24.08.2021

Markkinoinnin pelillistäminen – tutustu Parceron aktivoiviin sisältömuotoihin

Parcero

Aktivoinnit, testit ja erilaiset kyselyt ovat hauska tapa saada kuluttajat sitoutumaan ja viihtymään brändin parissa. Aktivointien avulla voidaan hankkia lisää liidejä ja kasvattaa brändin yleisöä.

Kuluttajat voidaan ohjata aktivoinnin pariin esimerkiksi sosiaalisen median tai muiden markkinointikanavien kautta. Paras tapa motivoida asiakas jättämään yhteystietonsa on tietenkin tarjota jotain tietoja vastaan. Kaikilla eri testimuodoilla voi kerätä osallistujien tietoja, kuten sähköpostiosoitteita.

Aktivoivia sisältömuotoja on saatavilla erilaisia:

Persoonallisuustesti – tuo kaikkien testien kuningas. Kuinka moni myöntää selvittäneensä iltapäivälehtien sivuilla vähintäänkin oman henkieläimensä tai kuinka hyvin tunnistaa 90-luvun suosituimmat pop-bändit? Persoonallisuustestit ovat usein hauskoja ja erittäin sitouttavia. Niillä on usein myös paljon potentiaalia levitä somejakojen kautta.

Persoonallisuustestiä voi lisäksi hyödyntää esimerkiksi tietyn tuotteen tai brändin suositteluun, jolloin kysymysten avulla kartoitetaan kuluttajan tarpeet tai mieltymykset. Vastausten perusteella kuluttajalle voidaan suositella parhaiten sopivaa tuotetta, kertoa tuotteesta lisää ja ohjata suoraan verkkokauppaan ostamaan kyseisen tuotteen.

Testaa alta millainen markkinoinnin johtaja olet!

Tietovisa on leikkimielinen kisa, jossa jokaisella kysymyksellä on yksi tai useampi oikea vastaus, mutta joukossa voi olla myös vääriä vastauksia. Testin lomassa voidaan myös hieman kouluttaa lisää aiheesta – vastausten jälkeen esiin ponnahtaa selite, jossa voi kertoa, miksi kyseinen vastaus oli oikein tai väärin. Tulossivu määräytyy sen mukaan, kuinka moneen kysymykseen kuluttaja on vastannut oikein.

Tietovisalla voidaan siis kartoittaa, kuinka hyvin sivuston kävijät tai vaikka henkilöstö tuntevat tuotteesi tai yrityksesi. Someen yhdistettynä tietovisan tekijöiden kesken voidaan myös vaikka arpoa tuotepalkintoja parhaille tietäjille.

Mielipidekyselyn avulla taas kartoitetaan ihmisten mielipiteitä eri asioihin – kysymyksillä ei siis ole oikeita tai vääriä vastauksia. Kyselyssä voidaan esimerkiksi kysyä, ostavatko ihmiset tuotteitasi mieluummin verkkokaupasta vai kokeilevatko he niitä paikan päällä. Kysymyksiä voi olla vain yksi tai vaikka viisitoista; kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä pidempi kysely on, sitä useampi ihminen lopettaa testin tekemisen kesken kaiken.

Lisää markkinoinnin pelillistämisestä voit lukea aikaisemmasta blogikirjoituksesta.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Heikkiin ja luodaan yhdessä brändisi näköistä interaktiivista sisältöä!

Kiinnostuitko?