Growth hacking

TikTokin haastaja Instagram Reels on nyt Suomessa

By 18.8.2020syyskuu 10th, 2020No Comments

Instagram Reels julkaistiin elokuun alussa 50 maassa. Nyt lukuisat vaikuttajat, sisällöntuottajat ja brändit ovat innokkaina harjoittelemassa uuden alustan toimintaa. Mistä Instagramin uudessa ominaisuudessa on kuitenkin kyse?

Mitä markkinoijan tulisi tietää Instagram Reelsistä?

  • Uusi tapa tuottaa sisältöä Instagramiin.
  • Reels löytyy Instagram Stories -kameran takaa valikon uutena “linssinä.“
  • Reels koostuu yhdestä tai useammasta max. 15 s. videosta, joita on usein editoitu tai niihin on lisätty musiikkia.
  • Editointinäkymästä löydät monipuolisesti työkaluja, kuten nopeuden säädön, AR-efektejä ja filttereitä sekä säädettävän itselaukaisimen ja overlay-työkalun.
  • Voit joko nauhoittaa uusia videoita tai käyttää vanhaa.
  • Reelseillä on oma dedikoitu feed, jonka löydät explore-tabin alta.
  • Reelsit voit myös jakaa Instagram Stories -formaattiin.

Ensin oli Vine, sitten TikTok ja nyt Instagram Reels – shortform-video on ehdottomasti tullut jäädäkseen. TikTok kasvatti suosiotaan pitkään, ja sen käyttäjämäärät nousivat tänä vuonna ennätyslukemiin. Aiemmin pelkän Z-ikäpolven suosiossa ollut applikaatio sai korona-kevään myötä uusia käyttäjiä milleniaaleista ja myös sitä vanhemmista käyttäjistä. Suomessakin yhä useampi yritys kiinnostui TikTokin algoritmin tarjoamasta houkuttelevasta mahdollisuudesta viraaliin näkyvyyteen.

Viime aikoina TikTok on kuitenkin ollut aktiivisemman uutisoinnin kohteena muun muassa siksi, että Intia kielsi applikaation käytön kokonaan vedoten kansalliseen turvallisuuteen. Samaan aikaan USA uhkaa seurata Intian perässä ja kieltää koko sovelluksen. Tämän lisäksi esimerkiksi New York Times ja Mashable ovat uutisoineet merkittävistä tietosuojariskeistä liittyen applikaation käyttöön.

Kuin kreivin aikaan Instagram julkaisi erittäin kovan kilpailijan TikTokille. Tämä sovellus on uusi Instagram Reels, joka julkaistiin elokuun alussa 50 maassa. Instagram on aiemminkin julkaissut uusia ominaisuuksia, jotka muistuttavat erittäin läheisesti toisia suosittuja sosiaalisen median alustoja – kuka enää edes muistaa aikaa ennen Instagram Stories -formaattia?

Vain muutama vuosi sitten spekuloitiin kiihkeästi, miten käy Snapchatin, kun Instagramin uusi ominaisuus oli käytännössä identtinen sen kanssa. Ei mennyt kauaakaan, kun Instagramin Stories-formaatin käyttäjämäärät ylittivät Snapchatin käyttäjäluvut. Tällöin niin uusia kuin vanhojakin käyttäjiä siirtyi massoina alustalle, joka yhdisti yhteen paikkaan useita toiminnallisuuksia – tässä tapauksessa Instagramin profiilin ja kuva-feedin sekä uudet Stories-muotoiset lyhyet videot. Oma ennustukseni on, että samoin käy nyt.

Kilpailu Instagram Reelsin sisältöpaikoista on vielä vähäistä

Reelsin julkaisun jälkeen lukuisat vaikuttajat, sisällöntuottajat ja brändit ovatkin innokkaina harjoittelemassa  uuden alustan toimintaa. Kilpailu sisältöpaikoista on kuitenkin vielä vähäistä, minkä vuoksi käyttäjillä on näin alkuvaiheessa mahdollisuus saada sisältönsä helpommin näkyviin muun muassa Reelsien omalla Explore-välilehdeltä löytyvällä feedillä. Featured-merkinnällä varustetut videot ovat Instagramin valitsemia julkisia Reelsejä, joiden tarkoitus on auttaa käyttäjiä löytämään juuri heille sopivaa viihdyttävää sisältöä. Jos sinun tekemäsi Reels pääsee tälle kunniapaikalle, saat asiasta erikseen myös notifikaation.

Kuvat: Instagram

Reelsin myötä aukeavia uusia mainospaikkoja brändit saavat kuitenkin vielä tovin odottaa. Maksettuja mainoksia ei toistaiseksi löydy, eivätkä brändit ja vaikuttajat voi rahallisesti parantaa omien sisältöjensä näkyvyyttä. Instagramin edustajien mukaan tavoitteena onkin ensisijaisesti luoda Reelsistä paikka luovuudelle ja mahdollistaa yksityisille käyttäjille uusien mielenkiintoisten sisältöjen löytäminen. Lisenssirajoitusten vuoksi yritykset ja brändit eivät myöskään pysty lisäämään musiikkia Reels-videoihinsa.

 Instagram Reels on luontaista jatkoa Instagram Stories -formaatille

Lyhyen tutustumisen jälkeen sanoisin, että Instagram Reelsin käyttöliittymä tuntuu TikTokia helpommalta käyttää. TikTokin puolella saatoinkin välillä kohdata vaikeuksia löytää esimerkiksi efektejä tai audioita, joista olin kiinnostunut. Instagram Stories -ominaisuuden käyttöön tottuneelle Reels vaikuttaa kuitenkin melko luontevalta jatkumolta. Ominaisuus sijaitsee myös vanhassa tutussa paikassa, minkä vuoksi uskoisin kynnyksen kokeilla Reelsien tekoa olevan huomattavasti matalampi verrattuna TikTokiin. Instagram Reelsin kanssa käyttäjän ei tarvitse opetella kokonaan uutta alustaa ja sen haltuunottoa eikä hänen täydy määrätietoisesti kasvattaa seuraajamääriään täysin uudella alustalla.

Tästä huolimatta uskon, että TikTokin uskollisimmat fanit ja ensimmäiset edelläkävijät tulevat jäämään alkuperäiselle alustalleen ja myös puolustamaan sitä hanakasti. Jos oman brändisi kohderyhmä löytyy TikTokin uumenista  jatkossakin, pysy ehdottomasti siellä missä hekin ovat!

Pia Rawlins

Kirjoittajasta

Pia on harvinainen yhdistelmä luovuutta, strategista ajattelua ja systematiikkaa. Tällä hetkellä hän toimii AD:na ja strategina, mutta hän on loistanut Parcerolla mm. asiakkuuspäällikkönä ja on kiitelty koulutusten ja työpajojen pitäjä. Vapaa-ajallaan Pia tykkää piirtää, syödä jäätelöä ja kuunnella punk-musiikkia.

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.