19.06.2019

Hakusana­mainontaa ja rokkitähti­haaveita – tapaa Tero!

Parcero

Tapaa Tero Fagerström, Parceron uusi Senior Digital Marketing Specialist ja oman elämänsä rokkitähti, jolla on peräti kahdeksan vuoden kokemus alalta, erityisesti Googlen mainosalustoista. Omien sanojensa mukaan Tero on viestinnän ja markkinoinnin pariin päätynyt humanisti ja muusikonrenttu, jonka supervoima on vahva diplomatian taju. Parcerolle hänet houkutteli mahdollisuus työskennellä pienemmässä yrityksessä.

Hei Tero! Kerrohan, miten olet päätynyt alalle?

Koska tie rokkitähdeksi kieltämättä on hankala, minun piti “aikuisten oikeasti” miettiä mitä kannattaa tehdä ja mistä tykkäisin. Olin maailmoja syleilevä holistikaveri, jota kulttuuri ja ihmiset kiinnostivat.

Suunnittelin työskenteleväni viestinnän ja journalismin parissa ja kouluttauduinkin ammattikorkeakoulussa kulttuurialan medianomiksi. Ehdin työskennellä muutaman vuoden elokuva-alalla, kunnes huomasin eräissä pääsykokeissa, että looginen päättelykyky ei olekaan itselläni täysin hukassa. Havainto auttoi ajattelemaan laajemmin vaihtoehtoja työmarkkinoilla, ja lopulta polku – muutaman mutkan jälkeen – johti digimarkkinoinnin pariin.

Nykyään teen töitä mm. hakusana-, display- sekä somemainonnan parissa. Dataan, analytiikkaan ja ohjelmalliseen ostamiseen pohjautuvat ratkaisut kiinnostavat.

Growth hacking -kulttuurissa parasta on se, että ei mennä vain yhden kanavan armoilla reaktiivisesti vaan pystytään hyödyntämään monikanavaisuutta ja keksimään uusia lähestymistapoja markkinoinnissa. Holistisuudellakin on mielestäni paikkansa analytiikassa.

Siirryin Parcerolle isosta organisaatiosta. Matala hierarkiarakenne ja luovan suunnittelun läheisyydessä työskentely inspiroivat tähän. Omakin luova mieli on ehtinyt jo lyhyessä ajassa avartua, kun on päässyt toteuttamaan ratkaisuja, joissa yhdistyvät kasvumarkkinointi, sisältösuunnitelmat ja visualiikka.

Vai rokkitähdeksi? Olet siis musiikkimiehiä?

Musiikki on vahvasti DNA:ssani. Aloitin pianonsoiton 5-vuotiaana. Minusta ei tullut Beethovenia enkä oikeastaan sellaisesta edes haaveillut. Tykkään kuitenkin säveltää ja tuottaa musiikkia ja lisäksi soitan bändissä.

Minulla on oma sooloprojekti Kite Carrier, joka on ainakin toistaiseksi vielä tuntematon nimi. Freelancer-pohjalta olen tehnyt jonkin verran äänituotantoon ja musiikkiin liittyviä projekteja.

Sanot, että lapsen saaminen on ollut elämäsi opettavaisin kokemus. Koetko olevasi uraisä?

En koe. Lapsen saaminen opetti prioriteetteja elämässä sekä tietynlaista läsnäolemisen taitoa. Käytännössä olen todennut, että työtä ja vapaa-aikaa ei kannata yhdistää vaikka ajatus kuinka kiehtoisi.

Joustavuus on kuitenkin vahva mentaliteetti itselläni, joka näyttäytyy esimerkiksi siten että työtä on sujuvaa tehdä ajasta ja paikasta riippumatta. Aihe on itse asiassa vähän ristiriitainen sillä samaa elämäähän työssä ja vapaalla elämme, joten kuilun luominen näiden välille tuntuu keinotekoiselta.

Olet tehnyt töitä aika mielenkiintoisissa paikoissa. Mitkä ovat hauskimpia työkokemuksiasi?

Google Street View -auton ajaminen herätti paljon huomiota. Olin osa noin kymmenen hengen itseohjautuvaa tiimiä, joka tallensi ensimmäisen kerran Suomen tiet Googlen katunäkymään. Toiminta-alueeni oli Porista noin 200 kilometriä. “Google-auto” oli punainen Opel Astra, jonka katolla oli yhdeksän linssin kamera ja jonka kylkeen oli liimattu Googlen huomiota herättävät tarrat.

Moni kavereistani työskenteli tuolloin paikallislehdissä. He koettivat haastatella minua aiheesta, mutta en saanut kertoa lehdistölle mitään. Jonkin verran he olivat silti saaneet kuvia ja lehtijuttuja julkaistua omin tiedoin. Hulluinta oli, kun Raumalla toimittaja tuli koputtamaan auton ikkunaan lähes paparazzi-meiningillä.

Lue myös: Tampereen tähti Turun toimistolle – tutustu digitiimin Tiinaan!

Lue myös: Parceron digi­markkinoinnissa on uusi guru – Mona Markkanen

Lisää Parceron kulttuurista