Parcero
Kulttuuri – 15.09.2020
Kesän alussa copywriterimme Juuso karkasi ansaitulle vanhempainvapaalle, jolloin toimistomme oman baristan saappaisiin hyppäsi helsinkiläinen Mira Björkbacka.
Luovaan tiimiimme Mira on istuttanut innostusta digimaailmaan, vaikuttajamarkkinointiin ja hyvään tarinankerrontaan. Kotonaan uusi ystävämme inspiroituu visuaalisuudesta, mikä näkyy erityisesti keittiössä ja viimeisen päälle viilatuissa ruoka-annoksissa.
Moikka Mira! Kukas se sinä olet?
No moikka! Olen helsinkiläinen kaupunkilaismimmi, joka rakastaa hyviä tarinoita, hitaita aamuja ja kokkailua. Minusta saa aina hyvin innostuneen keskustelukumppanin, jos vain mainitsee vaikuttajamarkkinoinnin, kestävän kulutuksen tai ruoan. Virtaa arkeeni saan sosiaalisista kohtaamisesta, ja yleensä minua kuvaillaankin positiiviseksi ilopilleriksi.
Missä tunnelmissa työsi Parcerolla on nyt alkanut?
Pestini Parceron copywriterina alkoi elokuussa, mutta pääsin tutustumaan Turun toimistoon ja muutamiin työkavereihini jo alkukesän perehdytyksessä. Kaikki parcerot ovat ottaneet minut tosi avoimesti vastaan ja tunsin jo ensimmäisen viikon aikana kuuluvani porukkaan. Mielestäni olen saanut jo tosi hyvin rakennettua omaa paikkaani ja rooliani uutena parcerona.
Parcero ei oikeastaan entuudestaan ollut minulle tuttu, mutta onnistui kyllä tekemään valtavan vaikutuksen heti ensimmäisellä kohtaamisella. Kevät laittoi omat työkuvioni uusiksi, jolloin törmäsin Parceron rekryyn somessa juuri oikealla hetkellä. Tuolloin mielenkiintoni nappasi erityisesti Parceron arvot ja ainutlaatuisen työkulttuurin korostaminen. Noiden innoittamana päätin hakea tänne hieman rennommalla hakemuksella, mikä selvästi kannatti.
Entäs sitten asiakkaat ja kaikki keissit? HUH! Niin mielenkiintoista ja inspiroivaa. Minusta on ollut ilo päästä mukaan näihin luoviin ja osaaviin tiimeihin. Työt ovat olleet tosi monipuolisia aina digimainonnasta konseptisuunnitteluun – parasta onkin se, että kaikkea työtäni arvostetaan ja sitä halutaan oikeasti hyödyntää mahdollisimman laajasti. Odotan jo innolla mitä kaikkea siistiä syksy tuo tullessaan.
Otetaanpa vielä pari askelta eteenpäin. Mikä on nro 1 tavoitteesi markkinoinnissa?
Yksi suuri unelmani on jo toteutunut – olenhan copywriter. Seuraavaksi haluan kehittää itseäni luovana konseptisuunnittelijana ja löytää oman paikkani tältä alalta. Joskus olisi myös supersiistiä osallistua mainosalan kilpailuihin, joiden huipuksi saisin tietty pitää ihan omaa palkintoa hyppysissä, heh! Koen tärkeiksi tavoitteiksi myös itseni toteuttamisen ja työn merkitykselliseksi kokemisen.
Mistäs Mira sitten inspiroituu sekä työssä että arjessa?
Ahhh… Inspiroituminen, lempijuttuni! Inspiroidun helposti ja saan paljon virtaa ympäriltäni. Aloitan maanantaini yleensä Behancessa ja viikon aikana minun tulee muutenkin selattua paljon sosiaalista mediaa. Yksi suurin motivaationlähteistäni on kuitenkin esteettisyys, joten kauniit ja visuaaliset asiat ympärilläni antavat minulle paljon. Olen myös aktiivinen sparrailija, joten saan usein hyvin paljon inspiraatiota ympärilläni olevilta ihmisiltä. Keväällä sain toki huomata myös hiljentymisen merkityksen joogan avulla.
Miten pääset vapaa-ajallasi oikein kunnon zen-tilaan?
Sporttisena tyyppinä minut löytää yleensä salilta tai kotoa joogamatolta. Voisin sanoa, että ruoka on rakkain harrastukseni, koska tykkään viettää aikaa keittiössä ja kulutan paljon ruokaan liittyvää sisältöä, hah! Parasta on kuitenkin kuunnella podcasteja pitkällä lenkillä ja antaa aikaa läheisille.
Vapaa-ajallani koitan erityisesti keskittyä rentoutumiseen ja rutiinien kautta saan pidettyä koko homman kasassa. Varsinkin näin syksyllä zen-fiilikseen pääsee sytyttämällä kynttilät tai riisumalla kuulokkeet pois meren rentouttavan liplatuksen äärellä – bonuksena tietty vielä perheen mökkimaisema ja koira kainalossa!
Onko sinussa jokin odottamaton puoli, jota muut parcerot eivät ole vielä kohdanneet?
Annan itsestäni aika paljon nopeasti, mutta videoyhteyksien kautta äänekkyyteni ei ole ehkä päässyt oikeuksiinsa. Se taitaa varmaan olla ihan vain hyvä juttu, hah!
Viimeinen ja tärkein kysymys: mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle ja miksi?
Ainakin filmikameran, koska siellä olisi varmasti paljon kaunista kuvattavaa. Vai kannattaisiko kuitenkin ottaa aurinkorasvaa?
Lue myös: Emilia on markkinoinnin tehopakkaus ja projektipäällikkö
Lue myös: Hakusanamainontaa ja rokkitähtihaaveita – tapaa Tero!