Blogi

LinkedIn-mainonta 2019: B2B-mainonnan kruununjalokivi vai kallis paikka hukata euroja?

By 30.7.2019 29 elokuun, 2019 No Comments

Me kaikki tiedämme, että kestävän ja toimivan talon rakentaminen alkaa suunnittelusta ja vankan perustan valamisesta. Samalla tavoin tulee lähteä rakentamaan LinkedIn-mainontaa. Aluksi valetaan perusta, jonka päälle lähdetään rakentamaan tavoitteellisia markkinointia.

Tästä artikkelista saat opit LinkedIn-mainoksien optimointiin ja sitä kautta tulojesi nostamiseen. LinkedIn-mainonnan optimointi ei ole mitään rakettitiedettä, mutta huolellista suunnittelua ja kärsivällisyyttä se vaatii.

LinkedIn-mainonta eilen ja tänään: mainosalustan lyhyt historiikki

 

LinkedIn on työelämän Facebook. Viime vuosina LinkedInissa on ollut mahdollista saada paljon näkyvyyttä julkaisemalla ja kommentoimalla yksityishenkilönä. Samalla tässä ohessa on pystynyt myymään omia palveluitaan.

Suurin ilmaisen näkyvyyden kulta-aika on jo ohi vuonna 2019 ja LinkedIn-mainonta yrittää nostaa päätään. Kuitenkin silti hyvillä postauksilla ja säännöllisellä läsnäololla pystyy LinkedInissä saamaan huomattavan määrän ilmaista näkyvyyttä yksityishenkilönä. 

Tämä muistuttaa Facebookin kulta-aikaa 2010-luvun alussa, jolloin oli tarjolla huomattava määrä ilmaista näkyvyyttä yrityssivuille. Kun tällöin perustit Facebook-sivun, niin tykkääjämäärät alkoivat kasvaa kuin itsestään ja kaikki seuraajasi oikeasti näkivät yrityspostauksesi.

LinkedIn on yrittänyt kiertää tämän saman ilmiön siten, etteivät yrityssivut saa juuri näkyvyyttä. Ihmiset ovat kuitenkin kiertäneet tämän mainostamalla palveluitaan henkilökohtaisen profiilin kautta. Ehkä tulevaisuudessa oikea tiedon jakaminen nousee tärkeämpään rooliin, kun ilmaiset näkyvyysluonaat ovat ohi.

Mainonnan puolella vuoden 2018 suuri kohu oli, että LinkedIn-mainontaa ei pysty enää tekemään Suomessa. Suomennettuna tämä tarkoittaa LinkedInin suomenkielisen tuen loppumista eli periaatteessa mainoksia pystyy tekemään enää englanniksi.

Käytännössä kuitenkin mainoksia on pystynyt tekemään edelleen suomeksi. Ainakin keväällä 2019 olin toteuttamassa kahta suomenkielistä mainoskampanjaa LinkedInissä.

 

Jos kiinnostaa kuulla lisää LinkedIn growth hackeista kuten suomenkielisen mainonnan tekemisestä,
ota rohkeasti yhteyttä!

Näin aloitat LinkedIn-mainonnan [6 kohtaa]

Alla oleva lista sisältää mainonnan lisäksi huomioita myös henkilökohtaisen profiilin kehittämiseen. Tämä siitä syystä, että henkilökohtaisen profiilin orgaanisella näkyvyydellä on merkitystä mainonnan rinnalla ja sitä tarvitaan myös LinkedIn-mainonnan aloittamiseen.

Seuraavat asiat on tärkeää huomioida, kun suunnittelet markkinoinnin aloittamista LinkedInissä.

1) Aloita ja luo siisti, huoliteltu ja puhutteleva LinkedIn-profiili itsellesi

Jos sinulla ei vielä ole omaa henkilökohtaista profiilia LinkedInssa, perusta sellainen. Mieti tarkasti ne asiat mitä haluat ihmisille kertoa itsestäsi. Tee siisti ja helppolukuinen esittelyteksti itsestäsi asiallisen kuvan kera. Seuraa LinkedInin ohjeita ja täytä mahdollisimman monta tietokenttää itsestäsi. Tämä parantaa profiilisi löydettävyyttä. Ilman henkilökohtaista LinkedIn-profiilia, et pysty perustamaan LinkedIn-yrityssivua tai tekemään LinkedIn-mainontaa.

2) Tee toimiva, selkeä ja informatiivinen yritys-sivu

Oman henkilökohtaisen profiilin luonnin jälkeen voit luoda yrityksellesi oman yritysprofiilin. Kerro yrityssivulla ytimekkäästi mitä palvelua tarjoat. Täydennä kaikki LinkedInin tarjoamat kentät, jotta parannat uskottavuuttasi. Muista täydentää profiilikuva, sillä se näkyy LinkedIn-mainoksissa.

3) Määritä selkeät tavoitteet

Tavoitteet voidaan jakaa kahteen luokkaan, jotka ovat näkyvyys ja suorat tulokset. Näkyvyyden alle menevät seuraavat tavoitteet: oman asiantuntija uskottavuuden lisääminen, henkilöbrändin kasvattaminen sekä näkyvyyspostaukset omalle tarjoomalle tai yritykselle. Suoriin tuloksiin kuuluvat: verkkosivujen kävijät ja konversiot kuten email-osoitteiden kerääminen, yhteydenottopyynnöt tai verkko-ostokset. Sosiaalisen median mainonnan strategia on tärkeä aloituspiste.

4) Aloita postaaminen yrityssivullesi

Postaa säännöllisesti aiheista, joista tiedät. Suosittelemme tekemään vähintään yhden postauksen viikossa. Tällä pääsee alkuun ja määrää pystyy kasvattamaan tarpeen mukaan. Muista, että LinkedIn on ammattilaiskanava. Voit postata myös rentoja postauksia, mutta muista tuoda lisäarvoa muille. Olet oman alasi ammattilainen!

5) Mainosta julkaisuja oikealle kohderyhmälle

Ennen kuin alat kirjoittamaan mielenkiintoista tekstisisältöä, sinulla pitää olla selkeä käsitys kohdeyleisöstäsi. Miksi? Koska kirjoituksestasi ei ole hyötyä, jos se ei kiinnosta sinun potentiaalisia asiakkaitasi. Mitä he haluavat tietää? Mitä ongelmia heillä on ratkottavanaan? Mikä heihin vetoaa? Tällä tavoin houkuttelet myös ”aktiivisia” seuraajia seuraamaan julkaisujasi. Myös A/B-testauksen avulla voit selvittää, millaisesta sisällöstä kohderyhmäsi pitää.

6) Analysoi dataa ja optimoi mainoksia

Helpoiten pääset liikkeelle mainonnan kanssa ostamalla näkyvyyttä fiidisi postauksille. Myöhemmin voit testata muitakin mainostyyppejä kuten videoita ja karusellimainontaa. Huom! Ennen mainonnan aloittamista sivuille tulisi asentaa LinkedIn Insight-tag, (vastaa Facebookin pikseli) joka mahdollistaa tavoitteiden seurannan ja retargeting-yleisöjen luomisen.

Nyt sinun pitää vain päästä eroon alkujännityksestä ja aloittaa julkaiseminen! Seuraavaksi syvennymme tarkemmin mainoskampanjoiden luomiseen ja kohdentamiseen.

LinkedIn-mainonnan kolme kivijalkaa

LinkedIn-mainonnan aloittaminen ja optimointi tapahtuu näiden kolmen osa-alueen kautta:

  • Kohderyhmän määrittäminen
  • Tekniset asetukset kuten mainosformaatti, budjetti ja ostotarjous (bid)
  • Mainokset

Näiden osa-alueiden ollessa kunnossa mainokset tuottavat haluttua tulosta.

linkedin-mainonnan osa-alueet

Kohderyhmän määrittäminen: LinkedInissä tavoitat B2B-ammattilaiset

LinkedIn-mainonnan kohdentaminen perustuu pääasiassa käyttäjien itse syöttämiin tietoihin, joten niitä voidaan pitää kohtalaisen paikkaansapitävinä. LinkedIn-tarjoaa seuraavat kohdennusmahdollisuudet.

linkedin-mainonta kohdentaminen

 

Pienempiä kohderyhmiä käytettävissä CPM-hinnat yleensä nousevat ja mainokset eivät välttämättä saa riittävästi näkyvyyttä. Lisäksi pienen kohderyhmän kohdalla mainokset “kuluvat” nopeasti loppuun eli tällöin on tarvetta aktiivisemalle sisällöntuotannolle.

Loppupeleissä kohderyhmän koko määrittyy sinun kohderyhmäkriteerien perusteella. Kuitenkin yllä olevien syiden vuoksi kohderyhmän on hyvä olla vähintään 10 000 ihmistä. Mikäli kohderyhmäsi on laajempi, myös 100 000+ kohderyhmät toimivat hyvin suomessa.

Jokaiselle kohderyhmälle tulee luoda uusi kampanja. Useita eri kohderyhmiä voi testata luomalla rinnakkaisia kampanjoita.

 

Tekniset asetukset: säädä asetukset konepellin alla kuntoon

Jokaisella luomallasi kampanjalla on oma budjetti ja hintatarjous (bid). LinkedIn-mainonta kaiken kaikkiaan kolme erilaista hintatarjoustyyppiä:

  • automaattinen bid
  • maksimi CPC-bid
  • maksimi CPM-bid

Hintatarjouksen on tärkeää olla riittävän suuri, jotta se ei rajoita kampanjan näkyvyyttä. Automaattisen hintarjouksen tapauksessa ei ole tätä haastetta, mutta tällöin klikkihinnat nousevat helposti moninkertaisiksi.

linkedin-mainonta automaattinen ja manuaalinen hintatarjous

Yllä oleva kuva havainnollistaa eroja klikkihintoja automaattisen ja manuaalisen bidin välillä. Ero näiden kampanjoiden välillä on ainoastaan bid-tyypissä. Tämä havainnollistaa teknisten asetusten tärkeyttä kohderyhmän ja mainoksien rinnalla.

Vinkki: käytä manuaalisia bidaus-muotoja. Oletuksena manual CPC bid sopii klikkikampanjoihin ja manual CPM bid näkyvyyskampanjoihin.

Kun aloitat uuden kampanjan on usein järkevää asettaa hintatarjous yli minimirajan. Tällöin mainoksesi saa paremmin näkyvyyttä. Hyvällä kohdennuksella ja mainoksella pystyt saamaan halvempaa liikennettä kuin hintatarjouksesi maksimi. Tällöin et päädy tilanteeseen, jossa hintatarjous on liian matala ja mainokset eivät saa ollenkaan näkyvyyttä.

Mainokset: Viimeistele kokonaisuus vetävillä mainoksilla

Kohdennuksella ja teknisillä asetuksilla pääsee pitkälle, mutta loppupeleissä kilpailet aina muiden mainostajien kanssa saman kohderyhmän kiinnostuksesta. Nykyään ihmiset näkevät sosiaalisen median seinillä jopa tuhansia viestejä päivittäin. Tällöin sisällön täytyy olla kiinnostava ja huomiota herättävä, jotta saat potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan sitä.

Jos et ole varma, että millaiset mainokset toimivat, hyvä tapa on testata useita erilaisia mainosversioita. Luo kampanjaan vähintään 2-4 mainosvaihtoehtoa – vaihda mainostekstiä, toimintakehotteita ja kuvia. Testaamalla useita mainoksia voit selvittää, mitkä mainokset toimivat parhaiten.

Seuraa klikkausprosenttia (click-through rate, CTR). Korkeasta klikkausprosentista tunnistat mainoksen, joka vetoaa kohderyhmääsi.

Aluksi voit kytkeä päälle kaikki mainokset. Kun mainonta on pyörinyt jonkin aikaa ja näyttökertoja on alkanut tulemaan, voit keskeyttää heikoiten toimivat mainokset. Nämä tunnistat muun muassa alhaisesta klikkausprosentista. Lopuksi voit kokeilla uusia muunnelmia löytääksesi mainoksia, joiden klikkausprosentti on korkeampi.

Case-esimerkit LinkedIn-mainonnasta: opit & tulokset

Case GetJenny: LinkedIn-mainonta

GetJenny on chatbot-liiketoimintaan erikoistunut yritys. LinkedIn valikoitui yhdeksi testattavaksi markkinointikanavaksi Googlen ja Facebookin rinnalle. Tulokset olivat seuraavanlaisia:

  • 27 webinaarin osallistujaa LinkedIn-mainonnan kautta
  • 63€ yhden osallistujen hinta
  • 333 kävijää verkkosivuille
  • 5 € yhden kävijän hinta
  • Bounce rate 35% (sivuston keskiarvo 50%)

Johtopäätökset ja opit olivat seuraavia:

  1. Kävijöiden laatu oli parempi kuin sivustolla keskimäärin. Tämä voidaan päätellä siitä, että välitön poistuma sivustolta oli vain 35%, kun koko sivuston välitön poistuma on 50%
  2. Yhden webinaari osallistujan hinta oli yli 2-kertainen verrattuna muihin maksetun mainonnan kanaviin. Tästä syystä LinkedInin budjettia päätettiin leikata ainakin toistaiseksi.

Nämä luvut kuvastavat hyvin keskimääräistä LinkedIn-käyttäjää sekä tämän kanavan tuloksia. LinkedIn-mainonta on kallista ja klikit maksavat usein halvimmillaan useita euroja. Kävijöiden laatu on tosin korkea, mutta heidän tavoittamiseen tarvitsen isoja budjetteja.

Case Parcero: LinkedIn Growth Hack (orgaaninen puoli)

Päätimme kokeilla orgaanisen LinkedInin voimaa uusien myyntiliidien hankinnassa. Yksityishenkilöt saavat LinkedInissä tällä hetkellä ilmaista näkyvyyttä ja siellä liikkuu paljon yrityselämän vaikuttajia.

Niinpä toimitusjohtamamme Antti postasi LinkedInin uutisvirtaan alla olevan ilmoituksen. Lisäksi ilmoitus postattiin yhteen Facebook-ryhmään. Tämän seurauksena saimme päivän sisällä 10 laadukasta myyntiliidiä, joihin olimme välittömästi yhteydessä.

Tässä kaikki osapuolet voittavat, sillä me tarjosimme ilmaiseksi laadukkaan maksetun mainonnan auditin ja vastineeksi saamme tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

linkedin growth hack

Johtopäätökset ja opit olivat seuraavia:

  1. Käytä sosiaalisen median kanavia monipuoliseksi. Kokeile mikä toimii ja tämän jälkeen toista toimivaa reseptiä.
  2. Orgaanisella puolella LinkedIn oli ehdoton kruununjalokivi ja piilotettu helmi vielä vuonna 2018 (tällöin oli tarjolla paljon ilmaista näkyvyyttä). Nyt vuonna 2019 orgaanisella puolella on vielä hyvää potentiaalia, kunhan osallistuu aktiivisesti keskusteluihin.
  3. Maksetun mainonnan puolella LinkedIn on lähtökohtaisesti kallis kanava. Kohdenna siis tarkkaan ja mittaa tuloksia, niin eurot ovat tehokkaassa käytössä!

 

Mikäli tarvitset apua LinkedIn-mainonnan toimivien reseptien löytämisessä, tai kaipaat yleistä sparrausapua Linked-mainonnan kanssa, ota rohkeasti yhteyttä!

Tommi Salenius

KIRJOITTAJASTA

Tommia ajaa eteenpäin uteliaisuus oppia koko ajan uutta. Tommin ensimmäinen kosketus digimarkkinointiin oli vuonna 2013, ja siitä lähtien hän ei ole tältä tieltä poikennut. Mediatilaa on tullut käytettyä yli 1 M € – tänä aikana on tehty virheitä, oltu pohjalla ja noustu ylös feenikslinnun lailla. Jos Tommin ajatukset kiinnostavat, seuraa häntä LinkedInissä ja Twitterissä!

Parcero on strategisesti ajatteleva markkinointiviestinnän kumppanisi. Toimimme vahvalla arvopohjalla, jalat maassa ja kanssamme on hyvä kehittää bisnestä. Missiomme on tehdä brändistäsi tunnettu ja luoda lisää myyntiä. Kaikki palvelut saman katon alta!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.