TikTok on tämän hetken trendikkäin sosiaalinen media, jossa jokaisen brändin tulisi nyt jo viimeistään olla. Kanavasta tavoittaa nykyään kaikki ikäryhmät, vaikka TikTok monesti mielletäänkin nuorten alustaksi. Alustalla on lähes 2 miljoonaa aktiivista käyttäjää Suomessa.
TIKTOK PÄHKINÄNKUORESSA
TikTok erottuu muista sosiaalisista medioista siinä, että sisältö on erityisen tärkeää, ja sillä pääsee pitkälle. Jos sisältö kiinnostaa katsojia, algoritmi nappaa sen omakseen ja video voi saada ilman mainosrahaakin miljoonittain näkyvyyttä. Yritys ei siis välttämättä tarvitse isoa seuraajakuntaa tai mainosrahaa päästäkseen silmäparien eteen – kohdeyleisössä resonoiva sisältö riittää.
Parcerolla luovat suunnittelijat ja digitaalisen mainonnan ammattilaiset työskentelevät saman katon alla tiiviissä yhteistyössä. Videot ja yleinen somepresenssi suunnitellaan siis aina jokainen näkökulma huomioiden. TikTok-mainontaa Parcerolla suunnittelee tiimi, joka on kiinnostunut alustasta ja ymmärtää kanavalle ominaiset nopeat trendit ja vivahteet. Tämä ymmärrys on hyvän TikTok-mainonnan A ja O.
Lue lisää: Miksi tarttua nopeasti TikTok-trendeihin ja miten tunnistaa trendaavat sisällöt?
Kuinka luoda onnistunut TikTok-markkinointistrategia?
Kuten todettu, menestys TikTokissa vaatii kanavaan sopivaa sisältöä, sekä TikTok-kulttuurin syvää ymmärtämistä. TikTok eroaa selkeästi muista suosituista somekanavista sen tietynlaisella rosoisuudella ja filtteröimättömän aidolla sisällöllä. TikTok on myös ennen kaikkea viihdyttävä ja yhteisöllinen palvelu, joka pyrkii aina osallistamaan käyttäjiään.
TikTokissa menestystä saavat erityisesti omaperäiset, erottuvat ja nopeatemposet sisällöt, jotka kuitenkin näyttävät tietyssä määrin melko kotikutoisilta. Myös korkealaatuisilla ja loppuun hiotuilla videoilla on paikkansa markkinoilla.
TikTokissa trendit muuttuvat nopeasti, joten niistä täytyy olla hereillä, jos haluaa tarttua ainutlaatuisiin mahdollisuuksiin.
Meillä Parcerolla onkin jo kokemusta menestyksekkäästä sisällöstä TikTokissa – useita mainoksiamme on päässyt Top Ads -listalle, johon TikTok kokoaa kanavan menestyneimmät mainokset.
TikTok-mainonta
Merkittävin syy ryhtyä tekemään TikTok-mainontaa mahdollisimman nopeasti on kanavan edullinen hintataso. Huutokauppapohjaisesti toimiva mainosjärjestelmä mahdollistaakin mainosten edulliset näyttö- ja klikkihinnat, kun kilpailu mainospaikoista on edelleen maltillista suhteessa käyttäjämäärään.
Aivan millä vain mainoksella ei TikTokiin kuitenkaan kannata sännätä, vaan onnistunut mainoskampanja vaatii tietenkin kanavaan sopivaa sisältöä. Perinteisen mainosmainen sisältö ei toimi kanavassa. TikTokin oma harras toive mainostajalle kuuluukin näin: “Don’t make ads, make TikToks.”
TIKTOK-MAINONNAN KOHDENTAMINEN
TikTokissa on mahdollista kohdentaa mainontaa hyvin samanlaisilla tavoilla kuin muissakin somepalveluissa. Mahdollisia kohdennusvaihtoehtoja ovat muun muassa seuraavat:
- Demografiset kohdennukset (ikä, sukupuoli)
- Alue (maakunnat ja suurimmat kaupungit)
- Kiinnostuksen kohteet
- Käyttäytyminen kanavassa
TikTok-mainonnan tavoitteet
TikTokin mainostusvaihtoehdot ovat laajentuneet alustan suosion kasvaessa. Mainostaja voi valita omiin tavoitteisiinsa sopivan kampanjatavoitteen mm. seuraavien joukosta:
- tavoittavuuden maksimointi
- liikenteen ohjaaminen verkkosivustolle
- konversiomainonta ja liidilomakkeet
- sovellusmainonta
- shopping-mainonta, jolla verkkokaupan tuotteita voi mainostaa suoraan TikTok-alustalla
tiktok-sisältöjen boostaaminen
Kun yritys on tehnyt päätöksen hakea näkyvyyttä TikTokista, eteen saattaa nousta kysymys: kannattaako brändin tehdä orgaanisia eli ei-maksettuja sisältöjä vai myös maksettua mainontaa? Vastaus kysymykseen riippuu paljolti yrityksen resursseista tuottaa sisältöjä.
Jos TikTokissa haluaa menestyä pelkästään orgaanisesti, tulee sisältöjä julkaista usein. Sisällöissä täytyy oikeasti olla jokin koukku, joka kiinnostaa kohdeyleisöä. Lisäksi yhteisönhallinta on kanavassa tärkeää: yleisö odottaa vuorovaikutusta seuraamiltaan brändeiltä.
TikTokissa on mahdollista tehdä mainontaa myös ilman julkista TikTok-tiliä. Suositellumpi vaihtoehto on kuitenkin luoda yritykselle oma TikTok-tili ja mainostaa tilillä julkaistuja sisältöjä. Spark Ads -mainostyyppi mahdollistaa orgaanisesti julkaistujen videoiden hyödyntämisen mainoksissa, minkä ansiosta mainoksien kautta saadut kommentit ja tykkäykset näkyvät yrityksen tilin julkaisuissa. Mainonta nostaa samalla myös yrityksen TikTok-tilin näkyvyyttä.
Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa
TikTokissa vaikuttajamarkkinointi tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa nopeasti ja laajasti potentiaalisia asiakkaita. Vaikuttajat tuntevat yleisönsä ja TikTokin kanavana hyvin, ja osaavat tuottaa autenttista ja viihdyttävää sisältöä, joka resonoi kohderyhmässä. Vaikuttajayhteistyöt voivat olla myös hyvä tapa testata uutta kanavaa, mikäli brändillä ei ole vielä omaa TikTok-tiliä tai kokemusta kanavasta.
Parcerolla on paljon kokemusta myös vaikuttajamarkkinoinnista TikTokissa. Muun muassa pitkäaikainen asiakkaamme Marli Juissi tuplasi TikTok-yleisönsä yhdessä kesässä nuorten Juissi Squad -vaikuttajien avulla. Perinteisten mainosten tuottamisen sijaan Squadilaiset saivat toteuttaa omia luovia ideoitaan sisällöntuotannossa.
Lue lisää Marli Juissin tehokkaasti TikTok-yleisöä sitouttaneesesta Juissi Squad -konseptista!
TikTok-MAINONTA JA SISÄLLÖNTUOTANTO Parcerolta
Kun haluat yrityksesi näkyvän TikTokissa, ota meihin yhteyttä ja autamme sinut alkuun. Saat meiltä niin luovat sisällöt kuin mainonnan suunnittelun ja toteutukset.
Meillä olet varma, että mainontasi tai sisältösi ovat aidosti kanavaa ymmärtävien henkilöiden käsissä ja tunnemme palvelun toiminnan.
KAUPPAKESKUS MYLLY
Miten jalkauttaa yrityksesi brändi TikTokiin kohderyhmää puhuttelevilla videosisällöillä? Suunnittelimme ja toteutimme Kauppakeskus Myllylle huikean TikTok-konseptin, joka niittää isosti mainetta myös Raision rajojen ulkopuolella.