Blogi

Snapchat-mainonta on saatavilla. Meillä. NYT!

By 15.8.2017 kesäkuu 20th, 2019 2 Comments

Mitä Snapchat edellä, sitä Facebook ja Instagram perässä. Näin ainakin sisältöjen osalta, esimerkkinä vaikkapa My Storiesit, mutta mainonnan kannalta ajateltuna Snapchat on ollut kilpailijoitaan perässä jo vuosia. Snapchat perustettiin vuonna 2011 ja kesti kolme vuotta, ennen kuin alustalla julkaistiin ensimmäiset mainokset. Snapchat-mainonta alkoi syksyllä 2014. Syksystä 2014  lähtien alustan käyttäjämäärät ovat vain kasvaneet kasvamistaan, ja keväällä 2017 Snapchat ilmoitti lanseeraavansa itseostoalustan (self-serve platform) muun muassa Pohjoismaissa, Suomi mukaan lukien.

Snapchatin itseostoalusta mahdollistaa mainonnan myös pienemmille brändeille

Mikä itseostoalustan käyttöönotossa sitten on niin merkittävää? Syksystä 2014 lähtien, jolloin Snapchat-mainonta ylipäätään on ollut mahdollista, mainonta on ollut mahdollista vain Snapchatin partneriverkoston kautta. Tämä on ollut kankea järjestely, mutta mikä oleellisinta, mainonta ennen kesää 2017 on vaatinut runsaasti rahaa. Runsaasti tarkoittaa tässä yhteydessä kampanjabudjettia, joka on viisinumeroinen. Mieluummin kuusinumeroinen. Näin ollen Snapchatissa mainostaminen ei ole ollut missään määrin mielekästä suurelle osalle pienempiä brändejä. Harvalla on laittaa 10 000 €-100 000 € yhteen mainoskampanjaan Snapchatissa, kun Facebookissa, Instagramissa, YouTubessa ja Twitterissä on voinut tehdä mainontaa itseostoalustan kautta jo vuosia edullisempaan minimipäivähintaan.

Nyt tähän on tullut muutos, ja me Parcerolla olemme etunenässä tekemässä Snapchat-mainontaa. Ensimmäiset kampanjat ovat parasta aikaa käynnissä, ja alustavasti tulokset vaikuttavat hyviltä. Videomainosten tuhannen näyttökerran hinta on alle 2 € ja videoiden view rate (osuus mainoksen nähneistä, jotka ovat katsoneet videon) on yli 23 %!

Snapchat on sitouttavin sosiaalisen median kanava

Snapchat on erityisesti nuorten käyttämä somekanava, joten heille suunnattu mainonta ja suunnitellut kampanjat ovat osoittaneet tehonsa. Noin 35 % suomalaisista Snapchat-käyttäjistä on mainostusjärjestelmän mukaan alle 18-vuotiaita. Snapchatin korkean sitouttavuuden on huomannut myös esimerkiksi Business Insider, jonka teettämän tutkimuksen mukaan Snapchat on ylivoimaisesti sitouttavin sosiaalisen median kanava.

Itseostoalustan kautta voi tällä hetkellä ostaa vain Snap-mainoksia, eli esimerkiksi brändättyjen geofilttereiden ostaminen tapahtuu edelleen partneriverkoston kautta.

Snap-mainoksilla voi:

  • ajaa liikennettä verkkosivuille
  • teasata videota
  • kasvattaa brändinäkyvyyttä (awareness)
  • tavoitella appin asennuksia

Mainos voi olla joko kuva tai video, mutta muihin alustoihin nähden on tuotannollisesti huomioitava, että materiaalin pitää olla 9:16 pystykuva tai -video. Kuvalla olevan tekstin määrää ei ole erikseen rajoitettu, kuten on esimerkiksi Facebookissa. Brändin tunnuksille on varattu paikka snap-mainoksen vasemmassa yläkulmassa, kuten olemme tottuneet näkemään esimerkiksi Instagram Stories -mainosten kohdalla.

Mainosten kohdentaminen on tarkkaa, ja se perustuu muun muassa ikään, sukupuoleen, maantieteelliseen sijaintiin, kieleen ja kiinnostuksen kohteisiin. Maantieteellinen kohdentaminen ei ole aivan yhtä tarkkaa kuin Facebookissa, vaan se toimii Suomessa maakuntatasolla. Pienenä miinuksena mainittakoon se, että järjestelmä ei mittaa tavoitettujen ihmisten lukumäärää (reach), vaan ainoastaan mainosnäyttöjä (impressions). Minimipäiväbudjetti on tällä hetkellä 100 €.

Snapchatin valttikorttina nuoret käyttäjät

Itseostoalustan lanseeraamalla Snapchat on liittynyt mukaan muiden suurten sosiaalisen median kanavien kanssa käytävään kilpailuun mainostajista. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter ja LinkedIn ovat tarjonneet mainontaa itseostoalustojen kautta jo kauan, joten Snapchatilla on kurottavana kiinni heidän etumatkansa. Snapchatin valttina on, että heillä on runsaasti nuoria käyttäjiä. Juuri tämä tekee Snapista kiinnostavan mainosalusta. Snapchatilla on Suomessa noin 1 000 000 käyttäjää, joten yleisöä on.

Katso kaikki Parceron digitaalisen mainonnan palvelut tästä.

SaveSaveSaveSave

SaveSave

KIRJOITTAJASTA

Ile on Parceron numeronikkari. Tarkan markan Ilenä tunnettu mies takaa, että asiakkaan rahat käytetään maksimaalisella hyödyllä. Mainosmiehen työn ohella Ilkalta irtoaa aika ajoin myös railakkaa copytekstiä ja välillä vähän muutakin tekstiä.

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

SaveSave

SaveSave

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.