Blogi

Markkinoija viikon tutkijoiden ympäröimänä. Kannattiko?

By 29.5.2019 20 kesäkuun, 2019 No Comments

 

Tutkimuskonferenssien agenda on yksinkertainen: päivällä esitetään tutkimuspapereita, illalla on ohjelmaa ja verkostoitumista. Reissu ei ollut pettymys, sillä sain siellä oivalluksia, kuten halusinkin.

Uusien näkökulmien hakeminen on tärkeää, jotta ei jämähdä. Digimarkkinoinnin kentältä nousee aina uusia artikkeleita ja tutkimuksia, joita voi lukea ja joista voi keskustella kollegoiden kanssa. Ongelmaksi kuitenkin tulee tällöin pieni piiri, jossa ajatukset alkavat helposti toistaa itseään eivätkä kehity.

Olen huomannut, että joskus kannattaa haastaa tapojaan ja hypätä aivan uudenlaiseen ja erilaiseen viitekehykseen. Lähtiessäni konferenssiin toivoin saavani uusia ajatuksia tutkijoilta, joiden päivärutiinit poikkeavat huomattavasti omistani. Halusin myös lähteä pois arkirutiineista, sillä silloin syntyy usein hedelmällinen ympäristö uusille ajatuksille ja kokemuksille.

 

Konferenssiopit käytäntöön – kolme uutta painopistettä omaan tekemiseen

 

1. Rauhoittuminen ja keskusteleminen avaavat uusia ajatuksia

 

14th Global Brand Conference 2019 järjestettiin Berliinissä. Ilmapiiri oli rauhallinen. Siinä, missä markkinointikonferensseissa sinkoillaan paikoista ja asioista toisiin, täällä keskityttiin keskustelemaan ja haastamaan toisten ajatuksia. Puhelimet pysyivät taskuissa. Keskustelujen kautta syntyi paljon uusia hedelmällisiä ajatuksia, joita voi soveltaa omassa käytännön työssään. Markkinoijat, muistakaa antaa aikaa rauhoittumiselle! 🙂

Asiat oli myös tehty huolella. Olin itsekin esittämässä tutkimusta liittyen verkkokaupan analytiikan luotettavuuteen ja tiedän, että niiden valmistumiseen menee aikaa – välillä jopa liiankin kauan. Tästä on kuitenkin hyvä oppia se, että analysoinnille ja suunnittelulle pitää varata aikaa.

 

2. Parceron oma markkinointi on tärkeää – itse en ole osannut sitä priorisoida

 

Vanha sanonta, “suutarin lapsella ei ole kenkiä”, pätee tässä tilanteessa ainakin omissa priorisointivalinnoissani. Henkilökohtainen prioriteettilistani on aina ollut sellainen, että nykyiset asiakkaat ja uusi myynti ovat tärkeimpiä ja vasta näiden jälkeen Parceron oma markkinointi. Se luonnollisesti tarkoittaa sitä, että esimerkiksi sisällön tuottaminen Parceron blogiin jää usein haaveeksi.

Olen nyt huomannut, että on helpompaa, nopeampaa ja kevyempää koota blogi kirjoittajan, esimerkiksi copywriterin tai freelancerin kanssa. Tekstin voi tehdä esimerkiksi haastatteluna tai niin, että annan kirjoittajalle tehtävän, jonka tämä suorittaa ja josta kirjoittaa. Tällöin voin itse vain täydentää tekstiä. Itse ei aina tarvitse tehdä kaikkea alusta loppuun.

 

3.  Uudet ihmiset ovat mahdollistajia

 

Rekrytointien kautta Parcero on saanut paljon uutta osaamista. Mikko Vaitti ja Tero Fagerström ovat tuoneet uutta kanava- ja analytiikkaosaamista. Näemme ja voimme selittää muille ymmärrettävästi esimerkiksi ovatko sivujen kävijät laadukkaita, kuinka paljon konversioita syntyy, kuinka paljon ne maksavat, mitä kohtia ihmiset nettisivuilla klikkailevat, missä he vierailevat ja mistä he sivuille tulevat. Myös ohjelmallisen ostamisen osaamisemme on rekrytointien myötä kasvanut.

Datan analysoinnin tärkeyttä ei voi unohtaa. Keskitymme siihen jatkuvasti ja keräämme paljon dataa, josta voimme analysoida esimerkiksi sitä, miten FMCG-ala (fast-moving-consumer-goods) on muuttunut. Uskon, että jatkossa meidän kannattaa istua alas ja käyttää vielä enemmän aikaa analysoimiseen, datan keräämisen systematisointiin ja etenkin näistä asioista ulospäin kommunikoimiseen.

Nyt meillä on paljon kovatasoista osaamista ja tekemistä talossa, mutta siitä ei kommunikoida tarpeeksi tehokkaasti ulospäin. Tässä tullaan taas takaisin kohtaan kaksi eli oman markkinoinnin tärkeyteen. Täytyy muistaa puhua ulospäin omista arkitöistään, koska ne voivat tarjota jollekin muulle valtavasti hyödyllistä informaatiota.

 

KIRJOITTAJASTA

Tommia ajaa eteenpäin uteliaisuus oppia koko ajan uutta. Tommin ensimmäinen kosketus digimarkkinointiin oli vuonna 2013, ja siitä lähtien hän ei ole tältä tieltä poikennut. Mediatilaa on tullut käytettyä yli 1 M € – tänä aikana on tehty virheitä, oltu pohjalla ja noustu ylös feenikslinnun lailla. Jos Tommin ajatukset kiinnostavat, seuraa häntä LinkedInissä ja Twitterissä!

Parcero on strategisesti ajatteleva markkinointiviestinnän kumppanisi. Toimimme vahvalla arvopohjalla, jalat maassa ja kanssamme on hyvä kehittää bisnestä. Missiomme on tehdä brändistäsi tunnettu ja luoda lisää myyntiä. Kaikki palvelut saman katon alta!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.