Mainonnan tekeminen alkaa aina tavoitteiden määrittämisestä yhdessä asiakkaan kanssa. Tällöin kampanjoiden todellinen vaikutus liiketoiminnalle pystytään todentamaan ja toimintaa kehittämään tuloksien perusteella.
Verkkosivun ja mainonnan analytiikka tulee saattaa tasolle, että määriteltyjä tavoitteita pystytään mittaamaan mahdollisimman tarkasti. Tällöin kampanjoiden todellinen vaikutus liiketoiminnalle pystytään todentamaan ja toimintaa kehittämään tuloksien perusteella.


Analytiikan mittaamisen työkalut
Käytämme työssämme muun muassa seuraavia ohjelmistoja tavoitteiden asettamiseen ja niiden seuraamiseen sekä mainonnan jatkuvaan kehittämiseen:
Google Analytics
Verkkosivujen analytiikka eli mitä tapahtuu verkkosivuilla
Google Tag Manager
Analytiikkaohjelmien asentaminen ja tavoitteiden luominen
Google Datastudio
Reaaliaikainen mittaristo, josta näkee jatkuvasti tuloksien kehittymisen
Facebook Analytics
Demografia dataa sosiaalisesta mediasta ja kampanjatulokset
Google Ads
Hakusanamainonnan tulokset sekä tieto hakusanoista, joilla kävijät päätyvät sivuille
Hotjar
Lämpökartat eli heatmapit kuluttajien liikkeiden seurantaan ja analysointiin
Pyrimme asettamaan mainoskampanjoiden tavoitteet aina mahdollisimman lähelle lopullista ostopäätöstä. Tavoitteet koostuvat yleensä absoluuttisista mittareista kuten myyntien lukumäärästä ja suhteellisista mittareista kuten yksittäisen myynnin kustannuksesta.
Esimerkkejä mainonnan tavoitteista:
- tehtyjen kauppojen lukumäärä
- tehdyt kaupat euroissa
- myynnin kustannus eli CPA (cost-per-action)
- mainonnan tuottoaste eli ROAS (return-on-advertising-spend)
- kertoo kuinka monta euroa jokainen mediaeuro on tuottanut myyntiä, esim. ROAS 10 tarkoittaa, että yhdellä eurolla mediatilaa on saatu 10 € myyntiä.
- kävijöiden hinta eli CPC (cost-per-click)
- laadukkaiden kävijöiden hinta, esimerkiksi blogitekstin loppuun asti lukeneet
- kerättyjen sähköpostiosoitteiden määrä
- yhden kerätyn sähköpostiosoitteen hinta