Ali
Achek
Some – 18.10.2024
Duolingo, Ryanair, Scrub Daddy, Kauppakeskus Mylly… Miten brändit pysyvät mukana TikTokin nopeasti syntyvissä ja muuttuvissa trendeissä? Miten ne voidaan huomata jo hyvissä ajoin, ettei brändi osallistu trendiin liian myöhässä ja joudu naurun alaiseksi? Tässä artikkelissa kerromme, kuinka voit seurata ja hyödyntää TikTok-trendejä.
Miksi brändin kannattaa osallistua TikTok-trendeihin?
TikTok on siitä ainutlaatuinen kanava, että siellä voi saada hurjan määrän näkyvyyttä täysin orgaanisesti ja joskus myös matalalla panoksella. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että omaperäinen ja kekseliäs idea tai konseptin mukainen toteutus ei todennäköisesti toimi yhtä varmasti, kuin olemassa olevaan trendiin osallistuminen omalla nerokkaalla tavalla.
Mistä trendin tunnistaa?
TikTokissa trendaava sisältö tarkoittaa videoita, jotka ovat saavuttaneet suurta suosiota ja leviävät nopeasti käyttäjien keskuudessa. Sisällöt voivat linkittyä toisiinsa esimerkiksi tietyn musiikin tai äänen avulla. TikTok-trendiksi sisällöt tunnistaa silloin, kun samaa sisältöideaa toistetaan laajasti eri käyttäjien videoissa. Usein trendeihin osallistutaan jokainen hiukan omalla tyylillään eivätkä videot ole toistensa kopioita.
Kuinka paljon näkyvyyttä TikTokissa voi saada?
Kun TikTok-trendiin tartutaan oikea-aikaisesti ja hyvällä toteutuksella, sisältö voi tavoittaa orgaanisesti satoja tuhansia käyttäjiä Suomessa. Jos yrityksen sisältö oikein onnistuu, se voi saada orgaanisesti parhaimmillaan jopa puoli miljoonaa näyttökertaa. Vielä suuremmatkin luvut ovat mahdollisia, jos video herättää kansainvälisesti kiinnostusta.
TikTok-algoritmi
TikTokin algoritmin ymmärtäminen on tärkeä osa trendeihin liittymistä, jos haluaa sisällön menevän viraaliksi. TikTok-algoritmi päättää, mitkä sisällöt nousevat For You -sivulle, joka on käyttäjien ensisijainen tapa löytää uutta sisältöä. Seuraajat eivät ole yhtä tärkeitä TikTokissa, kuin muissa kanavissa. Algoritmin suosioon pääsevillä videoilla on pitkät katseluajat ja usein aktiivinen kommenttikenttä, johon myös brändin kannattaa osallistua.
Tutustu esimerkiksi Tuplan oivaltavaan TikTok-sisältöön.
Tärkeimmät metriikat: Säilyvyysaste ja sitoutumisaste
TikTokin tärkein metriikka on user retention rate (säilyvyysaste) eli kuinka moni katsoo sisältösi loppuun asti. Mitä useampi katsoo videosi loppuun, ja mitä pidemmälle sitä keskimäärin katsotaan, sitä todennäköisemmin se menee viraaliksi.
Toinen tärkeä metriikka on engagement rate (sitoutumisaste) eli kuinka moni suhteessa näyttökertoihin tykkää, kommentoi, jakaa, tallentaa tai seuraa. Etenkin sisällön julkaisun alkuaikoina on tärkeää saada mahdollisimman paljon sitoutumista, jotta algoritmi toimittaa sen isompien yleisöjen eteen.
Kuinka lisätä sitoutumista TikTokissa
Jos videosi on aidosti hauska, tulee kommenttikenttäsi näyttämään tältä:
Kommentoijille kannattaa antaa aiheita, joihin tarttua. Sisällön kuvaukseen voi heittää sitouttavan kysymyksen tai videoon voi “vahingossa” piilottaa jotain, minkä tiedät kommentoijien huomaavan.
Etenkin nuoret tägäävät erittäin aktiivisesti kavereita TikTokissa, joten kehota tägäämään kaveri kommentteihin!
Psst… Kehotus tägätä on tehokkaampi, jos se ei ole suora pyyntö. Esim. “Se yks frendi” on sellaisenaan toimiva tapa houkutella tägäämään kaveri 👀
Yhteisönhallinan tärkeys (community management)
Ole aktiivinen ja vastaile kommentteihin nokkelasti, yhteisön huomioiminen on todella tärkeää. Tee myös videovastauksia, ja kommentoi muiden sisältöihin. Kaikki tämä on hyväksi algoritmille, mutta myös brändimielikuvan ja top-of-mindin kannalta!
TikTok-mainonta & orgaanisen sisällön boostaus eli Spark Ads
Mikäli olet valmis käyttämään myös hieman rahaa sisältöjen mainontaan, ei se ole ollenkaan huono idea. TikTokissa mainonta on todella edullista verrattuna muihin somealustoihin. Jos videosi ei ole kerännyt näkyvyyttä orgaanisesti, saat videolle lisää satoja tuhansia näyttökertoja jo muutaman satasen mediabudjetilla.
Spark Ads -mainostyyppi mahdollistaa orgaanisesti julkaistujen videoiden hyödyntämisen mainoksissa, minkä ansiosta mainoksien kautta saadut kommentit ja tykkäykset näkyvät yrityksen tilin julkaisuissa.
TikTokin mainonnan algoritmi on tehokas löytämään oikeat yleisöt, jotka pitäisivät videoistasi. Tämä tekee TikTokista erinomaisen alustan yrityksille, jotka haluavat tavoittaa uusia yleisöjä ja pysyä osana suosittuja ilmiöitä.
Lue lisää: TikTok-mainonta
Kuinka seurata TikTok-trendejä?
Milloin on oikea aika hypätä mukaan trendiin?
Kaikki trendit eivät sovi kaikille brändeille, joten oikean trendin valitseminen on tärkeää. Yrityksesi tulee seurata trendejä aktiivisesti ja hypätä mukaan vain silloin, kun ilmiö resonoi brändisi arvojen ja kohdeyleisön kanssa. Liian myöhään trendiin liittyminen voi tuntua keinotekoiselta, joten on tärkeää olla ajoissa mukana.
Työkalut TikTok-trendien seurantaan
Tämä lienee suurin kipukohta yrityksille. Miten niitä trendejä sitten löytää ajoissa, mihin juuri sinun yrityksesi kannattaisi osallistua? Tätä varten on luotu erilaisia työkaluja, esimerkiksi TikTokin oma TikTok Creative Center kerää kansainvälisiä trendejä, joista voi saada inspiraatiota, mutta harva näistä sopii sinun yrityksellesi tai on oikeasti relevantti Suomessa.
Myös Google Trendsiä voi hyödyntää jossain määrin trendin ylätason inspiraation löytämiseen. Sitten on olemassa useita kolmannen osapuolen sovelluksia, joista löytyy trendaavia ääniä, mutta näissä on pääasiassa kansainvälisiä trendejä ja relevanttius kohderyhmässäsi ei ole taattu.
Rehellinen vastaus ei välttämättä ole tyydyttävä
Yritykselle sopivien trendien seuraaminen ja löytäminen vaatii henkilön tai tiimin, jolla on aito kiinnostus ja syvä ymmärrys kanavasta, sekä yrityksestä. TikTok-käyttäjät näkevät päivittäin niin paljon sisältöä, että heitä on äärimmäisen vaikea hetkauttaa. Siksi on hyvin tärkeää ymmärtää kanavaa ja jopa trendeistä muodostuneiden ala-trendien pieniä vivahteita.
TikTok-tilin optimointi trendien löytämistä varten
Trendaavista sisällöistä pysyy parhaiten kartalla viettämällä riittävästi aikaa kanavassa. Näillä vinkeillä voit vielä parantaa mahdollisuuksiasi löytää yrityksellesi sopivia trendejä ajoissa:
1. Seuraa tilejä jotka tekevät sellaista sisältöä, jota haluat itse tehdä
2. Selaa For you -sivua, tykkäile ja kommentoi menestyneistä videoista
3. Tallenna sellaiset sisällöt, joita voisit matkia
Muista, että TikTok-algoritmi näyttää käyttäjää kiinnostavaa sisältöä. TikTokissa on useita “kuplia”, joissa trendit ovat täysin erilaisia. Kenenkään For you -sivu ei ole samanlainen jonkun toisen kanssa.
Kuinka tärkeää on olla nopea?
Kuvittele tämä: Huomaat, että jokin trendi on nyt ollut isosti pinnalla ja monet brändit hyppäävät kelkkaan. Tiedät, että tähän kannattaa ehdottomasti osallistua. Nostat palaverissa idean esille ja tiimisi alkaa heti ideoimaan. Muutaman päivän päästä idea hyväksytetään yrityksen johdolla ja sitä lähdetään tuottamaan. Seuraavan viikon päätteeksi video on valmis julkaistavaksi. Sisältö julkaistaan ja se saa 150 näyttökertaa ja 1 kommentin. Olitte liian myöhässä.
Pitkät hyväksymisprosessit tappavat hyvät ideat
Monissa trendeissä pitää olla mukana hyvinkin nopeasti. Pitää myös osata tunnistaa, onko trendi nopea yhden viikon spurtti vaiko kahden kuukauden maratooni. Kamala Harrisin sometiimi on erinomainen esimerkki toimivista prosesseista. Tiimin on tärkeää olla nuori – tai muuten hyvin internetkulttuurin ymmärtävä – ja olla aidosti kiinnostunut sisällöntuotannosta ja aiheista yrityksesi ympärillä.
Mutta yhtä tärkeää on luotto tiimiin. Alustalla pitää uskaltaa heittäytyä ja unohtaa tarkkaan määritelty äänensävy ja brändiohjeistukset. Eräs Parceron ihana asiakas muotoili sen hyvin: “Mitä vähemmän mä ymmärrän teidän tekemiä sisältöjä, sitä enemmän mä luotan että ne menestyy.”
TikTok-markkinointi Parcerolta
Olitpa vasta harkitsemassa TikTokiin liittymistä tai kaipaat tukea jo olemassa olevaan tekemiseesi, meiltä saat varmasti tarvittavat näkemykset tavoitteidesi saavuttamiseksi. Ota sosiaalinen media ja TikTok haltuun Parceron avustuksella.
Tarjoamme sinulle strategian, ideat, luovat sisällöt, jatkuvan kehityksen, tulosten seurannan sekä mainonnan suunnittelun ja toteutuksen. Meillä voit luottaa siihen, että sisältösi ovat kanavan tuntevien asiantuntijoiden käsissä.
Jos haluat tehdä digitaalista markkinointia kokonaisvaltaisesti, tutustu digimarkkinoinnin palveluihin!
KAUPPAKESKUS MYLLY
Miten jalkauttaa yrityksesi brändi TikTokiin kohderyhmää puhuttelevilla videosisällöillä? Suunnittelimme ja toteutimme Kauppakeskus Myllylle huikean TikTok-konseptin, joka niittää isosti mainetta myös Raision rajojen ulkopuolella.