Heikki
Kyllönen
Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.
Yleinen – 01.10.2024
Miten tuotteesi voi nousta kategoriansa kuninkaaksi ja viedä yrityksesi myyntilukemat ennennäkemättömiin korkeuksiin?
Kategoriakuningas hallitsee hyllytilaa ja kehittää koko tuoteryhmää. Tämä ei tapahdu sattumalta, vaan se on osaamisen ja pitkäjänteisen työskentelyn tulos. Mutta kuten kukkulan kuningas, myös kategorian kuningas voi tulla tönäistyksi maahan.
Kaupallinen kasvutarina
Olipa kerran nuori ja rohkea brändi, joka oli syntynyt kilpailun keskelle. Se ei ollut ensimmäinen eikä suurin, mutta se kantoi sydämessään palavaa halua olla erilainen ja paras. Brändi tiesi, että pelkkä halu ja ajatus ei riittäisi – hänen täytyisi tehdä pitkäjänteinen strategia kukistaa kategorian kuningas.
Ensimmäiseksi brändi päätti panostaa uusien tuotteiden kehittämiseen. Se tutki markkinoita, kuunteli asiakkaitaan ja havaitsi, että monet muut brändi olivat hitaita reagoimaan muutoksiin, eivätkä uskaltaneet kuluttajien mielessä tehdä mitään kovinkaan rohkeaa. Tämä oli tilaisuus! Nuori brändi ryhtyi kehittämään tuotteita, jotka vastasivat kuluttajien toiveisiin, tarpeisiin ja tunteisiin. Nuori brändi loi erottuvan identiteetin ja brändin systemaattisen rakentamisen, tuoteinnovaatioiden, kilpailukykyisen hinnoittelun, erottuvan pakkausdesignen, houkuttelevan esillepanon ja tunteita herättävän strategisen markkinointiviestinnän avulla, tuotteesta tuli niin vahva, että kuluttajien mielissä ja vähittäiskaupan hyllyssä ei ollut tilaa enää muille.
Ja niin, eräänä aamuna kilpailijat heräsivät sähköpostiin, jota kukaan vähittäiskaupan toimija ei haluaisi koskaan saada: kuluttajat eivät enää muistaneet heitä ja heidän tuotteensa oli tipahtanut pois Prisman ykkös ja kakkoskorista.
Sen pituinen se.
Kilpailu ei odota – se vaatii jatkuvaa panostusta ja rohkeutta. Brändin ei kannata jäädä sivustakatsojaksi, vaan toimenpiteet kannattaa aloittaa pikimmiten. Vähän yli kymmenen vuoden kokemuksella, sparrailen mielelläni.
Heikki High Stakes Kyllönen