31.05.2021

Mitä markkinoijan tulee tietää Z-sukupolvesta?

Heikki
Kyllönen

Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.

Z-sukupolvi (Generation Z) eli noin vuosina 1996–2011 syntyneet nuoret aikuiset ovat kasvaneet koko ikänsä teknologian parissa eivätkä edes muista aikaa ennen älypuhelimia. Kriittinen diginatiivien sukupolvi odottaa brändien markkinoinnilta ennen kaikkea aitoutta ja vastuullisuutta. Mutta mitä muuta markkinoijan tulisi tietää zetojen maailmasta? Lue artikkeli, niin tiedät.

Arvot ja elämäntyyli – mitkä asiat ovat merkityksellisiä Z-sukupolvelle?

Vastuullisuus on Z-sukupolvelle tärkeä kriteeri ostopäätöstä tehdessä. Ilmastonmuutoksen keskelle syntynyt sukupolvi kokee Greta Thunbergin lailla jatkuvaa maailmantuskaa; he uskovat voivansa vaikuttaa omilla valinnoillaan planeettamme tulevaisuuteen. Siksi zetojen kulutustottumuksiin vaikuttaa huoli ympäristöstä. 

Sukupolvi Z arvostaa enemmän elämyksiä ja kokemuksia kuin materiaa ja rahaa. Aiemmille sukupolville tyypilliset ulkoiset menestyksen merkit, kuten hieno auto tai talo, ovat nuorille vähemmän tärkeitä. Zetoille hauskanpito, matkustaminen, merkityksellisyys ja ihmissuhteet ovat tärkeämpiä kuin tavara. 

Tulevaisuudessa Z-sukupolvi tulee myös muuttamaan työelämää. Kymmenien vuosien pituisten työurien sijaan zetojen odotetaan työskentelevän elämänsä aikana lukuisissa eri työpaikoissa ja osittain fyysisestä sijainnista riippumatta. Moni heistä tulee pyörittämään vakituisen työpaikan ohessa joustavasti omaa sivubisnestä. 

Mediat ja kanavat – missä ja miten Z-sukupolvi viettää aikaa? 

Z-sukupolvelle tässä kaupungissa on vain yksi sheriffi: digi. Z-sukupolvi on jatkuvasti online ja digitaaliset kanavat ovat heille vertaansa vailla.

Käytännössä kaikki Z-sukupolven edustajat omistavat älypuhelimen, ja se on saumaton osa heidän elämäänsä. CommScopen vuonna 2017 toteuttaman tutkimuksen mukaan mukaan zetat viettävät jopa 74 % ajastaan netissä, kun he eivät ole koulussa tai töissä. Älypuhelinta katsotaan jopa 30 kertaa tunnissa. 

Sukupolvi Z ottaa käyttöön uudet some-alustat ensimmäisinä. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 80 % 16–24-vuotiaista suomalaisista käytti Instagramia, 71 % Snapchatia ja 34 % TikTokia. Muutos tapahtuu myös nopeasti – Yhdysvalloissa Z-sukupolvi käyttää jo enemmän TikTokia kuin Instagramia.

Iso osa zetoista viettää aikaa myös videopelien parissa. Esimerkiksi Iso-Britanniassa jopa 71 % nuorista miehistä identifioi itsensä videopelaajiksi. Koronapandemian myötä vähintään 5 tuntia viikossa pelaavien nuorten määrä onkin kasvanut yli 40 prosentilla. Vanha stereotypia kellarissa kököttävistä nörteistä joutaa kuitenkin romukoppaan: Z-sukupolvelle pelaaminen on sosiaalista hommaa, tapa viettää aikaa kavereiden kanssa ja saada uusia ystäviä.

Z-sukupolvea luonnehtivat hyvin ilmaisut “born global” ja ”always on”. Z-sukupolvi on jatkuvasti online ja he altistuvat somessa kansainvälisille ilmiöille ja trendeille.

ILMIÖT JA TRENDIT – MISTÄ Z-SUKUPOLVI INNOSTUU JA INSPIROITUU? 

Z-sukupolvea luonnehtivat hyvin ilmaisut “born global” ja ”always on”.

Puhelin kädessä syntyneet Z-sukupolven kuluttajat altistuvat somessa jatkuvasti kansainvälisille ilmiöille ja trendeille. He ovat siten globaalimpia maailmankansalaisia kuin yksikään aiempi sukupolvi. Asuinmaasta riippumatta monet nykypäivän nuoret katsovat samoja elokuvia, kuuntelevat samaa musiikkia ja löytävät inspiraatiota samoista vaatetrendeistä ja tanssihaasteista ympäri maailman.

Zetoille äärimmäisen tärkeitä ovatkin muut zetat. Vaatteet valitaan ja ostopäätökset tehdään muiden nuorten vertaissuositusten perusteella. Samalla kun fyysinen paikka on menettänyt merkitystään, myös välimatka julkkiksen ja fanin välillä on kutistunut: moni nuori kokee somessa seuraamiensa vaikuttajien olevan ystäviään ja luottaa näiden suosituksiin siinä missä koulukavereidensakin suosituksiin. 

Ota huomioon Z-sukupolven erityispiirteet, kun suunnittelet heille markkinointia 

Kun haluat tehdä Z-sukupolven sydämet valloittavaa markkinointia, muista aina asettua kohderyhmän saappaisiin. 

Vanhemmille sukupolville markkinointia on usein tehty kiiltokuvamaisilla, silotelluilla kuvilla ja korostamalla, miten tietyn tuotteen omistaminen saa heidät näyttämään muiden silmissä menestyvältä tai varakkaalta. Tämä ei kuitenkaan vetoa Z-sukupolveen, jolle tärkeämpiä arvoja ovat suvaitsevaisuus, elämyksellisyys ja hauskanpito – unohtamatta vastuullisuutta ja ympäristöstä huolehtimista.

Jos tarvitset apua Z-sukupolven markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun, Parceron asiantuntijat ovat apunasi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa!

Lisätietoja aiheesta: Understanding the Future Consumer -tutkimukseen vuodelta 2020. Tutkimus on ollut myös tämän artikkelin lähteenä.

KIINNOSTUITKO?