20.03.2024

Somemurroksen neljä olomuotoa – Zetojen somekapina kasvaa hiljalleen

Elina
Sarén

Parceron ilmiötiimin Mordorin silmä on aina kiinnittyneenä someilmiöihin, jotta sekä parcerot että armaat asiakkaamme tietävät miten maailma milloinkin makaa. Laajemmasta somemurroksesta on puhuttu jo pitkään ja kierrokset ovatkin nousseet hitaasti, mutta varmasti. Niinpä haluamme kertoa aiheesta myös ystävillemme, eli just sulle.

Vaikka Instagramilla on edelleen noin 2,5 miljoonaa käyttäjää Suomessa ja TikTokillakin 1,4 miljoonaa, rinnalle on nousemassa vastatrendi: zetojen (vuosina 1997–2012 syntyneiden) kapina somea kohtaan sellaisena kuin sen tunnemme.

Yksityinen ja viihtyisä Cozy Web

Cozy Web, eli viihtyisä verkko, on yhteinen nimitys ilmiölle jossa viestisovellukset (kuten Slack ja WhatsApp), erilaiset yksityiset ryhmät, tallennuspalvelut ja sähköposti tarjoavat mahdollisuuden pitää yhteyttä ja olla samalla vapaasti oma itsensä, algoritmien ja bottien ulottumattomissa. 

Cozy Web on mukava ja turvallinen osa internetiä ja se tarjoaa yhteisöllisempiä ja intiimimpiä tiloja itseilmaisulle. Cozy Webistä raportoi muun muassa Helsingin Sanomat, ja sen yksi ilmenemismuoto on luovuuteen kannustava saitti nimeltä sane.fyi

Epäsosiaalinen WhatsApp kasvaa

Vaikka WhatsApp on globaalisti zetojen toiseksi suosituin sovellus Instagramin jälkeen, sitä ei lasketa varsinaiseksi somekanavaksi. Brändien ei silti kannata enää sivuuttaa WhatsAppia.

Zetat ovat nimittäin ottaneet WhatsAppin omakseen ja kommunikoivat siellä yhä enemmän pienissä, yksityisissä ryhmäkeskusteluissa. Näin ollen brändit kaipasivat keinoja päästä seuraamaan heitä näihin suljettuihin yhteisöihin – syntyi palvelu nimeltä WhatsApp Kanavat.

Päivitykset-toiminnon alla toimiva Kanavat on yksisuuntainen lähetystyökalu, joka mahdollistaa ylläpitäjien lähettää erityyppistä sisältöä kuten tekstiviestejä, valokuvia, videoita, tarroja ja kyselyitä. 

WhatsApp Kanavat ovat maailmalla jo osoittautuneet menestyksekkäiksi joillekin brändeille. Esimerkiksi Drone Racing League -kanavalla on lähes 2 miljoonaa seuraajaa, ja se pitää WhatsAppia nopeimmin kasvavana markkinointikanavanaan. 

Suomalaisetkin brändit ovat havahtuneet sen olemassaoloon, vaikkakin hitaasti. Instagram julkaisi vastaavan palvelun vähän myöhemmin, nimeltään Lähetyskanava.

Gen Z -kuluttajat haluavat olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa tavoilla, jotka ovat anonyymejä ja suoria, ja sisällön, joka keskittyy heidän kiinnostuksen kohteisiinsa. Esimerkiksi Helsingin Sanomien WhatsApp-kanavalla ihan samoja uutisia esitetään rennommalla, nuorille lähestyttävämmällä kielellä. Aitous on siis tässäkin tärkeintä.

THREADS YRITTÄÄ VOITTAA ZETAT PUOLELLEEN

Metan omistama Threads rantautui Suomeen joulukuussa 2023 ja sai lämpimän vastaanoton, mihin varmasti vaikutti Elon Muskin sekoilu X:n, eli entisen Twitterin ohjaimissa. 

Threadsin on raportoitu olevan Metan uusin ase zetojen tavoittamiseksi, TikTokia vastaan. Aika näyttää miten videoita rakastavat zetat ottavat tekstipohjaisen Threadsin omakseen. Alkuvuodesta 2024 Threads raportoi, että 63 % sen käyttäjistä on yli 24-vuotiaita ja loput 18–24-vuotiaita, mikä ei vielä kerro paljoa.

Threadsin merkittävä ero X:ään on hashtagien puute, mikä toisaalta vaikeuttaa spesifien aiheiden seuraamista, toisaalta voi ehkäistä vihapuheen leviämistä. Tämä varmasti houkuttelee monia polarisaatioon kyllästyneitä kansalaisia puoleensa. 

Metan mukaan Threadsillä on tällä hetkellä yli 130 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Parceron kuplassa sen eduksi on mainittu selkeästi posimpi ilmapiiri X:ään verrattuna. 

Markkinoijalle Threads tarjoaa mahdollisuuden rakentaa yhteisöä: ihmiset etsivät juuri nyt aktiivisesti tilejä, joita kannattaa uudessa kanavassa seurata. Siispä on erityisen tärkeää vielä kanavan alkuvaiheessa julkaista johdonmukaista sisältöä, ja julkaista sitä paljon! 

Kanava ei ole ajallisesti vaativa, sillä sisällön tulee tuntua autenttiselta, eli tekstiä ei kannata oikolukea ja hioa loputtomiin. Rustaa siis jotain viihdyttävää, hyödyllistä, ajatuksia herättävää tai inspiroivaa, ja julkaise. Kysymykset ovat erityisen sitouttavia Threadsissa. Ihmiset vastailevat matalalla kynnyksellä kiperiin kysymyksiin ja keskustelua herää luonnollisesti julkaisun alle.

Deinfluencing kehottaa kuluttamaan viisaammin

Jotkut vaikuttajat niin Suomessa kuin maailmalla ovat valjastaneet näkyvyytensä ja vaikuttajuutensa “turhan” kuluttamisen vastustamiseen. Ajatuksena on siis kannustaa seuraajia kuluttamaan rahansa viisaammin, niin oman lompakon kuin ympäristön kestävyyden kannalta. 

Kyse on vaikuttajatrendin vastatrendistä, joka on toistaiseksi suhteellisen marginaalinen, mutta silti huomionarvoinen, sillä se kapinoi kulutusnormeja vastaan ja heijastelee zetoille tärkeää läpinäkyvyyden ja aitouden arvoa.

Deinfluencingia tehdään muutamasta eri näkökulmasta:

  1. Raha: tarvitsetko kalliita trendituotteita jos voit ostaa halvemmalla samanlaiset?
  2. Vastuullisuus: tarvitsetko trendituotteita, jotka on vaan hetken muodissa?
  3. Hinta-laatusuhde: kalliiden (kosmetiikka)tuotteiden rehelliset arvostelut, eli perustellaan miksi jokin tuote ei ehkä ole hintansa arvoinen ja ehdotetaan edullisempaa vaihtoehtoa.

Rakastamme puhua näistä aiheista, joten jos haluat tietää lisää näistä tai jostain muista ilmiöistä, tuuppaa viesti ja sovitaan rehvit. Jos taas kaipaat jeesiä brändisi somen kanssa, tutustu Parceron somepalveluihin.

TILAA UUTIS­KIRJE!

Saat markkinoinnin infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi!

Lue lisää  Tietosuojasta. Voit lopettaa tilauksen koska tahansa.