Blogi

Web Summit 2017: Tärkeimmät opit

By 15.11.2017 kesäkuu 26th, 2019 No Comments

Olimme viime viikolla vierailemassa Euroopan suurimmassa teknologia-alan konferenssissa Web Summitissa Lissabonissa. Tapahtuma oli paisunut jopa 50 000 kävijään, joten pienoiselta jonottelulta ei vältytty. Onneksi aurinko kuitenkin paistoi, ja viikko oli nettopositiivinen. Pureudun tässä lyhyessä blogissa tapahtuman minulle jättäneisiin ydinviesteihin.

Web Summit main stage

Web Summit main stage

Yhä useampi peluri jakamassa toimistojen kakkua – mikä eteen?

Mainostoimistojen kakkua ovat suuressa maailmassa ilmestyneet viime vuosina jakamaan suurimmat konsulttiyhtiöt (PwC, Deloitte, KPMG, Accenture, IBM). Ne ovat kehittäneet teknistä osaamistaan markkinointiteknologioiden suuntaan ja ostaneet sisäänsä mainostoimistoja vahvistaakseen näin luovaa suunnitteluosaamistaan.

Luova ongelmanratkaisu ja brändi kunniaan

Markkinointialan vanhat parrat tarjoilivat Web Summitin sohvilla lääkkeeksi paluuta juurille. Mainostoimistojen pitää ottaa takaisin alkuperäinen roolinsa asiakkaiden luovina ongelmien ratkaisijoina. Viime vuodet on juostu pikavoittojen perässä ja luovuuttakin on uhrattu kaiken mittaamisen alttarilla. Mittaus ei toki ole poistumassa mihinkään, se vain täytyy tehdä fiksummin. Eli ei juosta esimerkiksi sosiaalisen median engagementin perässä ja unohdeta markkinoinnin perussääntöjä, peittoa ja toistoa. Ihmisen psykologia ei ole muuttunut mihinkään, vaikka teknologia onkin kehittynyt. Yhteen kietoutuneet yrityksen missio, maine ja brändi-imago korostuvat tulevaisuudessa yhä enemmän. Markkinoinnin täytyy olla kiinni ajassa ja kulttuurissa. Myös ihmiset, jotka eivät osta brändiä, voivat vaikuttua sen markkinoinnista niin, että alkavat liittää siihen tiettyä arvolatausta. Tämäkin lisää brändipääomaa, vaikka osa nykyisistä tarkoista mittaroinneista unohtaa sen.

Data, data, data… ja botit!

Asiakkaan ongelmien ratkaisun tulee nykyään – ja vastaisuudessa yhä enemmän – nojautua dataan ja siitä saatuihin löydöksiin (insights). Yritykset alkavat ymmärtää heillä olevan datan arvon. Etenkin isot yritykset haluavat hankkia teknologioita ja osaamista datan käsittelylle talon sisään, jotta data pysyy varmasti omissa käsissä. Sen käsittely vaatii vielä paljon prosessien kehittämistä. Eri lähteiden data on saatava teknisesti yhteensopivaksi, ja siitä on kyettävä muodostamaan oikeita päätelmiä. Tämä tarkoittaa monesti tekoälyn uusimpia sovellutuksia, kuten koneoppimista ja neuroverkkojen käyttöä, jotka mahdollistavat hyvinkin suurista datamääristä saatavat relevantit löydökset.

Tekoälyn selkeimpiä sovellutuksia ovat lisääntyvät botit sekä älykkäämmäksi muuttuvat verkkosivut. Verkkosivuilla aletaan ottaa käyttöön entistä enemmän dynaamisempia sisältöjen esityksen tapoja, jotka pohjautuvat omaan katseluhistoriaasi ja kiinnostuksen kohteisiisi.

McKinseyn tekoälypajasta poimittua

McKinseyn tekoälypajasta poimittua

Dataohjauksen integroiminen liiketoimintaan on haastavaa

McKinseyn konsulttien ja data-analyytikkojen mukaan dataprojektien haastavin vaihe ei kuitenkaan ole se tekninen osuus, vaan löydösten integrointi liiketoimintaprosessiin. Kuinka tuoda löydökset liiketoiminnalliseen päätöksentekoon mahdollisimman vaivattomasti ja luotettavasti sekä varmistaa, että löydöksiä myös käytetään jatkuvasti ja koherentisti? Tämä vaihe vaatii paljon prosessien muokkaamista ja uudenlaista teknologia- ja liiketoimintaosaamista yhdistettynä.

Käytännössä jokaisen alan toimijan tulee jollain tapaa ottaa kantaa data-asioihin strategiassaan. Kuinka rakentaa tiimi, joka ymmärtää teknologisia haasteita, mutta jossa on myös luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Tatu ja Antti Web Summitissa

KIRJOITTAJASTA

Antti on toinen Parceron perustajista ja sparraa yrityksiä digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän parissa. Hänen intohimojaan ovat strategia, organisaatio ja sen kulttuuri sekä johtaminen.

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.