan sisältö kiinnosti kohderyhmää, sillä 273 käyttäjää tilasi keskustelun ilmoitukset ja saadut upvotet (positiivisia ääniä 711 kpl) ylittivät Jodelin keskiarvon 1,62-kertaisesti ja keskustelua jaettiin eteenpäin 54 kertaa.
- Verkkosivujen kävijämäärä kasvoi 1139 % (evästeet hyväksyneet käyttäjät (users) 1809 vs 146) .
- Asiaa ihmissuhteista -hankkeen järjestämiin verkkoiltoihin saatiin kampanjan aikana enemmän ilmoittautumisia kuin koskaan aikaisemmin (175 ilmoittautunutta, eli kasvua 45 % ).
Jodel-kampanjan avainluvut ja benchmark suluissa
Mainosnäytöt: 2 954 491 (2 400 000)
Uniikit: 160 696 (150 000)
Linkin klikit: 1 930 (950)
Postauksen avaukset: 12 408 (5 200)
Upvotet: 711 (440)
Pinnaukset yht: 273 (-)
Jaot: 54 (-)
Kommentit: 522 (220)
Suluissa Improve Media / Jodel benchmark-luvut 10/2022–10/2023 koko Suomen kattavat Boosted Post-kampanjat (kaikki formaatit).