Kulttuuri

Projektipäällikkö hyppäsi luovaan tiimiin – tutustu Pian kasvutarinaan!

By 29.4.202020 toukokuun, 2020No Comments

Pia Rawlins on toimistomme aurinkoisin ystävä, jonka sydän sykähtää luovuudelle. Alun perin hän saapui Parcerolle sisältöstrategiksi vuonna 2016, mutta pari vuotta myöhemmin Pia asetteli otsalleen projekti- ja asiakkuuspäällikön kirkkaan kruunun.

Kruunu alkoi kuitenkin pikkuisen hiertää Pian ohimoilla, sillä haave oman uran kehityksestä pyrki pintaan. Vuoden 2020 alussa hän tempaisikin projektipäällikön tittelin menemään ja hyppäsi pitkän pohdinnan jälkeen osaksi luovaa tiimiä.

Heippa Pia! Millaiset tuulet markkinoinnin urallasi nyt puhaltavat?

Potkaisin alkuvuonna projektipäällikön kumpparit jaloistani ja aloin määrätietoisemmin luoda unelmieni uraa luovassa tiimissä. Minulla on aina ollut valtava luomisvimma sekä halu tehdä tähän maailmaan jotain uutta – oli se sitten kuinka pientä tai suurta tahansa. Oikeastaan olenkin tehnyt töitä tätä uraa kohti jo ihan ensimmäisestä harjoittelustani asti, sillä olen ollut graafisen suunnittelun harkkana kahdessa eri toimistossa ja sisältöstrategina kolmannessa.

Aiemmin olisin voinut aloittaa myös neljännessä toimistossa tuotanto-AD:n työt, mutta Parcero vei minut mukanaan. Nyt uusi tittelini onkin Creative Marketing Specialist, koska töihini kuuluu joustavasti AD:n, tuotanto-AD:n ja strategin töitä riippuen hiukan asiakkaasta ja tiimistä. Käytännössä olen mukana esimerkiksi brändi-, sisältö- tai strategiaworkshopien suunnittelussa ja toteutuksessa sekä markkinointitoimenpiteiden strategisessa ja taktisessa suunnittelussa vuositasolla.

Työpäivieni aikana suunnittelen ja toteutan täysin uusia markkinointikonsepteja yhdessä copywriterin kanssa tai luon esimerkiksi kanavastrategioita ja jalkautussuunnitelmia. Toinen iso osa työtäni taas on mainos- ja markkinointimateriaalien tuottaminen. Viimeisimpänä työpöydälläni olikin Helsingin Sanomien etusivun mainoksen suunnittelu ja tuottaminen.

Olet siis viimein osa luovaa tiimiä – miltä nyt tuntuu?

Aivan sairaan siistiltä! Parcero on kirkkaasti paras työyhteisö, johon minulla on ollut etuoikeus kuulua. Töissä tulee vietettyä leijonan osa omasta elämästä, minkä vuoksi siellä viihtyminen on äärettömän tärkeää onnelliselle ja tasapainoiselle elämälle. Siksi olenkin ihan uskomattoman fiiliksissä siitä, että saan tavoitella unelmaani maailman parhaiden työkavereiden rinnalla.

Uutta työnkuvaani on nyt takana alle kaksi kuukautta, ja fiilikseni ovat edelleen korkealla. Töitä on paljon ja välillä kiire ottaa päähän. Minusta on kuitenkin niin upeaa huomata, että voin uppoutua minulle merkitykselliseen työhön jopa tuntikausiksi.

Mistäs matkasi Parceron projektipäälliköstä luovaksi sai alkunsa?

Parcero oli minulle tuttu jo sen perustamisesta asti, sillä olen Antin ja Heikin koulukaveri. Muistan vieläkin sen hetken, kun kuulin heidän perustaneen yrityksen. Taisinkin heti ajatella, että tuonne olisi siistiä päästä töihin ja aloittamaan omaa uraani.

Niin siinä sitten kävikin, että aloitin Parceron sisältöstrategina vuonna 2016. Yrityksen kehityksen myötä työskentelin välillä kuitenkin sekä asiakas- että projektipäällikkönä, projektikoordinaattorina, strategina ja visuaalisena suunnittelijana. Vuonna 2018 Parceron organisaatiomuutoksen myös meidän työnkuvia ja vastuita myllättiin oikein kunnolla, minkä lopputulemana minusta tulikin asiakkuus- ja projektipäällikkö.

Miksi ajatus luovaan tiimiin hyppäämisestä kypsyi juuri nyt?

Vuoden sisään Parcero on saanut taloonsa huippulahjakkaita osaajia, joiden urasuunnitelmiin vanha työnkuvani sopii paremmin. Heidän myötä minulta vapautui aivokapasiteettia myös itseni miettimiseen, jolloin huomasin omien urahaaveideni nousevan taas pintaan.

Olen ihan aina rakastanut kehittämistä ja minulla onkin alituinen tarve toimia First things first -periaatteella kaikessa, mitä teen. Toisin sanoen tartuin projektipäällikön sarvista alkujaan kiinni, koska Parcerolla oli pari vuotta sitten tarvetta sisäisten prosessien kehittämiseen. Nyt minun lähes parin vuoden projektipäällikön uurastukseni tuntuu vähän sivujuonteelta, vaikka en vaihtaisikaan sitä mihinkään.

Projektipäällikkö ja suunnittelija on oikeastaan melko poikkeuksellinen kombo, jonka ansiosta repustani löytyy tosi tärkeitä taitoja – etenkin, kun kyse on suunnitteluprojektien suunnitelmallisuudesta tai aikatauluissa pysymisestä.

Entä mikä saa Creative Marketing Specialistin luovuuden kukkimaan?

Inspiraation suhteen olen ehdottomasti visuaalinen ihminen. Pinterest onkin suosikkini sosiaalisen median alustoista, ja käytän sitä lähes 100 % inspiraation feedinä. Toinen hyvä alusta on Behance, jos etsinnässä on nimenomaan visuaalinen inspiraatio.

Luonnollisesti myös kirjat ja lehdet ovat minulle loistavia inspiraation lähteitä. Lisäksi tykkään ulkona kulkiessani ottaa kuvia minua kiinnostavista asioista ja tallentaa niitä omaan kansioon puhelimessani. Näin voin näppärästi palata niihin aina silloin, kun inspiraationi on hukassa.

Minkä vinkin voisit antaa luovuuden metsästämiseen?

Inspiration is all around us!

Kannattaa käpertyä johonkin mukavaan paikkaan ja alkaa tehdä. Itselläni on tapana avata Procreate ja alkaa vain piirrellä sen suurempia suunnittelematta. Ennen kuin huomaankaan, olen uppoutunut siihen tyhjästä syntyneeseen luomukseen todella syvälle. Se on tosi voimaannuttavaa. Inspiraatiota ei siis tarvitse odotella tai pakottaa tai ahdistua, jos sitä ei ole. Paras lääke sen puutteeseen on vain alkaa tehdä ilman aivoja.

Toinen hyvä vinkki on pitää jatkuvasti mukana pientä listaa, johon voit kirjoittaa ideoita ja ajatuksia missä ikinä oletkaan. Tähän listaan kannattaa palata aina silloin, kun luovuuden seinä tuntuu tulevan vastaan. Sen jälkeen voitkin vain seurata, minne oma mielikuvituksesi lähtee sinua lennättämään.

Kaikki parcerot tietävät, että suhtaudut intohimoisesti jätskiin ja kierrättämiseen. Onko sinussa kuitenkin jokin salattu puoli, jota työtoverisi eivät vielä tiedä?

Yleisesti ottaen olen aika avoin ihminen, minkä vuoksi minulla ei juuri ole mitään kauhean salaisia piirteitä. Kovin moni ei kuitenkaan tiedä, että tykkään punkista, olen suuri Buffy Vampyyrintappaja -fani ja rakastan vanhoja seikkailupelejä. Olen myös kova DIY-intoilija ja nikkaroija.

Tykkään ihan todella paljon oppia uutta ja ymmärtää, miten asiat toimivat. Esimerkiksi tuossa pari viikkoa sitten etsin tarkoituksella tietoa eri puulajeista ja sahatavaran teknisistä ominaisuuksista. Löysin muuten todella hyvän oppaan asiasta, ja se olikin mielenkiintoista luettavaa. Nyt osaisin valita juuri oikean puulaadun erilaisiin kotiprojekteihin!

Mitkä ovat tärkeimmät opit, jotka ovat tarttuneet matkaasi Parcerolta?

  • Työlista kannattaa järjestää niin, ettei omien töiden hallinta kuormita turhaan ja asiat etenevät fiksusti aikataulussa. Loppuviimein kyse on pienistä muutoksista omissa rutiineissa, vaikka niillä onkin VALTAVA merkitys stressiin ja kommunikaation laatuun.
  • Always assume positive intent. Etenkin kirjoitetussa viestinnässä saatoin ennen peilata omia epävarmuuksiani tai ajatuksiani ihmisten viesteihin. Saatoin myös tulkita negatiivisiksi sellaisia viestejä, jotka eivät todellakaan olleet sellaisiksi tarkoitettuja.
  • Älä oleta. Ikinä.


Viimeinen ja tärkein kysymys: mikä on sinun supervoimasi?

Innostuminen! Innostun todella helposti uusista asioista ja pystyn helposti kuvittelemaan siistejä juttuja, mikä antaakin minulle paljon voimaa. Minulle on myös useaan otteeseen sanottu, että innostukseni on helposti tarttuvaa – tästä olenkin saanut paljon kiitoksia.

Toki vähän niin kuin supervoimilla vissiin on tapana, vahvuuteni on myös heikkouteni. Nopea innostuminen nimittäin meinaa, että jotkin asiat jäävät todella usein myös kesken. Aloin esimerkiksi innoissani verhoilemaan isoisäni vanhaa nojatuolia silloin, kun kirjoitin graduani nelisen vuotta sitten. Se ei muuten taida vieläkään olla valmis se nojatuoli…

Parcero on strategisesti ajatteleva markkinointiviestinnän kumppanisi. Toimimme vahvalla arvopohjalla, jalat maassa ja kanssamme on hyvä kehittää bisnestä. Missiomme on tehdä brändistäsi tunnettu ja luoda lisää myyntiä. Kaikki palvelut saman katon alta!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.