Blogi

Facebookin ja sosiaalisen median alamäki, osa 2

By 12.5.2018 toukokuu 23rd, 2018 No Comments

Kirjoitin edellisessä blogissani Facebookin tietoturvaongelmista ja yhtiön valta-asemasta markkinoilla. Nyt tarkastelussa on sosiaalisen median merkitys ihmisille, globaalien megatrendien valossa.

HS:n toimittaja harmitteli joulukuussa, että hänen Facebook-uutisvirtansa on täynnä despacito-covereita laulavia kissoja, joka on siirtänyt toimittajan mielenkiinnon muihin some-palveluihin. Tästä voisi toki myös päätellä, että toimittajan some-kuplassa ihmiset pitävät hömppäsisällöstä. Oma FB-feedini täyttyy lähinnä ystävieni ja tuttavieni kommenteista ajankohtaisiin uutisiin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Mutta toki hallitsevan some-alustan putoamisen povaaminen on aina jännittävää ja trendikästä – sillähän tämän blogin otsikkokin ratsastaa.

Koko Trumpin valtakauden ajan on keskusteltu sosiaalisen median roolista valeuutisten levittäjänä ja mielipiteiden polarisaation vahvistajana. Tämä keskustelu on hyödyllinen ja sille on oma paikkansa, mutta se saattaa kuitenkin hämärtää kokonaiskuvaa. Tarkastelemalla yllä mainittuja seikkoja mikrotasolla voisi nimittäin piirtää kuvan sosiaalisen median ja etenkin Facebookin merkityksen laskusta. Kuka enää jaksaa kuluttaa sisältöä, joka pääosin koostuu mainoksista, valeuutisista ja roskasta?

Paitsi, että aika moni jaksaa.

Tarkastellaanpa sosiaalisen median kulutusta maailman isojen megatrendien viitekehyksessä.

Väestö vanhenee merkittävästi
Väestön vanheneminen ja vapaa-ajan lisääntyminen

Ihmiset vanhenevat globaalisti. Yli 65-vuotiaiden “vanhojen” määrä kasvaa 60% seuraavan 15 vuoden aikana. Vuonna 2030 n. miljardi ihmistä koko maailman ennustetusta 8,3 miljardista ihmisestä on “vanhoja”, eli n. 12%. Rikkaissa länsimaissa kehitys on voimakkaampaa, ja vuonna 2050 Keski-Euroopassa jopa 28% väestöstä oletetaan olevan yli 65-vuotta. Tällä vanhenevalla väestöllä on huomattavasti enemmän varallisuutta ja vapaa-aikaa käytettävissään kun aiemmin.

Matkailu on megatrendi

Miten ihmiset viettävät yhä lisääntyvää vapaa-aikaansa? Yhä enemmän matkailemalla.

World Travel & Tourism Council -järjestön arvion mukaan kansainvälisten matkailijoiden saapumisten määrä kasvaa vuoden 2017 vajaasta 1,5 miljardista yli 2 miljardiin vuoteen 2027 mennessä. Ihminen on luonnostaan sosiaalinen eläin, ja vaikka kiireinen nykyelämä rajoittaa arjen sosiaalisuutta, tarkoittaa lisääntynyt matkailu lisääntyviä kokemuksia jaettavaksi sosiaalisessa mediassa. Myös matkakohteiden tiedustelu etukäteen ja matkan uudelleeneläminen kuvien ja videoiden avulla ovat sosiaalisen median käyttöä vahvasti lisääviä tekijöitä.

Tulevaisuudessa tulen luultavasti silkohapsisena vanhuksena jakamaan matkojeni sisältöjä sosiaaliseen mediaan, yhdessä HS:n toimittajan ja miljardin muun ihmisen kanssa. Näiden globaalien megatrendien valossa sosiaalinen media kasvaa siis ilmiönä yhä edelleen. 

Turismin kasvua saattaa kuitenkin hillitä sen valitettavan suuri hiilijalanjälki, joko regulaation tai kuluttajien sentimentin toimesta.

SaveSave

KIRJOITTAJASTA

Antti on toinen Parceron perustajista ja sparraa yrityksiä digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän parissa. Hänen intohimojaan ovat strategia, organisaatio ja sen kulttuuri sekä johtaminen.

Parcero on Suomen nopeimmin kasvavia sisältömarkkinointitoimistoja ja kuluttajavaikuttamisen edelläkävijä. Luomme sisältöjä, jotka vastaavat kohdekuluttajien arvoja ja joiden parissa he viihtyvät. Tavoitamme brändeille tärkeät kuluttajaryhmät kustannustehokkaasti viestinnällä, joka syventää brändisuhdetta ja tarjoaa virikkeen toimintaan!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.