Blogi

Datan ja tekoälyn vaikutus markkinointiin NYT

By 25.4.2018 kesäkuu 26th, 2019 No Comments


Parcero on viimeisen puolentoista vuoden aikana ottanut merkittäviä harppauksia eteenpäin datan kokonaisvaltaisen hyödyntämisen suhteen. Olen samalla päässyt tutkimaan sitä, miten data ja tekoäly vaikuttavat markkinointiin nyt ja lähitulevaisuudessa. Tässä muutamia näkökulmia asiaan.

Data on luovuuden polttoaine

Data ja luovuus ovat toisiaan tukevia toimintoja. Parhaimmillaan data ruokkii strategista suunnittelua ja tekee luovien ihmisten päätöksistä kehittyneempiä ja valistuneempia. Datan tulee olla ymmärrettävässä muodossa, jotta strategit, suunnittelijat ja sisällöntuottajat voivat tehokkaasti hyödyntää sitä. Relevanttia dataa pitää olla tarjolla niin strategisen suunnittelun aikana kuin jokapäiväisen tekemisen ohessa.

Parcerolla tarjoamme relevanttia dataa organisaation kaikille työntekijöille suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Esimerkiksi strategimme pystyvät reaaliajassa seuraamaan asiakkaidemme KPI-mittareiden kehitystä ja sisältösuunnittelijat puolestaan saavat  jatkuvasti dataa siitä, mitkä sisällöt toimivat parhaiten ja mihin pitäisi reagoida nopeasti. Parceron Klipfolion päälle rakennettu raportointijärjestelmä toimii automaattisesti, ja se pystyy noukkimaan dataa kaikista avoimen rajapinnan datalähteistä.

Kevään ja kesän aikana olemme siirtymässä Parcerolla kehityksen seuraavaan vaiheeseen: tuomme raportointijärjestelmän myös asiakkaidemme käyttöön. Tutkimme myös parhaillamme käsiteanalyysien ja avoimen somedatan hyödyntämistä osana brändianalyysia ja -muotoilua. Olemme keräämässä eri datalähteistä yhteen dataa, jonka avulla pystymme analysoimaan brändejä paremmin ja tekemään entistä valistuneempia päätöksiä. Tästä kerromme lisää vielä tämän vuoden aikana.

Kehitys ja sen tuomat mahdollisuudet eivät kuitenkaan lopu tähän!

Media, data ja digitaalinen mainonta

Media ja data kulkevat käsikädessä. Tämä suhde on kirjoitettu Facebookin ja Googlen kaltaisten menestystarinoiden ansaintalogiikan DNA:han. Antamalla itsestäsi dataa, saat käyttöösi mediaa ja antamalla ihmisille käyttöön median, saat heistä dataa. Reaaliaikaisen ja relevantin datan avulla pystymme reagoimaan muutoksiin vikkelämmin ja näin ollen tekemään parempaa mainontaa. Historiallisen datan avulla pystymme puolestaan ennustamaan asioita ja toimimaan jo hieman etukäteen.

Mainonnan automaatiolla ja tekoälyn avustamana ihmiset saavutetaan digitaalisten kanavien kautta oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeilla sisällöillä. Tämä kaikki tapahtuu jatkuvalla optimoinnilla ja ennakoinnilla. Ja kaikki on vielä täysin mitattavissa! Esimerkiksi säätilat, ottelutulokset sekä muut digitaalisesti tallennetut muutokset voidaan valjastaa markkinoinnin käyttöön. Hyvällä suunnittelulla ja mainonnan automaatiota hyödyntämällä tämä onnistuu jo nyt.

Parceron aiemmin keväällä tekemä ilmoitus tuloksellisen mainonnan osalta kertoo hyvin, kuinka tärkeänä näemme tämän kehityspolun.

Voiko tekoäly kehittyä ihmistä luovemmaksi?  

Automaattiset koneet ja tekoälyt tulevat pian avuksemme sisällöntuotantoon. Tai oikeastaan ne ovat jo siellä. Relevantilla datalla opetetut tekoälyt pystyvät jo nyt tuottamaan tekstiä, kuten raportteja urheiluotteluista, ihmissilmää hämääviä kasvokuvia ja ihmisääntä jäljittelevää puhetta. Seuraavien viiden vuoden aikana tulemme varmasti näkemään kaupallisia sovelluksia, jotka pystyvät tuottamaan sisältöjä, joita ihmiset nyt tekevät päivätyökseen.

Lähes varma suunta ja uhkakuva tälle kehitykselle on se, että lähitulevaisuudessa et voi enää luottaa videolla esiintyvän ihmisen aitouteen. Kuva- ja äänimanipulaatio kehittyvät sillä vauhdilla, että kohta silmämme ja korvamme eivät pysty hahmottamaan, onko videolla esiintyvä hahmo ihminen vai tekoälyn ohjaama avatar. Jo nyt videon ja kuvan yhdistäminen on tällä tasolla.

Tämä kuva tulevaisuudesta on jo niin lähellä dystopiaa, että siihen tullaan varmasti puuttumaan lainsäätäjien toimesta. Nähtäväksi jää, kauanko tämä harmaa alue saa toimia ilman selkeää lainsäädäntöä. Lainsäätäjien ketteryyttä tässä tullaan kuitenkin testaamaan, sillä ilman selkeää lainsäädäntöä ja aitouden varmistavia järjestelmiä internetistä tulee leikkikenttä, jossa ei voi luottaa kehenkään. Uhkakuvien lisäksi tässä on myös kaupallisia mahdollisuuksia, jotka tulevat varmasti toteutumaan. Esimerkiksi äänen ja kuvan aitouden varmistavalle softalle olisi varmasti jo nyt käyttöä.

Datan ja tekoälyn vaikutukset kansantalouteen

Tekoälyn kehittyessä pystyvät koneet yhä monimutkaisempiin ja luovempiin tehtäviin. Tälle kehitykselle on luonnollista se, että työtehtäviä tulee tuhoutumaan. Yhtä varmasti kehitys tulee johtamaan myös täysin uudenlaisten työtehtävien syntyyn. Tällaisia työtehtäviä ovat esimerkiksi datan syöttäjä ja bottikuiskaaja. Koneet tulevat ottamaan yhä enemmän haltuunsa mekaanisia työtehtäviä. Mainosalalla ihmisen tekemät työtehtävät ovat siirtyneet jo kohti analysointia, asiakaspalvelua, päätöksentekoa ja luovaa suunnittelua. Olemme siirtymässä matalan tuottavuuden töistä korkean tuottavuuden töihin. Tämä on positiivinen asia, sillä korkeammasta tuottavuudesta ollaan aina valmiita maksamaan parempi hinta. Nyt ei tarvitse muuta kuin vain etunenässä hypätä mukaan tähän kehitykseen ja kuoria kermat maidosta.

KIRJOITTAJASTA

Heikki on kaikessa räikeydessään aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja midaksenkaltainen kosketus – jos Midas olisi ollut myös erittäin ahkera. Heikki ei tuhlaa aikaansa lorvimalla iltamyöhään töissä, vaan hän on tehokkuuden suuri kannattaja: täysillä töitä ja täysillä vapaa-aikaa.

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.