Analytiikka

Analytiikka ja seuranta tuloksellisen digimainonnan ytimessä

Tarkka analytiikka ja jatkuva seuranta ovat avaintekijöitä onnistuneissa mainoskampanjoissa. Me Parcerolla varmistamme, että jokainen kampanjasi perustuu mitattaviin tavoitteisiin ja tuottaa konkreettisia tuloksia liiketoimintasi kasvulle. Hyödynnämme OKR-mallia ja kehittyneitä analytiikkatyökaluja, jotta mainontasi tehokkuus on aina optimoitua ja läpinäkyvää.

markkinoinnin seuranta ja mittaaminen

Mainonnan tekeminen alkaa aina huolellisella suunnittelulla, jonka keskeinen osa on tavoitteiden määrittäminen. Tavoitteiden kirkastaminen on tärkeää, jotta ymmärretään, mitä kampanjoilla halutaan saavuttaa – olipa kyseessä sitten myynnin lisääminen, brändin tunnettuuden kasvattaminen tai asiakashankinnan tehostaminen.

Kun tavoitteet on asetettu, niiden seuranta ja mittaaminen tulee helpommaksi. Tämä mahdollistaa tulosten analysoinnin ja sen, että kampanjoiden todellinen vaikutus liiketoiminnalle pystytään todentamaan tarkasti. Näin toimintaa voidaan kehittää tulosten perusteella, mikä puolestaan johtaa tehokkaampiin ja kannattavampiin kampanjoihin tulevaisuudessa.

Verkkosivuston ja mainonnan analytiikka on avainasemassa mainoskampanjoiden onnistumisen arvioinnissa. On tärkeää, että analytiikkatyökalut ja seurantajärjestelmät on rakennettu siten, että ne pystyvät mittaamaan määriteltyjä tavoitteita mahdollisimman tarkasti ja luotettavasti. Näin varmistetaan, että kampanjoiden vaikutus ei jää arvailujen varaan, vaan liiketoiminnan kehittämistä voidaan tehdä todellisiin, mitattuihin tuloksiin perustuen. Tällä tavoin analytiikasta tulee olennainen työkalu strategisessa päätöksenteossa ja resurssien allokoinnissa.

Markkinoinnin tavoitteet

Mainoskampanjoiden tavoitteiden asettaminen on taitolaji, jossa huomioidaan sekä yrityksen liiketoiminnan tarpeet että käytössä olevat resurssit. Mainonnan tavoitteet johdetaan vastaamaan markkinoinnin tavoitteita, jotka taas heijastavat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.

Parcerolla hyödynnetään OKR-mallia (Objectives and Key Results), jonka avulla tavoitteet asetetaan. OKR-mallin avulla määritellään ensin selkeät, strategiset tavoitteet (Objectives), joka voi olla esimerkiksi myynnin kasvattaminen tietyllä prosentilla. Tämän jälkeen asetetaan avaintulokset (Key Results), jotka mittaavat, kuinka näihin tavoitteisiin päästään. Mainonnan osalta avaintulokset voivat olla esimerkiksi liidien määrän kasvattaminen tiettyyn lukemaan, asiakashankinnan kustannusten laskeminen tai tietyn ROAS-tason saavuttaminen kampanjakohtaisesti. Mainonnan tavoitteet eivät siis rajoitu vain klikkauksiin tai näkyvyyteen, mutta ne voivat olla osana avaintuloksia, joiden avulla strategiset tavoitteet saavutetaan.

OKR-malli mahdollistaa tavoitteiden jäsentämisen niin, että kaikki toimenpiteet ovat linjassa yrityksen laajempien tavoitteiden kanssa. Tämä luo selkeyttä ja antaa konkreettiset mittarit, joilla mitata markkinoinnin ja mainonnan vaikutusta liiketoiminnan kasvulle ja kehitykselle.

Analytiikan ja seurannan työkalut

Käytämme työssämme muun muassa seuraavia ohjelmistoja tavoitteiden asettamiseen ja niiden seuraamiseen sekä mainonnan jatkuvaan kehittämiseen:

  • Google Analytics 4
  • Google Tag Manager
  • Google Looker Studio
  • Google Search Console
  • Ahrefs

Apua analytiikan ja seurannan kunnosta­miseen?