Heikki
Kyllönen
Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.
Digimarkkinointi, Yleinen – 04.02.2022
Millenniaaleiksi eli Y-sukupolveksi kutsutaan noin vuosina 1980–1995 syntyneitä ihmisiä. Millaista markkinointia nämä vielä melko nuoret aikuiset arvostavat? Näitä viittä vinkkiä seuraamalla et voi mennä pahasti pieleen.
Lue myös aiempi kirjoituksemme milleniaaleista – Miten tiedostava millenniaali haastaa markkinoijan?
1) Erotu merkityksellisyydellä ja tarjoa mahdollisuus tehdä hyvää.
Mikä on liiketoimintasi perimmäinen syy olla olemassa? Mitä hyötyä se tuottaa maailmalle tai miten se parantaa ihmisten elämää? Brändin ”purpose” on tärkeä asia millenniaaleille. Tarjoa heille mahdollisuus tehdä hyvää joko passiivisesti tai aktiivisesti.
Erään tutkimuksen mukaan yli 85 % millenniaaleista kokee, että brändin sosiaalisesti vastuulliset teot vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä ja suosittelualttiuteensa. Lisäksi 73 % millenniaaleista vastasi olevansa kiinnostuneita kokeilemaan uutta tuotetta, jos brändi tukee relevanttia hyväntekeväisyyshanketta.
Muista siis huomioida merkityksellisyys ja vastuullisuus arvoketjun jokaisessa pisteessä – aina tuotteesi tai palvelusi valmistuksesta henkilöstöpolitiikkaan asti.
2) Ole inhimillinen ja aito.
Markkinoijilla on tapana ajatella, että nuorille aikuisille markkinointi vaatii jatkuvaa uudistumista. Nykyajan epävarmassa maailmassa brändit saattavat kuitenkin olla niitä harvoja toimijoita, jotka pystyvät tarjoamaan kuluttajalle ripauksen pysyvyyttä.
Trendikkyyden tavoittelu ei aina toimi. Sen sijaan, että yrittäisit korostaa markkinoinnissa nuorekkuutta, yritä löytää brändisi oma ääni. Se voi vallan hyvin nojata vaikkapa brändin pitkään historiaan.
Lisää mukaan myös ripaus inhimillisyyttä. Mainonnasta voi tehdä helpommin lähestyttävää esimerkiksi ottamalla mainoksiin mukaan ”tavallisia ihmisiä” kuvankauniiden mallien sijaan. Täydellisyyttä ei tarvitse tavoitella; pienet virheet voivat itse asiassa tehdä brändistäsi inhimillisemmän millenniaalien silmissä.
3) Suunnittele digisisällöt ja some-markkinointi järkevästi.
Etsi omalle brändillesi relevantit kanavat ja paneudu pieteetillä siihen, millaista some-läsnäoloa ja sisältöä Y-sukupolvi brändiltäsi odottaa. Esimerkiksi Firefly Millward Brownin kansainvälisen tutkimuksen vinkkien avulla pääset vauhdilla alkuun:
- Luovu täydellisestä kontrollista ja anna kuluttajan päättää, millaista keskustelua kanavissasi käydään.
- Älä tyrkytä, vaan anna ihmisten löytää luoksesi itse.
- Pyristele irti perinteisistä tavoista tuottaa mainossisältöä. Käytä esimerkiksi kohderyhmäsi kuluttajia sisällöntuotannossa, sillä sisällön on oltava viihdyttävää tai uniikkia – mieluiten molempia.
- Kuuntele ensin, puhu vasta sitten. Älä vain puffaa omaa mainosviestiäsi, vaan pyri kaksisuuntaiseen dialogiin.
- Ole relevantti. Jokaisen postauksen ja linkin on liityttävä millenniaalien elämään, mielenkiinnon kohteisiin ja tarpeisiin.
- Ole avoin ja rehellinen. Liian siloteltuun viestiin millenniaalit eivät luota.
- Ota vastuuta ja ole inhimillinen. Esimerkiksi aktiiviset ja ystävälliset somen asiakaspalvelijat antavat yrityksellesi kasvot ja konkreettisen äänen.
- Puhu kuin puhuisit kaverille. Yritys-jargon ja jatkuva myyminen ovat out. Millenniaalit nimittäin syttyvät rennosta ja keskustelevasta otteesta.
- Ideaalitapauksessa kuluttajat puhuvat puolestasi ja levittävät sanaa.
- Tarjoa kuluttajille jotain arvokasta: oikeaa ja konkreettista.
4) Sitouta uskolliset kuluttajat eksklusiivisilla eduilla.
Markkinoijan kannalta on hyvä juttu, että millenniaalit ovat taipuvaisia brändiuskollisuuteen. Tutkimuksen mukaan 64 % millenniaaleista on yhtä uskollisia tai vielä uskollisempia brändeille kuin vanhempansa.
Y-sukupolven sydäntä ei valloiteta helpolla. Perinteiset kanta-asiakasohjelmat ale-koodeineen ovat yksi tapa kasvattaa asiakasuskollisuutta (etenkin lyhyellä tähtäimellä), mutta 2020-luvulla osa brändeistä on edennyt seuraavalle tasolle ja tavoittelee tunnesidettä kuluttajiin.
Keinoja siteen kasvattamiseen voivat olla esimerkiksi räätälöidyt elämykset, rajoitetulle joukolle tarjottavat ja statusarvoa viestivät eksklusiiviset edut sekä se, että kuluttajat saavat itse valita etunsa tietystä joukosta.
5) Tiedosta, millaista ihmiskuvaa markkinointi välittää.
Millenniaalit ovat tiedostavia kuluttajia ja kyseenalaistavat markkinoinnin, joka ei heijasta monikulttuurista ja monimuotoista yhteiskuntaa. Esimerkiksi pelkkien valkoihoisten tai hoikkien mallien näyttämistä pidetään vanhanaikaisena.
Kiinnitä siis huomiota siihen, millaista kuvastoa ja elämäntyyliä esittelet mainonnassasi tavoiteltavana tai normina. Perinteiset perhesuhteet ovat muuttumassa, kun millenniaalit menevät naimisiin ja saavat lapsia vanhempina kuin edeltävät sukupolvet – tai jättävät nämä perinteiset askeleet kokonaan väliin. Yleistykset ärsyttävät valveutuneita kuluttajia.
Diversiteetin ja erilaisten ihmisten näyttäminen mainonnassa voi olla bränditeko ja osoittaa, että ymmärrät Y-sukupolvea (ja nykyaikaa ylipäätään).
Parcerolta toimiva digimarkkinointi ja sisällöntuotanto Y-sukupolvelle
Jos tarvitset apua Y-sukupolven tavoittamiseen tehokkaalla ja kohderyhmää puhuttelevalla markkinoinnilla, olemme käytettävissäsi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten päästään yhdessä alkuun!
P.S. Joko luit muut aiheeseen liittyvät blogikirjoituksemme? Aiemmin olemme mm. antaneet viisi vinkkiä markkinoinnin suunnitteluun Z-sukupolvelle.