Parcero
Kulttuuri – 07.02.2019
Tässä on Mona Markkanen, Turusta kotoisin oleva intohimoinen sisustaja ja remppaaja, jääkaapin järjestäjä ja ennen kaikkea kokenut markkinoinnin moniosaaja, Parceron uusi Senior Digital Marketing Specialist.
Mona on empaattinen ja pettämätön tiimityöntekijä, joka rakastaa ihmisten kanssa työskentelemistä. Vapaa-aikanaan hän rentoutuu joogaamalla, nauttimalla hyvästä ruoasta sekä perheen ja ystävien kanssa vietetystä ajasta, omia pieniä projektejaan unohtamatta.
Hei Mona! Miten päädyit Parcerolle? Mikä siinä on parasta?
Olen työskennellyt mainos- ja markkinointialalla kymmenisen vuotta niin media- ja digitoimistoissa kuin asiakkaan puolella. Parcerolla aloitin marraskuussa 2018. Rekryvaiheessa tuli nopeasti selväksi, että yrityksen toiveet ja tavoitteet ovat samanmoisia kuin omani.
Parasta Parcerossa ovat ihmiset – etenkin positiivinen kulttuuri, hyvä yhteishenki sekä lyömätön draivi mennä eteenpäin. Parcerolla on yleisesti hyvin avoin ja välitön ilmapiiri, jonka vuoksi työkulttuurikin kukoistaa. Arvostan suuresti muita parcerolaisia paitsi ammattitaidon osalta myös ”perheenä”.
No, mikä on roolisi Parcerolla? Mikä työssäsi kiehtoo?
Vuonna 2018 tulin vahvistamaan meidän markkinointitiimin osaamista digimainonnan ja analytiikan saralla. Erityisesti nyt vastaan ja kehitän meidän asiakkaiden mainontaa muun muassa sosiaalisen median kanavissa. Syksyllä 2019 roolini muuttui Team Leadiksi ja vedän nyt digitaalisen markkinoinnin yksikköämme.
Digitaalisessa markkinoinnissa kiehtoo sen monipuolisuus ja jatkuva kehittyminen. Digitaalisuuden, eri päätelaitteiden ja kanavien sekä ihmisten käyttäytymisen muutokset kiinnostavat ja motivoivat kehittymään jatkuvasti – haluan kehittyä parhaaksi markkinointimimmiksi! Lisäksi haluan auttaa myös muita menestymään työssään.
Olen kuullut, että koulutuksesi on melko monipuolinen, mistä tässä on kyse?
Pohjakoulutukseltani olen tekstiiliartesaani Käsi- ja taideteollisen oppilaitoksesta. Valmistumisen jälkeen pääsin töihin media-assistentiksi ja ajauduin markkinointiin graafiseksi suunnittelijaksi.
Töiden ohella opiskelin julkaisugraafikon ammattitutkinnon ja myöhemmin valmistuin digitaalisen markkinointiviestinnän tradenomiksi Turun ammattikorkeakoulusta.
Näiden lisäksi olen syventänyt osaamistani digitaalisen markkinoinnin osalta Google AdWords Academyssa, jossa opiskelin tulospohjaista mainontaa, markkinoinnin automaatiota, hakukoneoptimointia sekä analytiikkaa.
Matkan varrella olen opiskellut töiden ohella myös Kulttuurituotantoa sekä Sisustussuunnittelun perustutkinnon Turun Avoimessa yliopistossa. Nämä siis ihan syvästä intohimosta aiheita kohtaan.
Miten luulet koulutustaustasi vaikuttaneen elämääsi?
Jo lapsesta asti olen ollut luova; pitänyt piirtämisestä, maalaamisesta ja käsillä tekemisestä. Vaikka nykyisessä työssäni “Excel on uusi Photoshop”, jossa pyörittelen paljon numeroita ja dataa, on luovasta ja visuaalisesta puolesta paljon hyötyä työssäni.
Yleisesti visuaalisuus, estetiikka ja erityisesti sujuvuus ovat minulle tärkeitä asioita. Näiden asioiden kautta pohdin työssäni paljon asiakaskokemusta ja saavutettavia tavoitteita.
Sinua on kutsuttu myös jääkaapin järjestelijäksi, mikä juttu?
Heh, olen tyyppinä järjestelmällinen ja asioilla on oma paikkansa. Kotona olen ehkä jopa vähän neuroottinen jääkaapin järjestyksen suhteen ja vanhempieni luona saisin järjestellä kaapin kerta toisensa jälkeen. Parcerolla en tosin tohdi muiden eväisiin koskea. Mutta yleisesti viihdyn siistissä ympäristössä ja näin ollen ajatuksenikin kulkevat paremmin. Kotitoimistossa aloitan työni vasta kun asunto on siisti.
Voisi siis sanoa, että jääkaapin järjestely on supervoimasi. Onko sinulla muita?
Hmm…sanaselityspeli arjessa voisi olla sellainen. Tiedä sitten onko se supervoima, mutta ainakin omasta mielestäni olen hyvä arvuuttelemaan sanoja, joita en itse saa päähäni. Lisäksi nauran omille “hauskoille” jutuilleni niin paljon, että juttu ehtii lässähtää, ennen kuin muut saavat tarinasta mitään irti.
Lue myös: Tampereen tähti Turun toimistolle – tutustu digitiimin Tiinaan!
Lue myös: Parcerolla uusi tähti – tutustu Helsingin Copywriter Miraan