Blogi

Viraalipostauksen resepti – älä jaa tätä eteenpäin!

By 1.11.2017 kesäkuu 14th, 2019 No Comments

Olin pari viikkoa sitten asiakastapaamisessa, jossa minulta kysyttiin: ”Tommi, kuinka tehdään viraalipostauksia? Olisi hienoa, jos saisimme näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa.” Tähän vastasin, että Facebookin kulta-aika on ohi. Aika, jolloin Facebook-sivuille kertyi tykkääjiä kuin itsestään ja sisältö näkyi ilmaiseksi, ei ole enää todellisuutta.

Ja silti kaikista Facebookin algoritmeista huolimatta jotkut postaukset vain lähtevät isosti lentoon. Nyt aionkin kertoa teille miksi. Oma määritelmäni viraalipostaukselle on seuraava:

Viraalipostaus saa moninkertaisesti orgaanista näkyvyyttä verrattuna verkoston kokoon, jossa se julkaistaan.

LinkedInistä ilmaista näkyvyyttä

Esimerkiksi minulla on alle 300 kontaktia LinkedInissä, mutta siellä postaukseni Twitter-näkyvyydestä on nyt saavuttanut 3000 näyttökertaa. Tämä tarkoittaa, että postaus on tavoittanut 10-kertaisen määrän ihmisiä verrattuna oman verkostoni kokoon. Postaus on viraali. Viimeisestä viidestä LinkedIn-postauksestani neljä on saavuttanut yli 1000 näyttökertaa. Olemme selvästikin siirtyneet Facebookista LinkedInin ilmaisen näkyvyyden kulta-aikaan.

viraalipostaus linkedin

Postaus 1. LinkedIn tarjoaa ilmaista näkyvyyttä henkilöbrändeille.

Sisältöstrategian rooli on keskeinen

Teemme Parcerolla tuhansia sosiaalisen median sisältöjä vuodessa. Niistä pieni osa lähtee viraaleiksi eli ne tavoittavat huomattavan määrän ihmisiä ilman mainontaa. Mielenkiintoista tässä on, että viraalisuus on melko satunnaista. Voin kuitenkin paljastaa tässä ja nyt viraalisuuden reseptin. Emme halua menettää kilpailuetua markkinoilla, joten älä jaa tätä eteenpäin.

Viraalipostaus  = aika * kohderyhmä * kuva/video * teksti * kanava * mainosalustan algoritmi

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaiken loksahtaessa kohdalleen syntyy viraalipostaus. Eikö olekin yksinkertaista?  Kaikki lähtee sosiaalisen median sisältöstrategiasta. Sinun täytyy tuntea kohderyhmäsi, tuottaa heitä kiinnostavaa sisältöä ja tietää eri markkinointikanavien lainalaisuudet.

Huvittavaa tässä on se, että olen ennen pitänyt sisältöstrategiaa vain turhana käsien heilutteluna. Lisäksi olen viimeisen viiden vuoden aikana päättänyt, etten ikinä tule suuntautumaan markkinointialalle. Facebookin jalkautuessa Suomeen pidin myös sosiaalista mediaa turhana. Ja mitä teen tällä hetkellä – kirjoitan postausta sosiaalisen median markkinoinnista.

Olen kova kyseenalaistamaan uusia asioita. Silti olen myös valmis kokeilemaan uutta ja hyppäämään haasteiden pariin. Nykyään pidän sosiaalisen median strategiaa pohjana systemaattiselle tekemiselle. Haluan haastaa olemassa olevia malleja ja sen vuoksi tuon tässäkin artikkelissa vahvasti omia kokemuksiani esiin, sillä miksi asiantuntija-artikkelissa pitäisi keskittyä pelkästään työhön liittyviin asioihin? Tärkeintä on, että kirjoittaessa on hyvä fiilis. Ei saa pelätä, mitä muut siitä ajattelevat. Ehkä tästä tulee viraaliartikkeli – kuka tietää.

Terveellinen elämäntyyli ja ruokavalio ovat tämän hetken megatrendejä. Oheinen postaus ratsastaa trendin aallonharjalla julkistamalla uuden smoothien. Lisäksi tuotesuunnittelussa on kuunneltu kohderyhmää ja #luomu toimii pisteenä iin päälle. Ai niin, ja aprillipäivällä saattaa olla vaikutusta tämän postauksen toimivuuteen.

viraalipostaus aprillipäivä

Postaus 2. Huumori toimii.

Tuloksena on tavoitettu 62 000 kuluttajaa ilman mainosrahaa. Kyseisellä brändillä on Facebookissa 5000 seuraajaa. Tämä on 12-richterin viraalipostaus, koska tavoittavuus on 12-kertainen kohderyhmän kokoon verrattuna. Se on siis todella järisyttänyt Facebookin rajoja. Huumorin lisäksi siistit ja kekseliäät offline-ideat toimivat somessa kuten alla oleva postaus osoittaa.

viraalipostaus facebook

Postaus 3. Siistit offline-jutut toimivat somessa.

Tee siistejä juttuja ja muista uutuusarvo

Unohda sen miettiminen, miten tehdä viraalipostauksia sosiaalisessa mediassa. Tärkeämpää on tehdä siistejä juttuja! Asiat lähtevät liikkeelle, kun niillä on uutuusarvoa, kuten Kian ja KISSin yhteistyössä. Jos yksinkertaisesti haluat kasvattaa mahdollisuuksia viraalipostaukselle, tällöin kuvioon astuvat kilpailut.

viraalipostaus facebook-kilpailu

Postaus 4. Suomalaiset jahtaavat ämpäreitä ja pitävät kilpailuista.

Vaikka kilpailujen saamat orgaaniset luvut näyttävät huikeilta, täytyy muistaa kohderyhmä. Facebookiin on pesiytynyt tiivis ihmisjoukko, jotka osallistuvat säännöllisesti kilpailuun kuin kilpailuun. Haluatko olla yksi niistä yrityksistä, jotka kalastelevat hienoja lukuja ja tavoittavat vain näitä kilpailufanaatikkoja? Joka tapauksessa 150 000 tavoitettua kuluttajaa ilman mainontaa on paljon, ja tässä joukossa on varmasti ihmisiä, jotka yöpyvät usein hotelleissa.

Ole systemaattinen ja hyppää mukavuusalueen ulkopuolelle

Mitä tästä kaikesta on lopulta selvinnyt? Ei ole olemassa reseptiä viraalipostaukselle (wow, tämäpä yllätys). Lakkaa jahtaamasta unelmaa, jota ei voi saada. Tee töitä, saavuta asioita. Gary Vaynerchukin sanoin ”rakasta prosessia, älä lopputulosta”.

Tässä vielä päällimmäiset ajatukset viraalipostauksista:

  1. Älä unohda aprillipäivää!
  2. Älä jahtaa viraalipostauksia tarkoituksellisesti – tee töitä systemaattisesti.
  3. Kokeile uutta, ole rohkea.
  4. Kilpailut, ilmaiset ämpärit, mitä näitä toimivia klassikoita nyt on.

Viraalia orgaanista näkyvyyttä saavutat tutkimusmatkailijan luonteella. Tee asioita, jotka jopa hieman pelottavat. Hyppää tuntemattomaan. ”Hyvän idean tunnistaa siitä, että aluksi muut nauravat sille”, sanoo Facebook-mainonnan taitaja Mari Smith. Kun keskustelimme Parcerolla oman tekemisen videokuvaamisesta ja sen jalostamisesta sosiaalisen median sisällöksi, muut naureskelivat tälle idealle. He eivät kuitenkaan vielä tiedä, että olin täysin tosissani. Kun uskaltaa lähteä kokeilun kulttuurin tielle, pitää muistaa AB-testata asioita. Ei saa luovuttaa heti ensimmäisen version jälkeen, vaan ideaa pitää jatkojalostaa. Täytyy myös muistaa luovuttaa ja siirtyä seuraavan idean pariin, jos ilmenee, ettei idea yksinkertaisesti toimi. Viraaleja sisältöjä alkaa tulla kuin itsestään, kun rohkenee testata ja puhua ideoistaan muille.

Jos A/B -testaus kiinnostaa, lue täältä vinkkimme tilastolliseen A/B -testaukseen Facebookissa.

– Tommi, hauskojen viraalisisältöjen vastustaja ja tiukan asiatekstin puolesta puhuja.

SaveSave

tommi salenius

KIRJOITTAJASTA

Tommia ajaa eteenpäin uteliaisuus oppia koko ajan uutta. Tommin ensimmäinen kosketus digimarkkinointiin oli vuonna 2013, ja siitä lähtien hän ei ole tältä tieltä poikennut. Mediatilaa on tullut käytettyä yli 1 M € – tänä aikana on tehty virheitä, oltu pohjalla ja noustu ylös feenikslinnun lailla. Jos Tommin ajatukset kiinnostavat, seuraa häntä LinkedInissä ja Twitterissä!

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. 

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.