27.01.2022

Miten tiedostava millenniaali haastaa markkinoijan?

Heikki
Kyllönen

Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.

Millenniaalit eli Y-sukupolvi on ostovoimainen nuorten aikuisten kohderyhmä, joka kyseenalaistaa vanhempiensa määrittelemän elämäntyylin.

Mikä on Y-sukupolvi?

Y-sukupolveksi eli millenniaaleiksi kutsutaan noin vuosina 1980–1995 syntyneitä ihmisiä. Millenniaalit ovat siis tällä hetkellä noin 25–40-vuotiaita, vielä suhteellisen nuoria aikuisia. Suomessa heitä oli vuonna 2020 jo reilusti yli miljoona, mikä tekee heistä merkittävän ja ostovoimaisen kohderyhmän.

Arvot ja elämäntyyli – mitkä asiat ovat tärkeitä Y-sukupolvelle?

Millenniaalit elävät erilaista elämää kuin vanhempansa. Yhteiskunnan muutosten myötä heistä on entistä hyväksyttävämpää viettää nuorena välivuosia ja pohtia elämänsä suuntaa sen sijaan, että menisi suoraan töihin, avioituisi ja perustaisi perheen.

Brändeillä voi olla yllättävän suuri rooli tässä kokeiluun keskittyvässä elämänvaiheessa. Brändit nimittäin voivat ottaa kantaa myös yhteiskunnallisiin asioihin ja edistää muutosta, jota millenniaalit haluavat edistää.

Arvomaailmaltaan millenniaalit ovat edistyksellisiä ja pitävät esimerkiksi tasa-arvoa sekä monikulttuurista yhteiskuntaa itsestäänselvyytenä. Siksi yritysten tekemät pienetkin liberaaleihin arvoihin viittaavat eleet, kuten sateenkaaren lisääminen Facebook-profiilikuvaan Pride-viikolla, saattavat olla tälle kohderyhmälle merkityksellisiä.

Mediat ja kanavat – missä ja miten Y-sukupolvi viettää aikaa?

Millenniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on tutustunut internetiin jo lapsuudessaan, ja he viettävät paljon aikaa somessa. Tilastokeskuksen (2020) mukaan 25–44-vuotiaiden suomalaisten eniten käyttämät some-kanavat ovat Facebook, Instagram ja Snapchat. Lisäksi LinkedInin käyttö on selvästi yleisempää kuin muissa ikäluokissa.

Millenniaalit ovat myös ahkeria podcastien ja äänikirjojen kuuntelijoita (Tilastokeskus 2020). He seuraavat selkeästi Z-sukupolvea enemmän nettilehtiä, TV-yhtiöiden uutissivustoja ja blogeja (Tilastokeskus 2020). Esimerkiksi 25–34-vuotiaista peräti 56 % seuraa blogeja, minkä ansiosta vaikuttajamarkkinointi blogeissa ja bloggaajien hyödyntäminen brändilähettiläinä ovatkin edelleen relevantteja markkinointitapoja heille.

Parcero auttaa tekemään markkinointia millenniaaleille

Jos haluat tehdä millenniaalien arvoihin vastaavaa tuloksellista markkinointia, olet tullut aivan oikeaan paikkaan. Ota siis meihin yhteyttä!

P.S. Lue myös muut ajankohtaiset blogikirjoituksemme, joissa olemme aiemmin muun muassa kertoneet keitä boomerit oikeasti ovat ja mitä markkinoijan pitäisi tietää heistä.

Kiinnostuitko?