19.06.2024

Miten tekoäly tehostaa haku­koneoptimointia?

Eveliina
Nygrén

Eve on digimarkkinoinnin asiantuntija, joka innostuu numeroiden takaa löytyvien insightien kaivelusta ja tulosten tekemisestä asiakkaille. Vastuullisen liiketoiminnan ja markkinoinnin puolestapuhuja. Kanavoi sisäistä eläkeläistään vapaa-ajalla kesät purjehtien ja talvet neuloen.

Tämä artikkeli on kirjoitettu tekoälyä hyödyntäen. Artikkelin runko muotoiltiin ChatGPT-avusteisesti useita eri tietolähteitä hyödyntäen, mutta tekstiä on kuitenkin muokattu ihan oikean ihmisen toimesta, omia ajatuksia lisäten.

Tekoäly on mullistanut, ja tulee edelleen mullistamaan, markkinointia sekä hakukoneoptimointia (SEO) monin tavoin. Tekoälypohjaiset työkalut, kuten ChatGPT, voivat tuottaa nopeasti korkealaatuista sisältöä ja antaa suosituksia sivuston tekniseen kehitykseen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Tekoälyn tuottaman sisällön automatisointi verkkosivustolle voi tuntua oikotieltä onneen, mutta täysin varauksetta ei kannata luottaa niiden kykyyn tuottaa aitoa lisäarvoa orgaanisen hakukonenäkyvyyden muodossa.

Tässä blogitekstissä käsittelemme, millä tavoin tekoälyä voidaan hyödyntää SEO-työssä, mitä haasteita sen käyttöön liittyy, ja miten varmistetaan, että tekoälyn tuottama sisältö noudattaa hakukonäkyvyyden kannalta parhaita käytäntöjä – ja todella tuo sivustollesi lisänäkyvyyttä!

Tekoälyn hyödyt hakukoneoptimoinnissa

Generatiivinen tekoäly tehostaa SEO-sisältöjen kirjoitustyötä

Tekoälypohjaiset työkalut voivat auttaa sisällöntuottajia luomaan optimoitua ja korkealaatuista sisältöä nopeasti. Tämänkin artikkelin runko väliotsikoineen syntyi tekoälyltä alle viidessä minuutissa. 

Vaikka tekoälyn tuottamaa artikkelia onkin hyvä muokata vielä ihmisen toimesta ennen julkaisua, kuluu artikkelin kirjoittamiseen huomattavasti vähemmän aikaa kuin yksin teemaa pyöritellessä.

Ei pidä myöskään unohtaa generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä SEO-artikkelien kuvittamiseen: enää ei tarvitse odotella kuvaajaa kuvausmatkalta, vaan artikkelien geneeriset kuvituskuvat pystyy luomaan näppärästi vain muutamalla täsmäpromptilla.

Tekninen SEO-analyysi syntyy nopeasti tekoälyn avulla

Tekoäly voi analysoida verkkosivuston tehokkuutta ja teknistä rakennetta ja ehdottaa parannuksia, kuten sivuston nopeutta parantavia toimenpiteitä tai mobiiliystävällisyyden parantamista. Tämä auttaa varmistamaan, että sivusto noudattaa hakukoneiden parhaita käytäntöjä ja parantaa sen näkyvyyttä hakutuloksissa​​.

Tekoälyn antama tekninen SEO-analyysi jää omien kokemuksieni mukaan usein kuitenkin varsin ylätasolle, ja teemojen tarkempi tutkiminen sekä teknisen optimoinnin toimenpidesuunnitelman priorisointi jäävät SEO-asiantuntijan työksi.

Lisää laskentatehoa SEO-työhön

Tekoäly ja koneoppiminen tuovat uusia, kiinnostavia mahdollisuuksia SEO-asiantuntijalle tietenkin myös kasvaneen laskentatehon muodossa. Tekoäly voi muun muassa auttaa tunnistamaan tehokkaat avainsanat käyttäytymisanalyysin ja datan kaivamisen avulla. AI-algoritmit voivat analysoida suuria tietomääriä löytääkseen trendit ja yhteydet, jotka saattavat jäädä inhimilliseltä silmältä huomaamatta.

Tekoälyn kyky käsitellä suuria datamääriä ja tunnistaa kuvioita voi auttaa ennustamaan tulevia muutoksia hakukoneiden algoritmeissa, jolloin yritykset voivat valmistautua ja sopeutua etukäteen.

Tekoäly tehostaa SEO-työtä, mutta ei tee sitä puolestasi (ainakaan vielä)

Tekoälyn tuottaman sisällön laatu voi jättää toivomisen varaa

Vaikka tekoäly voi tuottaa suuria määriä sisältöä nopeasti, on tärkeää varmistaa, että sisältö on korkealaatuista ja relevanttia. Tekoälyn tuottama sisältö voi olla geneeristä tai virheellistä, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti yrityksen maineeseen ja hakukonesijoituksiin​​​​.

Tekoälyn tarjoamat vastaukset erilaisiin kysymyksiin jäävät usein hyvinkin geneeriselle tasolle. Etenkin asiantuntija-aloilla ongelmat voivat olla hyvinkin spesifejä. Tähän tarvitaan edelleen eri alojen asiantuntijoita, jotka voivat pureutua erilaisiin aiheisiin oman asiantuntijuutensa ja kokemuksensa kautta. 

Mieti, mitä lisäarvoa voit tuoda tekoälyn aloittamaan tekstiin. Miksi joku haluaisi lukea juuri sinun artikkelisi sen sijaan, että kysyisi itse asiaa suoraan tekoälyltä? Millaista tietoa voit tarjota lukijalle, mitä tekoäly ei pysty tarjoamaan?

Mikäli kaipaan nopeita vastauksia simppeliin ongelmaan, osaan itsekin kysyä asiaa ChatGPT:ltä. Jos taas kaipaan muiden ihmisten tai asiantuntijoiden mielipiteitä, kokemuksia tai suosituksia, haen syväluotaavaa sisältöä mieluummin Googlesta tai somealustoilta: tällaiseen tarpeeseen tekoäly ei pysty vastaamaan.

Tekoälysisällön sijoittuminen hakukoneissa

Hakukoneiden algoritmit kehittyvät jatkuvasti, joten myös tekoälypohjaiset SEO-strategiat on päivitettävä säännöllisesti. Google ja muut hakukoneet voivat myös päivittää sääntöjään tekoälyn tuottaman sisällön suhteen, mikä voi vaikuttaa sen tehokkuuteen​​​​. 

Syksyllä 2023 SEO-piireissä kuhisi: moni oli testaillut tekoälyn tuottaman sisällön mahdollisuuksia, mutta Googlen algoritmipäivityksen myötä sisältöjen lupaavalta vaikuttanut näkyvyys yhtäkkiä romahti. Pääsyyksi näkyvyyden laskuun arvelen itse tekoälysisällön geneerisyyttä: sisällöt eivät tarjonneet asioita hakeneille ihmisille lisäarvoa.

Huomioi eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset

Tekoälyn käyttö SEO-työssä herättää myös eettisiä kysymyksiä, kuten sisällön alkuperäisyyden ja läpinäkyvyyden varmistaminen. Tekijänoikeuksia koskevat seikat on hyvä tiedostaa käyttäessä tekoälyä apurina – lue lisää artikkelistamme tekoäly ja tekijänoikeudet. Lisäksi on tärkeää, että tekoälyn tuottama sisältö on selkeästi merkitty!

Yhteenveto

Tekoäly tarjoaa valtavia mahdollisuuksia hakukoneoptimoinnin tehostamiseen, mutta sen käyttöön liittyy myös haasteita, jotka on huomioitava. Tekoälyn tuottaman sisällön on oltava korkealaatuista, relevanttia ja eettisesti tuotettua. Ihmisen rooli SEO-asiantuntijana ei katoa, vaan muuttuu entistä tärkeämmäksi tekoälyn tarjoamien työkalujen hyödyntämisessä.

Haluatko kuulla lisää?

TILAA UUTIS­KIRJE!

Markkinoinnin ammattilaisille inspiraatiota suoraan sähköpostilla.

Lue lisää  Tietosuojasta. Voit lopettaa tilauksen koska tahansa.