Linkedin-mainonta

LinkedIn-mainonnalla tavoitat B2B-kohderyhmän ja asiantuntijat

LinkedIn-mainonta on yksi B2B-markkinoijan tärkeimmistä digimarkkinoinnin kanavista. Mainonnan teho LinkedIn:ssa perustuu tarkkaan kohdentamiseen.

LinkedIn on työelämään keskittynyt sosiaalisen median kanava. Muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna se onkin ehdoton ykkönen rekrytoinnin ja B2B-markkinoinnin ratkaisuissa ja tarkasti rajatun kohdeyleisön tavoittamisessa. LinkedInin omien tutkimusten mukaan jopa 80 % kanavan käyttäjistä osallistuvat yritysten päätöksentekoon (lähde: LinkedIn).

LinkedInissä yleisö on valmiiksi oikealla taajuudella kuluttamaan työhön, uraan, bisnekseen tai opiskeluun liittyvää sisältöä. Työelämäpainotteisessa sosiaalisen median kanavassa käyttäjät hakevat tietoa toimialastaan, oppivat uusia taitoja ja – ehkäpä tärkeimpänä – hakevat asiantuntijoiden neuvoja ja käyvät työelämää rikastavaa keskustelua.

Mainostajalle LinkedIn tarjoaa myös ainutlaatuiset mahdollisuudet eri mainosmuotoihin ja kohdennuskriteereihin. LinkedIn-mainontaa voi toteuttaa monella erilaisella tavalla niin, että kaikki ostopolun vaiheet ja tavoitteet saavat niitä parhaiten tukevat mainokset.

linkedin sovellus

LinkedIn-mainonnan kohdentaminen

LinkedIn-mainonta tarjoaa tarkemmat kohdennusmahdollisuudet B2B-markkinointiin kuin mikään muu sosiaalisen median kanava. Mainonnan kohdentaminen alustalla onnistuu hyvin moninaisin kriteerein, ja alle olemmekin listanneet vain pienen osan näistä mahdollisuuksista.

• Työnkuva ja titteli
• Toimiala
• Yritys ja yrityksen koko
• Työkokemuksen pituus
• Verkosto
• Ryhmät

Etenkin B2B-toimialalla toimivalle yritykselle LinkedInin kohdennusvaihtoehdot avaavat valtavasti mahdollisuuksia. Millään muulla somealustalla käyttäjät eivät jaa yhtä yksityiskohtaisesti tietoja omasta työnkuvastaan kuin LinkedIn:ssa. Tämä mahdollistaa hyvinkin tarkkaan valittujen yritysten tai toimialojen edustajien tavoittamisen.

Vaikka LinkedIn onkin profiloitunut vahvasti B2B-kanavaksi, ei kanavaa kannata ohittaa kuluttajatuotteidenkaan mainonnassa. LinkedInin mukaan kanavan käyttäjäkunnalla on jopa kaksinkertainen ostovoima verrattuna keskivertoiseen somen selaajaan.

LinkedIn-mainonnan tavoitteet ja mainosmuodot

LinkedIn-mainonta sopii ostopolun kaikkiin vaiheisiin monipuolisten mainosformaattiensa ansiosta. Tutuimmat mainosformaatit ovat LinkedInin sisältösyötteessä vilahtelevat kuva-, video- ja karusellimainokset, jotka toimivat hyvin muun muassa tietoisuuden kasvattamisessa tai liikenteen ajamisessa yrityksen verkkosivulle.

LinkedInin omia uniikkeja mainosmuotoja ovat muun muassa dokumenttimainokset sekä viestimainokset. Dokumenttimainoksista voidaan ohjata käyttäjä lataamaan suoraan esimerkiksi ladattavia oppaita. Viestimainoksilla taas saa varmasti kohderyhmän jakamattoman huomion, kun viesti kilahtaa suoraan käyttäjän henkilökohtaiseen postilaatikkoon*.

LinkedIn-mainonnan hintoja ei kannata vertailla muihin kanaviin

LinkedIn:ssa kohderyhmän tavoittaminen ja verkkosivulle suuntaavien klikkausten hinnat poikkeavat melko paljon muiden kanavien hintatasosta. Mainostaminen LinkedInissa on usein huomattavasti kalliimpaa, kuin vaikkapa Metan kanavissa.

Vaikka mainonnan hintataso on korkeampi, mainostajan vaakakupissa painavat aiemmin mainitut tekijät: LinkedIn-mainonnan kohdentaminen rajatuille toimialoille tai jopa eri yritysten edustajille on tarkkaa ja tehokasta, yleisö on keskimääräistä ostovoimaisempaa ja hyvin suuri osa käyttäjistä on mukana tekemässä yritysten hankintapäätöksiä.

LinkedIn-mainonta toimii erinomaisesti myös osana laajempaa markkinoinnin kokonaisuutta: kun tarkkaan rajattu kohderyhmä on saatu vierailemaan yrityksen verkkosivustolla LinkedIn-mainonnan ansiosta, voidaan yleisödataa käyttää uudelleenmarkkinointiin sekä näköisyleisöjen (lookalike) luomiseen muissa, edullisemmissa digikanavissa.

*EU-käyttäjien osalta viestimainosten vastaanottaminen vaatii käyttäjältä suostumuksen kyseisen kaltaisen mainosviestinnän vastaanottamiseen. LinkedInin viestimainokset ovat palaamassa asteittain mainostajien käyttöön syksyllä 2024.

    Miten päästä parhaisiin tuloksiin sosiaalisessa mediassa? Lue lisää somemainonnasta eri kanavissa.

    Kiinnostuitko LinkedIn-mainonnasta?