01.12.2022

Mikä ihmeen nano-, mikro-, makro- ja megavaikuttaja?

Anna
Rintala

Anna on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija ja vastaa asiakkaidemme laadukkaista ja tuloksellisista vaikuttajayhteistöistä. Anna inspiroituu brandmatcheistä ja hyvin tuotetuista kampanjoista, joista hyötyy niin asiakas kuin vaikuttajakin.

Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend.
– Mark Zuckerberg

Metan toimistujohtajaa Mark Zuckerbergiä lainaten, mikään ei vaikuta ihmisiin enemmän kuin luotettavan ystävän suositus. Sosiaalisen median vaikuttajiin on helppo samaistua ja heidät koetaankin usein jopa ystäviksi, mikä on johtanut vaikuttajamarkkinoinnin suureen suosioon. 

Tässä blogitekstissä hypätään vaikuttajien seuraajamääriin ja niiden luokitteluun, sillä vaikuttajalla ei tarvitse aina olla satoja tuhansia seuraajia, jotta vaikuttavuus onnistuu. 

Seuraajamäärä erottaa nanon megasta

Vaikuttajat voidaan määritellä niiden seuraajamäärän perusteella nano-, mikro, makro- ja megavaikuttajiin. Makro- ja megavaikuttajat ovat vaikuttajapyramidin päällimmäisenä. Maailmalla makrovaikuttajien seuraajamäärä liikkuu 100 000 ja miljoonan välillä ja megavaikuttajilla, joita kutsutaan myös julkkisvaikuttajiksi, seuraajamäärä on jo yli miljoonan. Suomessa luvut ovat huomattavasti pienemmät ja makrovaikuttajalla on seuraajia yleensä noin 10 000 ylöspäin. 

Vaikuttajapyramidin keskellä ja alatasolla ovat mikro- ja nanovaikuttajat. Määritelmät vaihtelevat, mutta ovat silti sidoksissa seuraajien määrään. Yleisesti ottaen maailmalla alle 100 000 seuraajaa on mikro ja alle 5 000 on nano. Suomessa seuraajamäärät ovat huomattavasti pienempiä ja mikrovaikuttajilla on yleensä noin 1000–5000 seuraajaa ja nanovaikuttajilla alle 1000. Mikrovaikuttajat ja nanovaikuttajat ovat vaikuttajamarkkinoinnin kuumin trendi ja heidän avullaan voit saada loistavia tuloksia, vaikka seuraajamäärät ovatkin pieniä.  

Tuloksellista vaikuttajamarkkinointia kampanjaan sopivan vaikuttajan kanssa

Kampanjan tavoitteet ovat tärkeässä roolissa, kun valitaan vaikuttajia – vaikuttajan seuraajamäärä ja kanava vaikuttavat nimittäin suuresti tavoitteiden saavuttamiseen. Onko tavoitteena laaja näkyvyys ja tunnettavuuden kasvattaminen vai esimerkiksi korkea sitoutumisaste? 

Suurien vaikuttajien kanssa yhteistyö on yleensä hyvin ketterää ja saavutat takuuvarmasti ison yleisön, mutta yhteistyö on myös kalliimpaa. Seuraajien sitoutuneisuus ei välttämättä ole niin hyvä, kuin pienempien vaikuttajien kanssa ja seuraajissa voi myös olla paljon botteja sekä feikki-seuraajia. Kuitenkin oikein tehtynä laadukkaiden vaikuttajien kanssa brändi voi saavuttaa korkeankin sitoutumisasteen sekä reippaasti liidejä – nämä ovat yleensä hyvin suunniteltuja kampanjoita, jotka palvelevat sekä vaikuttajan seuraajia että yrityksen brändiä.

Mikrovaikuttajien ja nanovaikuttajien vahvuus on heidän asiantuntijuutensa. Äitibloggaaja, Instagram-fashionista, foodie, sisustaja – heiltä kaikilta löytyy sitoutuneita seuraajia, jotka kokevat mikro- ja nanovaikuttajien sisällöt autenttisiksi ja tuotesuosittelut siten uskottaviksi. He tuottavat sisältöä omista kiinnostuksen kohteista ja kaupalliset yhteistyöt saadaan sidottua omaan sisältöön aidosti. Vaikka seuraajamäärät ovat pienempiä, ovat nano ja mikrovaikuttajien seuraajat yleensä erittäin sitoutuneita verrattuna suurempien vaikuttajien seuraajiin. 

Mikrovaikuttajien käyttö on kasvanut Suomessa jo hurjaa vauhtia ja heidän asemansa vaikuttajamarkkinoinnissa on vakiintunut. Nanovaikuttajat ovat kasvattaneet suosiotaan maailmalla, jossa vaikuttajamarkkinointi on jo paljon vakiintuneemmassa asemassa ja osa yrityksen markkinointistrategiaa. Suomessa nanovaikuttajia ei käytetä vielä niin paljoa, mutta se on ehdottomasti kasvava trendi ja nanojen vaikuttavuus on huomattu. 

Miksi valita nano- tai mikrovaikuttaja?

Ehkä mietit nyt, miksi valitsisit vaikuttajan, jolla on pienempi seuraajamäärä ja tavoitettavuus ei ole niin suuri kuin makro- tai megavaikuttajilla. Vaikuttaja valitaan aina kohderyhmän ja kampanjan tavoitteiden mukaan, joten mieti mitä haluat tavoittaa vaikuttajamarkkinoinnilla. 

Toinen tärkeä asia on budjetti. Kuinka paljon rahaa vaikuttajamarkkinointiin ollaan valmiita käyttämään? Mitä suurempi yleisö vaikuttajalla on, sitä kalliimpaa yhteistyö yleensä on. Valitsemalla kampanjaasi usean mikrovaikuttajan yhden suuren vaikuttajan sijaan, tavoitat monipuolisesti erilaisia kohderyhmiä ja saat enemmän sisältöä usein samoilla kustannuksilla. 

5 syytä valita nano- tai mikrovaikuttaja: 

  • Sisältöjen aitous ja helposti lähestyttävyys
  • Sitoutunut yleisö
  • Edullisemmat yhteistyöhinnat
  • Niche-kohderyhmän tavoittaminen on helpompaa
  • Mikroyhteistyöt voivat olla mainostajalle erittäin kannattavia ja sisällöt koetaan usein uskottavamaksi kuin makrovaikuttajan sisällöt

Tarvitseeko brändini vaikuttajamarkkinointia? 

Yksinkertainen vastaus tähän on ”kyllä”, sillä vaikuttajamarkkinointi sopii sekä B2B että B2C yrityksille. Jos mietit vaikuttamarkkinoinnin aloittamista, aloita nano- ja mikrovaikuttajilla. Tällöin voit aloittaa vaikuttajamarkkinoinnin pienemmällä budjetilla ja pienemmällä kampanjalla. 

Teimme Huaweille onnistuneen kampanjan yhdessä mikrovaikuttajien kanssa. Lue lisää: https://parcero.fi/tyot/make-over-with-huawei/

Jos tarvitset apua vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun, Parceron asiantuntijat ovat apunasi. Ota meihin yhteyttä ja laitetaan yrityksesi vaikuttajamarkkinointi vaikuttamaan! 

Lähteet

https://www.warc.com/content/article/event-reports/why-nano-influencers-can-be-more-powerful-than-influencers-with-a-mega-following/138081

https://www.warc.com/content/article/warc-exclusive/mega-micro-nano-what-brands-need-to-know-about-influencer-marketing/137930

https://www.warc.com/content/article/event-reports/fabfitfuns-marketing-lessons-from-working-with-20000-influencers/124628

Apua vaikuttajamarkkinointiin?