30.10.2024

Osuva luova sisältö ostopolun jokaisessa käänteessä

Tero Fagerström

Tero on digimarkkinoinnin strategi ja seniorasiantuntija, joka pyrkii löytämään inhimillisyyttä markkinointiin sekä toisaalta nokkelia keinoja menestykseen kasvumarkkinoinin hengessä. Vapaa-ajalla Teron voi löytää miksaamasta keskeneräistä biisiään, silittämästä spanielia tai miettimässä kasvattaisiko hiuksia vai menisikö parturiin.

Jo kliseeksi muodostunutta lausetta “sisältö on kuningas” voi yhä pitää merkittävänä ohjenuorana digimarkkinoinnin ja mainonnan maailmassa. Samalla huomion kiinnittäminen mainonnan avulla on entistä haastavampaa, sillä ihmiset ovat tottuneet jatkuvaan mainosvirtaan niin sosiaalisen median alustoilla kuin muualla verkossa, kuten uutissivustoilla. Puhutaan niin kutsutusta mainosväsymyksestä. Miten luova sisältö saadaan osuvaksi ja esille oikealla hetkellä?

Miten luoda sisältöä, joka huomataan?

Psykologiset keinot ovat yksi tapa erottua ja herättää uinuva skrollaaja mainosviestin äärelle.
Nykyään kyse ei ole vain siitä, missä ja milloin mainokset näkyvät, vaan siitä, millaiset elementit – kuvat, videot, tekstit – todella vangitsevat huomion ja saavat aikaan toimintaa.

Mahdollisuuksia luoviin ratkaisuihin ja rajoja rikkoviin, vaikuttaviin toimiin on monia, mutta brändien on hyvä olla tietoisia siitä, että joissain tilanteissa keinotteleva mainos voi kääntyä itseään vastaan ja vahingoittaa brändin imagoa. Pysäyttävien, visuaalisesti näyttävien mainosten rinnalla luonnollinen, mutta kiinnostava sisältö voi myös olla avainasemassa ostopolulla ja myynnin kasvattamisessa.

Oikeat sisällöt oikeassa kanavassa oikeaan aikaan

Miten varmistamme, että oikeat luovat ratkaisut tavoittavat oikean kohderyhmän oikeaan aikaan? Ostopolkua tai -suppiloa hyödyntämällä tietenkin!

Käydään seuraavaksi läpi, millaiset luovat sisällöt sopivat eri ostopolun vaiheisiin – jotta digimarkkinointi olisi luontevaa, mitattavaa ja tehokasta.

Huom! Jos ostopolkumallit ja suppilot eivät ole vielä tuttuja, tutustu ostopolun vaiheisiin ja palaa sitten lukemaan tarkemmin luovan sisällön roolista osana ostopolkua.

Luovan sisällön sovittaminen ostopolun vaiheisiin

Tietoisuus (Attention, Awareness)

Laajalle yleisölle kohdistettu ostopolun alkuvaiheen tietoisuus ja brändin tunnettuuden kasvattaminen on keskeinen osa markkinointia. Kuluttaja ei välttämättä edes huomaa tekevänsä alustavan ostopäätöksen tässä vaiheessa, kun hän tykästyy brändiin tai yritykseen.

Luovan sisällön tavoitteet: Herättää huomiota, luoda tietoisuutta ja viedä ydinviesti perille laajalle yleisölle.

Luovan sisällön tyypit tietoisuusvaiheessa:

  • Rohkeat, visuaalisesti vangitsevat kuvat tai videot.
  • Tunneperäiseen tarinankerrontaan perustuva ytimekäs sisältö.
  • Lyhyet, iskevät viestit ja iskulauseet, jotka puhuttelevat laajaa yleisöä.
  • Brändin imagoa ja arvoja korostavat nostot.
  • Mieleenpainuvat äänitoteutukset (miltä brändisi kuulostaa) osana mainosta.

Vinkki: Korosta brändin arvoja, luo mielikuvaa ja herätä uteliaisuus ilman raskasta myyntiviestiä.

Lue lisää: Miten hyödyntää ostopolun brändilliset vaiheet tehokkaasti? 

Harkinta (Interest, Consideration, Desire)

Tietoisuusvaiheen jälkeen potentiaalinen asiakas voi jo tuntea vetoa brändiä kohtaan, mutta hankinta-ajatuksen kypsyessä hän voi alkaa vertailla vaihtoehtoisia palveluita tai tuotteita sekä pohtia niiden laatua, luotettavuutta ja muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.

Luovan sisällön tavoitteet: Rakentaa kiinnostusta ja sitoutumista brändiin tai tuotteeseen. Kasvattaa luottamusta ja ymmärrystä.

Luovan sisällön tyypit harkintavaiheessa:

  • Useiden formaattien hyödyntäminen (videot, karusellit, artikkelit), joilla syvennetään tuotteen tai palvelun etuja eri mediakanavissa.
  • Infografiikat, asiakastarinat tai tuotesuositukset.
  • Opettavainen sisältö artikkeli- tai videomuodossa.
  • Personoitu sisältö, joka puhuttelee tietynlaista ostajaa.
  • Lyhyempien ja pidempien mainosviestien välinen A/B-testaus.
  • Luonnollinen, brändielementeistä riisuttu sisältö.

Parhaat käytännöt: Keskity opettamiseen ja luottamuksen rakentamiseen. Näytä arvolupaukset selkeästi ilman suoraa myyntiviestiä.

Lue lisää: Onko vaikuttajien suositukset uskottavia? Autenttisuus on vaikuttajamarkkinoinnin kulmakivi

Toiminta (Action, Do/Desire)

Luovan sisällön tavoitteet: Kannustaa ostoon, hankintaan tai muuhun konkreettiseen toimintaan.

Luovan sisällön tyypit aktivointivaiheessa:

  • Yksinkertaiset ja selkeät toimintakehotukset (CTA) kuten ”Osta nyt” tai ”Aloita tästä.”
  • Tarjoukseen perustuvat mainokset, kuten alennusbannerit tai aikarajoitetut kampanjat.
  • Uudelleenmarkkinointimainokset, jotka muistuttavat käyttäjää jo katsotuista tuotteista tai keskeneräisestä ostoprosessista.
  • Sisällöt, jotka auttavat poistamaan viimeisetkin oston esteet.

Vinkki: Luovan sisällön tulee olla suora, toimintakeskeinen ja jopa kiireellisyyttä korostava. Korosta tuotteen etuja tai sosiaalista todistetta, kuten asiakasarvioita.

Säilyttäminen (Care/Nurture/Retention)

Luovan sisällön tavoitteet: Vaalia pitkäaikaisia asiakassuhteita ja edistää brändiuskollisuutta.

Luovan sisällön tyypit:

  • Sähköpostimarkkinointi, jossa tarjotaan asiakasetuja.
  • Kiitosvideot tai personoidut viestit.
  • Sisältö, joka tukee asiakastyytyväisyyttä, esimerkiksi tuotteen käyttövinkit.
  • ”Tiesitkö että?” -tyyppiset sisällöt.

Vinkki: Säilytä sävy ystävällisenä ja asiakasta arvostavana. Tarjoa lisäarvoa ja osoita arvostusta asiakkaan sitoutumisesta.

Tuloksellinen Digimarkkinointi vaatii muutakin kuin ostopolun ymmärrystä

Digimarkkinointi on alati muuttuva ja innovatiivinen kenttä, jossa on tärkeää mukautua ostajien käyttäytymiseen. On ymmärrettävä ilmiöitä, oltava aidosti läsnä ja tarjottava lisäarvoa. Pureva sisältö, oikeaan aikaan tarjottuna ja helposti saavutettavassa muodossa, palvelee asiakkaita ja rakentaa luottamusta. Tekninen pohja on tärkeä, mutta juuri sisältö on se, joka luo tuloksia ja poimii työn hedelmät.

Huomioi sisältöjen kohdentamisessa ostopolun vaiheiden lisäksi eri kohderyhmät

Sisältöjen suunnittelussa ja kohdentamisessa kannattaa ostopolun vaiheiden lisäksi huomioida eri kohderyhmien erot. Miten sisältöä kohdennetaan eri yleisöille? Lue toisesta blogistamme lisää segmentoinnin merkityksestä ja luovien sisältöjen varioinnista – miten sisältöjä voi kohdentaa segmentoimalla ja päästä parempiin tuloksiin somemainonnassa?

Heräsikö kiinnostus ainutlaatuisen sisällön strategiseen suunnitteluun ostopolun eri vaiheiden kautta? Me Parcerolla tartumme suppiloon innolla ja autamme sinua luomaan sekä jalkauttamaan sisältöjä digitaaliselle asiakaspolulle – enemmän kuin mielellämme.

Haluatko kuulla lisää?