Fonum

BRÄNDIN TUNNETTUUTTA JA MYYNTIENNÄTYKSIÄ

Asiakas

Fonum

Palvelut

Brändityö
Konseptisuunnittelu
Jatkuva markkinointikumppanuus

Kun Parcero viitisen vuotta sitten aloitti Fonumin bränditoimistona, oli brändin tunnettuus vielä alkutekijöissään. Vuosien varrella Fonum on kasvanut tunnetuksi ja halutuksi brändiksi. Luvut eivät ole heilahtaneet vain brändimittareiden tasolla. Euroja on ropissut kassaan kaikkien aikojen kuukausimyyntiennätyksinä.

Ensin luotaisiin brändille omintakeista kivijalkaa, mutta ei unohdettaisi missään vaiheessa taktisten kampanjoiden tärkeyttä. Omintakeisuus leivottiin rohkeudella, sillä huomioarvo oli tärkeintä mammonaa kiihtyvässä kilpailussa. Sitä myös saatiin, aina mainonnan eettistä neuvostoa myöten. Huumori palveli hyvässä ja pahassa, sillä mikäpä ei rentoa yleisöä naurata samassa mitassa kuin kiristä sitä tiukkapipoisinta päätyä.  

Tunnettuus kasvoi, mutta niin myös tekijäjoukon nälkä. Miten saavuttaa vielä parempi jalansija kilpailijakentässä ja luoda vakuuttava läsnäolon oikeus?

Brändillisesti halolla päähän: Puhelinhuollot pikana

Vuoden 2024 alussa oli aika tarkastella brändin merkitystä yhä uudelleen ja uskaltaa luoda uutta. Synnytettiin brändille omintakeinen Puhelinhuollot pikana -konsepti, joka yksinkertaisesti kertoo mitä ja miksi Fonum on. Brändillisesti lähdettiin lyömään halolla jokaisen vastaantulijan tajuntaan. Viimeisen vuoden aikana brändin autettu tunnettuus on kasvanut tasaisesti. Syyskuussa 2023 autettu tunnettuus oli 71 %, kun syyskuussa 2024 se oli jo 83 %. (Lähde: Iro Research, Tuhat suomalaista -tutkimus). Lisäksi kaikkien aikojen yhden kuukauden myyntiennätys rikottiin heinäkuussa 2024.

Fonumin markkinointipäällikkö Ida Nevalan mukaan menestyksen salaisuutena on pitkään jatkunut kehitys brändin parissa, selkeä ydinviesti ja onnistumisten myötä Fonumin liikkeenjohdon kasvanut usko siihen, että markkinointiin kannattaa panostaa ja näin ollen tehdä rohkeampia mediapanostuksia.

– Kun viesti on tarpeeksi selkeä ja se sopii brändiin, ihmisten on helppo ymmärtää se ja ostaa ajatus, Nevala sanoo. Lopputulos on nerokkaan simppeli. Tämän onnistumisen ja huikean lopputuloksen saavuttaminen on vaatinut paljon aikaa, yhteistä kehittymistä, paljon pohdintaa, brändin rakentamista ja ammattitaitoa, Nevala sanoo. 

Yksinkertainen on vaikeaa, leikittely ja rönsyily on helppoa.

– On hyvä, että joissain kampanjoissa oivallutetaan ja brändiä luodaan systemaattisesti. Kohderyhmällä ei kuitenkaan ole aikaa arvailuun ja kun asian esittää selkeästi ja brändi on kunnossa, se on helppo sisäistää.

Menestyksen takana pitkäjänteinen markkinointikumppanuus

– Menestyksen salaisuus Fonumin ja Parceron yhteistyön takana on ollut pitkäjänteinen, kunnianhimoinen ja avoin yhteistyö. On pitkä prosessi muuttaa ihmisten ajatusmaailmaa ja asenteita siihen suuntaan, että käytetty ja huollettu puhelin on ihan yhtä hyvä, ekologisesti jopa parempi vaihtoehto kuin täysin uuden ostaminen, Parceron projekti- ja asiakkuusjohtaja Emilia Stenholm sanoo.

– Kun voi kysyä tyhmiä, voi löytää olennaisen. Kun voi antaa vaikeaa palautetta, voi löytää tekemisen uuden tason. Kun voi itkeä palaverissa, tietää olevansa yhteisössä – ei vain tekemässä töitä vaan rakentamassa jotain syvempää, mistä tulokset kumpuaa ikään kuin sivutuotteena. Luottamus, selkeys ja visio – ihanteellinen luovuuden kivijalka, vastaava luova johtaja Jarkko Toijonen päättää.

Anna Urban, Ida Nevala, Jarkko Toijonen, Emilia Stenholm, Kaisla Honkaniemi, Anna-Mari Taipalus

Voi rähmä

Korjausten lisäksi Fonum myy myös käytettyjä puhelimia. Tehtävämme oli yhdistää nämä kaksi palvelua yhden konseptin alle ja samalla kirkastaa Fonumin brändiä kuluttajille. Suunnittelimme Voi Rähmä -konseptin, joka kertoi humoristisella tavalla miten puhelin on pudonnut toivottomaan paikkaan ja sen tiputtanut henkilö seisoo tumput suorana toivottomassa tilassa.

Lue lisää

Pysäytetään puhelinten liikakansoitus

Maailman puhelintilanne on kestämätön: vanhat puhelimet on hylätty jätteenä ja uudet puhelimet vaativat harvinaisia resursseja, joita ei ole riittävästi. Pysäytetään puhelimien liikakansoitus -konsepti jalkautui telkkariin, ulkomainontaan ja digidigidigiympäristöön tiukalla, mutta humoristisella filkalla sekä kuvilla.

Lue lisää

Tavoitteletko parempia tuloksia?