12.11.2024

Parceron ilmiötiimi pitää kartalla markkinoinnin trendeistä

Parcero

Miten markkinoija pysyy askeleen edellä? Parceron arvojen – jatkuva kehittyminen ja rohkeus – hengessä talostamme löytyy poikkitieteellinen tiimi, joka pitää parcerot hereillä ja inspiroituneina, asiakkaista puhumattakaan.

Ostokäyttäytyminen, somemurros, työelämäilmiöt, betat ja boomerit, tekoäly, populaarikulttuuri ja mitä näitä nyt on. Markkinoijalle tärkeitä trendejä ja ilmiöitä on kaikkialla, minkä lisäksi yhteiskuntamme elää jatkuvassa muutoksessa joka tuntuu vain kiihtyvän. 

Esimerkiksi tekoälyn kansanvaltaistuminen vaikuttaa laaja-alaisesti yrityksiin ja sitä kautta markkinoinnin kenttään. Some taas on ehtymätön lähde, jonka syövereistä löytyy loputtomasti uusia trendejä, isoja ja pieniä. 

Me Parcerolla olemme onnekkaassa asemassa, sillä meillä on asiakkainamme yrityksiä laidasta laitaan: Kauppakeskus Mylly, PAM, Cloetta ja Fennia ovat vain muutama esimerkki siitä, miten monipuolisella markkinoinnin kentällä pääsemme peuhaamaan. 

Tämä on inspiroiva haaste: miten pidämme asiakkaamme ajan tasalla – ja mieluiten vähän edellä – yhteiskunnan eri tahoilla kuplivista ilmiöistä? 

Parceron vastaus on ilmiötiimi, jonka vastuu ja kunniatehtävä on seurata ja raportoida kaiken maailman ilmiöistä niin parceroille kuin asiakkaille.

Parceron ilmiötiimissä on laaja-alaista näkemystä markkinoinnin trendeistä

Parceron ilmiötiimi seuraa intohimoisesti medioita niin meiltä kuin maailmalta. Tutkittu tieto on se juttu, mutta tiimissä ollaan herkillä kaikenlaisten heikkojen signaalien äärellä. Ilmiötiimiläiset kahlaavat uutiskirjeitä, tilastoja, nettisivuja ja tietysti ihan uutisia. Luetaan paljon ja tehdään havaintoja kuulluista keskusteluista.

Ilmiötiimiä kiinnostaa muun muassa työelämäilmiöt, TikTok-trendit, poliittiset ilmiöt, lifestyletrendit, muutokset ostokäyttäytymisessä ja arvoissa sekä uusien kanavien synty. Tiimiläiset hakevat tietoa erilaisten alojen ammattilaisilta samalla kun tutkailevat ajatuksia ja asenteita eri sukupolvissa.

Anette Vierimaa

Proikkarikuningatar Anetten erikoisalaa ovat TikTok ja lifestyleilmiöt. Anette tuo tiimiin näkemystä esimerkiksi zetojen kiinnostuksen kohteista ja arvoista, mutta on kuitenkin kiinnostunut laajasti erilaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä, kuten tasa-arvosta. 

”Some ja erityisesti TikTok toimivat nykyään identiteetin ilmentämisen areenoina, joilla tuodaan esiin omia arvoja ja monimuotoisuutta. Kauneus, muoti ja lifestyle eivät ole ainoastaan TikTokin pikatrendejä, vaan näen ne osana laajempaa yhteiskunnallista muutosta ja keinoina osallistua tasa-arvokeskusteluun – ja ennen kaikkea tuoda esiin jokaisen oikeus olla oma itsensä.”

Ali Achek

Digivelho Alin lempinimi on Tekoali: lienee sanomattakin selvää että Ali pitää meidät ajan tasalla erityisesti tekoälyyn liittyvissä käänteissä. Alin kultainen kosketus on havaittavissa kaikessa teknologiaan liittyvässä ilmiöraportoinnissa, sekä siinä mistä massat internetissä ylipäätään puhuvat.

“Tulevaisuus on täynnä dataa, mutta vain luovuus ja ihmisten ymmärrys tekevät siitä merkityksellistä. Inhimillisyyden renessanssi on tulossa.”

Eveliina Nygrén

SEO-kuningatar ja digiguru Eve tuo ilmiötiimin tietoisuuteen erityisesti sosiaalisia ilmiöitä, jotka tarkastelevat esimerkiksi naisen asemaa. Myös ilmastonmuutoksen aiheuttamat muutokset ovat Evelle sydämenasia.

“Erilaisten ilmiöiden tunnistaminen voi tuoda yrityksille uutta näkökulmaa paitsi markkinointiin, myös omien palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen. 

Uskon markkinoinnin maailmaa muuttavaan voimaan. Perinteisesti nähtynä markkinointi lähinnä heijastelee olemassa olevia yhteiskunnallisia arvoja ja ilmiöitä, mutta uskon, että markkinoinnilla voidaan myös luoda ilmiöitä ja vaikuttaa vallitsevaan arvoympäristöön.”

Elina Sarén

Copywriter Elina kahlaa niin meediat kuin meediot läpi päivittäin, sillä häntä kiinnostaa melkein aihe kuin aihe. Rakkain kysymys Elinalle on miksi. Miksi me toimimme kuten toimimme, millaisia vaikuttimia ilmiöiden taustalla piilee?

“Uskon, että yhteiskuntamme on tulevien sukupolvien myötä siirtymässä ääri-individualistisuudesta takaisin yhteisöllisempiin arvoihin. Merkit ovat jo ilmassa: somen haitoista on alettu tulla tietoisiksi ja moni nuori valitseekin olla kertomatta elämästään julkisesti somessa. Aikaa muutos kuitenkin vielä vaatii.”

Ilmiötyöpajoissa ideoidaan asiakkaille

Keskimäärin kerran kuussa ilmiötiimi kokoontuu keskustelemaan löydöksistään ja kiteyttää niille punaisen langan, josta se raportoi parceroille. Keskustelua tiimiläiset käyvät kuitenkin lähes päivittäin. Asiakkaille relevantit ilmiöt raportoidaan esimerkiksi kampanja- tai vuosisuunnittelun yhteydessä, tarvittaessa myös erikseen. Erityisen kiinnostavat ilmiöt raportoidaan asiakkaille myös erikseen, sillä joihinkin ilmiöihin on tärkeää tarttua heti.

Ilmiötiimin viisauksia jaetaan kollegoille myös säännöllisten sisäisten ideointisessioiden muodossa. Esimerkiksi syksyllä 2024 ideoitiin brändiaktivistisia tekoja useammalle asiakkaalle yhteisen brainstormingin kautta. Tuloksena syntyi kymmenittäin luovia ideoita, joita jatkojalostetaan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Haluatko ilmiötiimin ideoimaan sinun brändillesi ajankohtaisista ilmiöistä ammentavaa markkinointia? Ota yhteyttä!

Haluatko kuulla ilmiötiimin löydöksistä?

Sehän sopii! Tilaa Parceron inspiraatiokirje niin kuulet mitä ilmiötiimi on viime aikoina bongaillut.

TILAA UUTIS­KIRJE!

Lähetämme tuoreimmat jutut inspiraatiokirjeenä suoraan sähköpostiisi.

Lue lisää  Tietosuojasta. Voit lopettaa tilauksen koska tahansa.

Lue myös ilmiötiimiltä syntyneet kiinnostavat asiantuntija-artikkelit, esimerkiksi z-sukupolven somemurroksesta:

“Gen Z -kuluttajat haluavat olla vuorovaikutuksessa brändien kanssa tavoilla, jotka ovat anonyymejä ja suoria, ja sisällön, joka keskittyy heidän kiinnostuksen kohteisiinsa. Esimerkiksi Helsingin Sanomien WhatsApp-kanavalla ihan samoja uutisia esitetään rennommalla, nuorille lähestyttävämmällä kielellä. Aitous on siis tässäkin tärkeintä.”

Sekä vielä syntymättömästä beta-sukupolvesta

“Tiedämme, että beta-sukupolvi on maailmanhistorian ensimmäinen sukupolvi, joka ei tiedä ajasta ennen tekoälyä, digitaalisuudesta puhumattakaan. Edellä mainitut haasteet huomioon ottaen puhutaankin totuusdilemmasta: on mahdotonta erottaa mikä sisältö on tekoälyn luomaa ja mikä aitoa. 

Tämä muuttaa kokonaisen sukupolven suhdetta totuuteen ja todellisuuteen, ja saattaa aiheuttaa ahdistusta. Jos vaikka pelkää törmäävänsä itsestään tekoälyllä luotuun videoon, jossa haukkuu omaa työnantajaansa, on luonnollista, että netti aiheuttaa ahdistusta ja sieltä haluaa pois.”