MTV

Salatut elämät
25 vuotta

Asiakas

MTV

Palvelut

Markkinointiviestinnän konseptit ja kampanjat
Vaikuttajamarkkinointi

Kanavat

Instagram
TikTok
YouTube

Suomen pitkäikäisin kotimainen draamasarja Salatut elämät on juhlistanut 25-vuotista taivaltaan vuonna 2024. Sarja on vuodesta 1999 säilyttänyt paikkansa suomalaisten arki-iltojen vakioviihteenä, keräten vahvan ja omistautuneen fanikunnan. Sarjan ikoninen esitysaika, kello 19.30, on osa kotimaisen television historiaa ja vahvasti sidoksissa fanikulttuuriin.

Parceron haasteena oli luoda jatkuvampaa vaikuttajamarkkinoinnin tekemistä juhlavuoden kunniaksi. Pääpaino haluttiin pitää TikTokissa ja nuorten tavoittamisessa. Parcero tarttui haasteeseen ja suunnitteli vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan osana 25-vuotisjuhlavuoden markkinointia. 

Miten ikoninen sarja hurmasi nuoret katsojat? 

Juhlavuoden kunniaksi toteutetun vaikuttajakampanjan tavoitteena oli kasvattaa Salattujen elämien katselua erityisesti nuorten, alle 25–vuotiaiden, kohderyhmässä. Kampanja painottui TikTokiin, Instagramiin ja YouTubeen.

Vaikuttajamarkkinoinnin keinoin haluttiin herättää keskustelua, lisätä sarjan näkyvyyttä ja sitouttaa katsojia uusien jaksojen ja hahmojen pariin – erityisesti, kun monet ikoniset hahmot, kuten Seppo ja Ulla ovat jättäneet Pihlajakadun.

@juliannajokelaa

kaupallinen yhteistyö @Salatut elämät Pitäiskö Julianna Sievisen ilmestyä seuraavaks Pihlajakadulle hämmentämään parisuhdesoppia?🤪❤️‍🩹 Katso Salatut elämät MTV Katsomosta.😍🎥 #salatutelämät

♬ alkuperäinen ääni – Julianna Jokela

19.30 Salkkarielämää 

Salatut elämät on luonut kulttuurisen ilmiön, joka hakee vertaistaan. Arki-iltana kello 19.30 Salkkarifanit istuvat tuttuun tapaansa television ääreen katsomaan lempisaippuasarjansa uusimman jakson.

Ohjelman ympärille on vuosien saatossa rakentunut meemikulttuuri, mutta myös päivän rytmittäminen Salkkareiden mukaan on jo itsessään meemi. Sarjan ympärille on muodostunut intohimoinen yhteisö, joka keskustelee juonenkäänteistä, jakaa vuosikymmeniä vanhoja meemejä ja suunnittelee arkensa sarjan ympärille. Voi siis sanoa, että Salkkarit on monille suomalaisille elämäntyyli.

Salkkareiden ympärille on muodostunut koko kansan tuntema ilmiö, josta muodostui kampanjan pääkonsepti: 19.30 Salkkarielämää. Kampanjan keskiössä oli ajatus siitä, että jokainen ilta kello 19.30 tuo tullessaan mahdollisuuden paeta arjen keskeltä Pihlajakadun maailmaan.

Vaikuttajakampanjassa lähdettiin vahvistamaan yhteisöä ja luomaan keskustelua, joka tekee Salkkareista taas kerran puheenaiheen myös nuorison parissa, ja saa ihmiset fiilistelemään kello 19.30 Salkkarielämää.

Vaikuttajakampanja oli monipuolinen ja monikanavainen, tavoittaen laajan yleisön TikTokissa, Instagramissa ja YouTubessa. Vaikuttajat loivat autenttista ja kohderyhmään resonoivaa sisältöä, mikä lisäsi kampanjan uskottavuutta ja sitoutumista.

Ulla-Maria Ihalainen

Phenomena Marketing Lead
MTV Oy

Halusimme tavoittaa erityisesti alle 25-vuotiaat katsojat, joiden mediankulutustottumukset ovat muuttuneet. Tämä ikäryhmä ei istu television ääreen kello 19.30 katsomaan Salkkareita, vaan he odottavat voivansa katsoa Salkkarit Katsomosta juuri silloin, kun se heille parhaiten sopii. Perinteinen arki-illan kello 19.30 rutiini on monille heistä jäänyt taakse, ja siksi meidän oli houkutella heitä sarjan pariin digitaalisissa kanavissa ja tuoda sarjan sisältöä esiin tavalla, joka puhuttelee heidän elämäntyyliään.

Sisältöjen kautta syntyi nostalgian ja uudelleen löytämisen aalto, kun vanhat juonenkäänteet ja ikimuistoiset hahmot nousivat uudelleen pinnalle. Kampanja vahvisti entisestään Salkkareiden asemaa ilmiönä, joka ei vain yhdistä sukupolvia, vaan myös tuottaa jatkuvasti uutta, ajankohtaista sisältöä, joka luo keskustelua kaikkialla Suomessa.

Vaikuttajayhteistyö tavoitti miljoonayleisön somessa

Kampanjassa oli mukana kahdeksan tunnettua makrovaikuttajaa. Vaikuttajia inspiroitiin tuottamaan mukaansatempaavaa, puheenaiheita herättävää ja yllättävää sisältöä TikTokiin, Instagramiin ja YouTubeen. Mukana oli mm. Julianna Jokela, Takatienpojat, Vainkeskiluokkajutut ja Ighamza. 

Vaikuttajat loivat sisällöt omalla tyylillään. Heille annettiin vapaat kädet käsikirjoituksen suhteen, mikä vahvisti videoiden toimivuutta heidän kanavissaan. Kampanja keräsi nopeasti hurjat 1,2 miljoonaa näyttökertaa ja jopa 76,9 tuhatta tykkäystä. Vaikuttajien tuottamat sisällöt keräsivät runsaasti positiivista palautetta, ja kommenttikentissä fanit innostuivat jakamaan Salkkari-meemejä sekä keskustelemaan sarjan ikonisista hetkistä. 

@takatienpojat

Kaupallinen yhteistyö @Salatut elämät. Leikitkö sä koskaa salkkareita pienenä? Mikä oli sun lempi hahmo? #salatutelämät

♬ alkuperäinen ääni – takatienpojat