Parcero
Ajankohtaista, Yleinen – 06.06.2024
HS Vision jutussa “Vähemmän samppanjaa, enemmän asiakaspalvelua” (8.5.2024) haastateltavat totesivat, että laskusuhdanteessa mainostoimistojen on pakko ajatella asiakaslähtöisemmin ja harmiteltiin mainostoimistojen työntekijöiden muuttumista asiantuntijoista asiakaspalvelijoiksi. Me Parcerolla nostamme asiakaspalvelulle maljan.
Markkinoinnin asiakaspalvelijat
On vain hyvä asia, jos asiantuntija osaa olla myös asiakaspalvelija. Me ajattelemme, että olemme asiakasta varten ja asiakkaan apuna. Emme ole muuttuneet asiakaspalvelijoiksi, vaan olemme aina kuunnelleet asiakkaan tarpeita ja pyrkineet ymmärtämään, mikä on asiakasta parhaiten palveleva markkinoinnin kokonaisuus. Yksittäisten markkinointitempausten sijaan katsomme isompaa kuvaa.
HS Vision jutussa todettiin, että markkinointisuunnittelijoiden tulisi tarjota asiakkaan liiketoimintaan nivoutuvaa neuvonantoa, mutta näin taantuman aikana asiakkaat ovat monesti ostamassa vain yksittäisiä kampanjoita tai markkinointitoimenpiteitä. Pintapuolisesti liiketoimintaan ja toimialaan linkittyvää näkemystä voidaan esitellä minkä vain kampanjan tarjousvaiheessa, mutta todellinen ymmärrys ja strateginen tuki nousee aivan uudelle tasolle pidemmässä markkinointikumppanuudessa.
Yhden yön juttuja vai pidempiaikaisia kumppanuuksia?
Yksittäistä markkinointikampanjaa tai toimenpidettä voisi verrata yhden yön juttuun. Se voi olla nopea ratkaisu, johon ei tarvitse sitoutua. Tarjolla on uutuudenviehätystä ja se voi tuoda jopa jännitystä elämään. Vaikka tällaiset jutut tai kampanjat voivat tuoda hetkellistä hyötyä, niistä puuttuu syvempi ymmärrys, joka syntyy vain pitkäaikaisessa kumppanuudessa.
Markkinointikumppanuus on kuin pitkä parisuhde, jossa molemmat osapuolet sitoutuvat siihen. Molemmat tuovat mukanaan omat vahvuutensa ja kokemuksensa, ja yhdessä he luovat jotain suurempaa ja kestävämpää kuin kumpikaan yksin voisi saavuttaa. Suhde perustuu luottamukseen, avoimeen viestintään ja pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Mitä kauemmin on oltu yhdessä, sen hiotumpia yhteiset toimintatavat ovat ja arki rullaa saumattomasti.
Kuten pitkät parisuhteet, tarvitsee myös toimistosuhde huoltoa. Alun huuman muuttuessa arkisten asioiden koordinoimiseksi, on todella tärkeää ottaa aikaa jossa noustaan arjen yläpuolelle. Yhteinen tulevaisuuden suunnittelu ja molemminpuolinen oppiminen ja kehittyminen kuuluvat pitkiin ja toimiviin ihmis- ja toimistosuhteisiin. Hauskanpitoa ja juhlimista unohtamatta.
Lue lisää: Markkinointikumppanuus kirittää talopakettien myyntiä
5 hyötyä markkinointikumppanuudesta
- Strateginen ymmärrys kasvaa ja kehittyy yhteistyön aikana, mikä tukee jatkuvaa kehittymistä.
- Tavoitteiden asettaminen ja tuloksellisuuden seuranta on helpompaa, kun markkinoinnin toimenpiteet suunnitellaan yhdessä pidemmälle aikavälille.
- Ostopolun eri vaiheet on huomioitu sisällöissä ja markkinointitoimenpiteissä. Brändillisen ja taktisen tekemisen määrä on sopivassa suhteessa. Erityisesti sellaisten tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa, jossa ostopolku on pitkä, tuo pidemmän aikavälin yhteistyöllä tehtävä markkinointi merkittävää lisäarvoa.
- Ajan ja rahan säästäminen, kun työt on keskitetty yhdelle kumppanille. Yhteiset toimintatavat tuovat toimintaan tehokkuutta, kun odotusarvot ja vastuut työnjakoineen asettuvat uomiinsa.
- Yhteistyö on joustavaa. Markkinointikumppanuutta voidaan yhteistyön aikanakin skaalata ja räätälöidä. Haluamme vastata asiakkaan tarpeisiin muuttuvissakin tilanteissa.
Lue lisää: Okartek valitsi Parceron markkinoinnin kumppaniksi
Markkinoinnin hyvät tyypit
Tiesitkö, että Parcero on kolumbialainen slangisana, joka tarkoittaa hyvää ystävää? Me parcerot pidämme ystävinä niin asiakkaitamme kuin tiimikavereitamme. Jos etsit markkinointiin kumppania tai ystävää, jonka kanssa skoolata onnistuneita kampanjoita yhdessä, ota yhteyttä!