Mannerheimin Lastensuojelu­liitto

DIGIHYVINVOINTI KUULUU KAIKILLE

Asiakas

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Palvelut

Konseptointi ja luova suunnittelu
Monikanavaiset kampanjatuotannot
Tuloksellinen mainonta

Kanavat

Sosiaalinen media

Merkityksellisen kampanjan taustalla arjen digihyvinvointi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on valtakunnallinen lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on lapsiystävällinen yhteiskunta. MLL halusi luoda digihyvinvointiin keskittyvän sosiaalisen median kampanjan, joka ohjaa nuoria, vanhempia ja ammattilaisia tutustumaan MLL:n verkkosivuilta löytyviin materiaaleihin. Kampanja alkoi marraskuun 2020 aikana ja kesti noin kuukauden.

Kampanjan ensisijaisena tavoitteena oli kasvattaa liikennettä verkkosivuille kampanjan aikana sekä myös pysyvästi sen jälkeen. MLL on tunnettu aktiivisesta ja osaavasta mediakasvatustyöstä, ja kampanjan odotettiin vahvistavan mielikuvaa luotettavasta ja arjessa kiinni olevasta toimijasta. 

Parceron konseptisuunnittelussa korostui erityisesti asiakaslähtöisyys ja kohderyhmien puhuttelu. Digihyvinvoinnista haluttiin viestiä tavalla, joka ei demonisoi tai syyttele ketään – digihyvinvointi kuuluu kaikille.

RATKAISU

Suunnittelimme kampanjalle Hyvä paha digi -konseptin, joka nosti esille erilaisia näkökulmia digimaailmaan liittyviin hyviin ja huonoihin puoliin. Tunteisiin vetoavan valtakunnallisen kampanjan tavoitteena oli ohjata kohderyhmät MLL:n verkkosivuille ajantasaisten mediakasvatussisältöjen pariin. Verkkosivuilla on valtavasti hyödyllistä sisältöä ja vertaistukea niin nuorille, aikuisille kuin ammattilaisillekin.

Digihyvinvointiin keskittyvän kampanjan teemat olivat sellaisia, joihin jokainen pystyi samaistumaan. Kampanjasisältöjen teemoiksi valittiin ruutujen lumo, nettikiusaaminen, yksinäisyys, läsnäolo ja keskittyminen. Halusimme ravistella kohderyhmien ajatuksia, jonka vuoksi kampanjasisällöt esitettiin tunteita herättävien kuvaparien avulla. Koska oikea elämä ei ole siloteltua kiiltokuvaa, malleiksi valittiin tavallisia ihmisiä arkisissa tilanteissa. Vaikuttavat kampanjakuvat otti valokuvaaja Antti Ranki.

Parcero toteutti konsepti- ja sisältösuunnitelman lisäksi myös kampanjan digitaalisen markkinoinnin sekä sisältöjen jalkauttamisen sosiaaliseen mediaan. Asiakas oli alusta asti mukana voittoa tavoittelemattoman Hyvä paha digi -kampanjan suunnittelussa.

Tulokset

Kampanjan aikana tavoitettiin 252 000 henkilöä relevanteista kohderyhmistä, näyttökertoja jopa yli miljoona.

Yli 6 200 yksittäistä ihmistä päätyi MLL:n sivustolle lukemaan lisää digihyvinvoinnista sekä mediakasvatuksesta.

Facebook-mainontaa nähneistä jopa 3.78 % klikkasi sivustolle. Tämä on huomattavasti korkeampi kuin Facebookin keskimääräinen klikkausprosentti, joka on noin 0.9 % (joulukuu 2020).

Tavoitteletko tunteita ja tuloksia?