TikTok on löytänyt tiensä viime vuosina myös suomalaisten puhelimiin. Miljoonan aktiivisen käyttäjän raja on jo rikottu, ja luku vain jatkaa kasvamistaan. TikTokissa tavoitatkin erityisesti nuoret kuluttajat.
TIKTOK PÄHKINÄNKUORESSA
TikTokin juju on nopeatempoisuus ja jatkuva uudistuminen. Sen toiminta perustuukin erilaisiin lyhyisiin, alle minuutin mittaisiin videoihin. Nämä videot sisältävät muun muassa tanssia, pelejä, musiikkia ja lipsynkkausta, erilaisia haasteita, meemejä, piloja ja söpöjä eläimiä. TikTok on siis hyvin luova sovellus, joka antaa käyttäjälleen mahdollisuuden lähes rajattomaan itsensä toteuttamiseen.
Parcerolla luovat suunnittelijat ja digitaalisen mainonnan ammattilaiset työskentelevät saman katon olla. Yhdessä olemme toteuttaneet jo useita Pinterest-mainonnan kampanjoita osana suurempia kampanjakokonaisuuksia.


MINKÄLAINEN SISÄLTÖ PUREE TIKTOKISSA?
Kuten todettu, menestys TikTokissa vaatii kanavaan sopivaa sisältöä. TikTok eroaa selkeästi muista suosituista somekanavista sen tietynlaisella rosoisuudella ja filtteröimättömän aidolla sisällöllä. TikTok on myös ennen kaikkea viihdyttävä ja yhteisöllinen palvelu, joka pyrkii aina osallistamaan käyttäjiään.
TikTokissa menestystä saavat erityisesti omaperäiset, erottuvat ja nopeatemposet sisällöt, jotka kuitenkin näyttävät tietyssä määrin melko kotikutoisilta. Videoiden tulee siis näyttää siltä, että ne on kuvattu tässä hetkessä, vaikka todellisuudessa näin ei olisikaan.
TikTokissa sisällön trendit muuttuvat nopeasti, joten niihin kannattaa tarttua heti ja luoda omaperäistä sisältöä. Meillä Parcerolla onkin jo kokemusta menestyksekkäästä sisällöstä TikTokissa – useita mainoksiamme on päässyt Top Ads -listalle, johon TikTok kokoaa kanavan menestyneimmät mainokset.
TikTok-mainonta
Merkittävin syy ryhtyä tekemään TikTok-mainontaa mahdollisimman nopeasti on kanavan edullinen hintataso. Huutokauppapohjaisesti toimiva mainosjärjestelmä mahdollistaakin mainosten edulliset näyttö- ja klikkihinnat, kun kilpailu mainospaikoista on vielä maltillista. Parceron ylläpitämissä mainoskampanjoissa tuhannen mainosnäytön hinnat (CPM) ovat olleet vain murto-osan siitä, mitä mainosnäytöistä maksetaan muissa sosiaalisen median kanavissa.
Aivan millä vain mainoksella ei TikTokiin kuitenkaan kannata sännätä, vaan onnistunut mainoskampanja vaatii tietenkin kanavaan sopivaa sisältöä. TikTokissa mainostajan tärkein avainsana on uskottavuus. Orgaanisten sisältöjen lailla maksetun sisällön tulee sulautua TikTokin maailmaan eikä olla liian kiillotettua tai päälleliimatun oloista. TikTok oma harras toive mainostajalle kuuluukin näin: “Don’t make ads, make TikToks.”

TIKTOK-MAINONNAN KOHDENTAMINEN
TikTokissa on mahdollista kohdentaa mainontaa hyvin samanlaisilla tavoilla kuin muissakin somepalveluissa. Mahdollisia kohdennusvaihtoehtoja ovat muun muassa seuraavat:
- Demografiset kohdennukset (ikä, sukupuoli)
- Alue (kohdennus maatasolla; paikkakuntakohtainen kohdennus ei vielä mahdollista)
- Kiinnostuksen kohteet
- Käyttäytyminen kanavassa
tiktok-sisältöjen boostaaminen
Kun yritys on tehnyt päätöksen hakea näkyvyyttä TikTokista, eteen saattaa nousta kysymys: kannattaako brändin tehdä orgaanisia eli ei-maksettuja ja luonnollisia sisältöjä vai myös maksettua mainontaa. Vastaus kysymykseen riippuu paljolti yrityksen resursseista tuottaa sisältöjä.
Jos TikTokissa haluaa menestyä pelkästään orgaanisesti, tulee sisältöjä tehdä paljon. Lisäksi sisällöissä täytyy oikeasti olla jokin koukku, joka kiinnostaa kohdeyleisöä.
TikTokissa on mahdollista tehdä mainontaa ilman julkista TikTok-tiliä. Suositellumpi vaihtoehto on kuitenkin luoda yritykselle TikTok-tili ja mainostaa tilillä julkaistuja sisältöjä. Spark Ads mahdollistaa orgaanisesti julkaistujen videoiden hyödyntämisen mainoksissa, minkä ansiosta mainoksien kautta saadut kommentit ja tykkäykset näkyvät yrityksen tilin julkaisuissa. Mainonta nostaa samalla myös yrityksen TikTok-tilin näkyvyyttä.
Tutustu Marli Juissin tehokkaasti TikTok-yleisöä sitouttaneeseen Juissi Squad -konseptiin!
PARCEROLTA TikTok-MAINONTA JA SISÄLLÖNTUOTANTO
Kun haluat yrityksesi näkyvän TikTokissa, ota meihin yhteyttä ja autamme sinut alkuun. Saat meiltä niin luovat sisällöt kuin mainonnan suunnittelun ja toteutukset.
Meillä olet varma, että mainontasi tai sisältösi ovat aidosti kanavaa ymmärtävien henkilöiden käsissä ja tunnemme palvelun toiminnan. Ota siis yhteyttä ja heittäydy TikTokin maailmaan!