Kun haluat napata laajan yleisön huomion, aloita kohdennettu mainonta somessa. Parhaisiin tuloksiin sosiaalisessa mediassa päästään yhdistämällä luovuus ja data sekä strateginen ajattelu.
Parcerolla on jo yli 10 vuoden vankka kokemus somemainonnasta. Olemme olleet rakentamassa Suomen ensimmäisiä kampanjoita Facebookissa ja Instagramissa. Kokemuksella voimme sanoa, että somemainonta on kustannustehokasta ja käyttäjät on mahdollista tavoittaa ostopolun eri vaiheissa. Seuraavaksi esittelemme tehokkaimmat somemainonnan kanavat.
FACEBOOK JA INSTAGRAM Edelleen suomalaisten suosiossa
Mainonnalla Metan kanavissa pystytään tavoittamaan edullisesti hyvinkin laajoja yleisöjä. Lisäksi Facebook ja Instagram tarjoavat pitkän listan muita etuja mainostajalle, joista tärkeimpinä:
- Facebook- ja Instagram-mainontaa hallinnoidaan helposti yhdessä.
- Kanavat ovat käyttäjämääriltään edelleen Suomen käytetyimpiä sosiaalisen median kanavia.
- Erityisesti yli 40-vuotiaat käyttäjät tavoitetaan hyvin Facebookista.
- Seurannan avulla yritys voi kohdentaa mainontaa käyttäjille optimoitua sisältöä eri ostopolun vaiheissa sekä tehdä mainonnalla suoraa kauppaa ja tuloksia.
- Useilla toimialoilla kanavat toimivat erinomaisesti myös B2B-markkinoinnissa.
Instagramissa ja Facebookissa mainontaa on tehdä monin erilaisin tavoittein. Kanavissa mainonta vaikuttaakin tehokkaasti käyttäjään ostofunnelin eri vaiheissa.
Lue myös: Vinkit tulokselliseen somemainontaan
LINKEDIN ON EHDOTON B2B-MARKKINOINNIN KUNINGAS
LinkedIn on työelämään keskittynyt sosiaalisen median kanava. Muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna se onkin ehdoton ykkönen B2B-markkinoinnin ratkaisuissa ja yleisön tavoittamisessa. Kanavassa käyttäjät ovat kuluttavat työhön, uraan, bisnekseen tai opiskeluun liittyvää sisältöä. Käyttäjät hakevat tietoa, oppivat uutta ja keskustelevat.
Mainostajalle LinkedIn tarjoaa erinomaisen väylän kohdentaa mainontaa tarkemmin kuin missään muussa sosiaalisen median kanavassa. Kohdennuksen voi tehdä esimerkiksi valitsemalla työnkuvan, tittelin, yrityksen nimen tai yrityksen koon. Myös osaamiseen ja työkokemukseen perustuen voi kohdentaa mainontaa LinkedInissä.
TIKTOK TARJOAA UUSIA MAHDOLLISUUKSIA MAINOSTAJALLE
Suomesta löytyy jo lähes 2 miljoonaa TikTok-käyttäjää, joten kanava tarjoaa Metan tavoin mahdollisuuden tavoittaa hyvin laajasti yleisöä mainonnalla. Omaperäisellä ja viihdyttävällä sisällöllä voi päästä myös orgaanisesti merkittäviin tuloksiin, jos algoritmi nappaa videon näytettäväksi miljoonille käyttäjille.
Tutustu TikTok-mainonnan kattavaan tietopakettiin.
PINTEREST KESKITTYY VISUAALISESTI NÄYTTÄVÄÄN SISÄLTÖÖN
Pinterest-käyttäjät etsivät kanavasta ideoita ja inspiraatiota. Mainostajalle Pinterest tarjoaa mahdollisuuden päästä vaikuttamaan kuluttajan valintoihin sekä tietoisuus- että harkintavaiheessa, kun kohdennetulla mainonnalla tavoitetaan juuri oikeat käyttäjät.
Pinterest-mainonta eroaa muista somekanavista muutamallakin tavalla. Mainostajan on hyvä tietää, että Pinterest-käyttäjät ovat ajoissa liikkeellä etsiessään inspiraatiota ja ideoita. Esimerkiksi joulun suunnittelu aloitetaan Pinterest-käyttäjien toimesta jo aikaisin syksyllä, mikä mahdollistaa mainostajille otollisen kohderyhmän tavoittamisen Pinterestistä jo ennen muissa kanavissa mainonnan aloittamista. Toinen selkeä ero on mainosten sulautuminen muun sisällön joukkoon. Esimerkiksi joulun reseptiikkaan inspiraatiota hakevat käyttäjät ovat vastaanottavaisia myös ruoka- ja reseptimainoksille, jotka Pinterestissä näkyvät oikein kohdennettuna samalla feedillä.
SNAPCHAT PITÄÄ PINTANSA NUORTEN KESKUUDESSA
Kun mainonta halutaan kohdentaa z-sukupolvelle tai milleniaaleille, valitse kanavaksi Snapchat. Noin 70% suomalaisista 16-24-vuotiaista käyttää Snapchattia. Snapchat eroaa muista somekanavista sisällöiltään, jotka ovat reaaliaikaisempia ja henkilökohtaisempia. Moni nuorista käyttää Snapchat-sovellusta viestittelyyn ystävien kanssa.
Mainostajalle kanava tarjoaa perinteisten kuva- ja videomainosten lisäksi mainosmuotoina hyvin käyttäjiä sitouttavat filtterit ja lisättyä todellisuutta hyödyntävät linssit (AR-lenses). Useimmat mainosmuodot näkyvät kanavassa koko ruudun kokoisena, eli käyttäjän huomio voi kiinnittyä ainoastaan mainokseen sen ollessa ruudulla.
PARCEROLTA MAINONTA JA SISÄLLÖNTUOTANTO
Kun haluat yrityksesi näkyvän somessa, ota meihin yhteyttä ja autamme sinut alkuun. Saat meiltä niin luovat sisällöt kuin mainonnan suunnittelun ja toteutukset.
Meidän kanssa työskennellessä voit olla varma, että mainontasi ja sisältösi ovat aidosti kanavaa ymmärtävien henkilöiden käsissä ja tunnemme palvelun toiminnan. Jos siis etsit somemainonnan kumppania, laita meille viestiä!