10.01.2023

Jodel – loistava kanava nuoren kohderyhmän tavoittamiseen

Anna
Laakso

Anna on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija ja vastaa asiakkaidemme laadukkaista ja tuloksellisista vaikuttajayhteistöistä. Anna inspiroituu brandmatcheistä ja hyvin tuotetuista kampanjoista, joista hyötyy niin asiakas kuin vaikuttajakin.

Jodel, tuo kaikkien puskaradioiden äiti, jossa keskustelu on kaikkea maan ja taivaan välillä, on paljon muutakin kuin juorupalsta. Jodel on sosiaalisen median alusta, joka on alunperin kehitetty korkeakouluopiskelijoiden kommunikointiin, mutta sen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja Jodelia käyttävät nykyään myös muut kuin opiskelijat.

Mikä on jodel?

Jodel tarjoaa ainutlaatuisen alustan sijaintiperusteiseen viestintään, jossa kommunikointi tapahtuu täysin anonyymisti. Sovelluksessa jaetaan vinkkejä, keskustellaan ajankohtaisista asioista, jaetaan tapahtumia sekä paljon muuta. Keskustelut tapahtuvat paikallisesti 10 km säteellä pääsyötteellä tai erilaisilla kanavilla. Kanavia ovat esimerkiksi uutiset, vinkit, tapahtumat sekä sijainnit. Vaikka keskustelu käydään anonyyminä, ei se silti aina tarkoita negatiivista keskustelua. Toki negatiivista keskustelua on myös kanavilla, niin kuin jokaisella sosiaalisen median alustalla, mutta Jodelissa moderaattorit ovat hyvin aktiivisia ja epäasialliset kommentit tai julkaistut henkilötiedot poistetaan alustalta hyvin nopeasti.

Jodelia käyttää maailmanlaajuisesti jopa 7,5 miljoonaa henkilöä ja Suomessa sitä käyttää 550 000 henkilöä. Jodel on loistava kanava nuoren kohderyhmän tavoittamiseen, sillä alustan käyttäjistä jopa yli 70 % on 18–26 vuotiaita. Koska Jodel on alunperin perustettu opiskelijoille, on käyttäjistä suuri prosentti korkeakoulutettuja. Jodel onkin loistava kanava esimerkiksi rekrytointiin.

Markkinointi Jodelissa

Yleisimmät mainosmuodot Jodelissa ovat display-mainos, boosted post sekä color takeover -kampanja. Display-mainos voi olla formaatiltaan video tai kuva, ja sen tavoitteena on lisätä tietoisuutta sekä luoda trafiikkia mainostettavalle sivustolle. Display-mainos näkyy sovelluksen kuva- ja viestisyötteessä. Boosted post -mainosmuodon tarkoituksena on lisätä sitoutuneisuutta. Se voi olla formaatiltaan kuva, video, teksti tai poll-kysely. Tekstimuotoisen boosted postin tarkoituksena on herättää keskustelua käyttäjien välillä ja se näkyy sovelluksen viestisyötteessä yläreunaan kiinnitettynä vain 24 tunnin ajan. Boosted postit ovat erittäin tehokkaita ja herättävät käyttäjän huomion, sillä ne näkyvät selkeästi syötteessä.

Jodelissa on mahdollista tehdä myös color takeover -kampanjoita, jolloin Jodelin tausta värjätään mainostajan valitsemalla värillä 24 tunnin ajaksi. Kampanjan tarkoituksena on luoda pysäyttävä ja ainutlaatuinen mainoskokemus, joka ei takuulla jää keneltäkään käyttäjältä huomaamatta.

Mainostaminen Jodelissa on tehokasta ja mainosmuodosta riippuen hyvin kustannustehokasta. Jodel on ennen kaikkea keskustelualusta, joten jos haluat luoda keskustelua brändin tai tuotteen ympärille, on Jodel oikea kanava siihen. Mainontaa voidaan Jodelissa kohdentaa tehokkaasti paikkakunnan ja iän perusteella. Suomessa Jodel tarjoaa reilu kymmenelle paikkakunnalle kohdennuksen.

Jodelissa on voimaa ja kanavasta onkin lähtenyt monia yhteiskunnallisiakin ilmiöitä viraaliksi. Yksi hyvä esimerkki on palvelualoja taannoin ravistellut keskustelu, jonka avulla palvelualojen työntekijät jakoivat kokemuksiaan huonoista työoloista. Some ja perinteinen media täyttyivät aiheesta ja työhyvinvointi herätti paljon keskustelua kansalaisten keskuudessa.

Jodel ei vielä ole markkinointikanavien kärjessä, mutta kanavassa on erittäin suuri markkinointipotentiaali erityisesti, jos kohderyhmänäsi on 18–30 vuotiaat nuoret. Niin kuin kaikissa kanavissa, myös Jodelissa tulee ymmärtää kanavan tyyli ja kulttuuri. Tavoitteena onkin luoda keskustelua, ei tuputtaa. Jodel on hyvin nopeatempoinen kanava ja kampanja-ajat ovat tyypillisesti muutamia päiviä. Huonot keskustelunaloitukset häviävät nopeasti syötteeseen, joten suunnittele mainos mahdollisimman mielenkiintoiseksi.

Mikäli Jodel markkinointi ei ole sinulle tuttua, ota meihin yhteyttä ja Parceron asiantuntijat ovat apunasi!

Kiinnostaako markkinointi Jodelissa?