09.11.2021

Jaa mikä boomer? Tätä suuret ikäluokat odottavat markkinoinnilta

Heikki
Kyllönen

Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.

Pääministeri Sanna Marinin Instagram-päivitys nosti boomerit kaikkien huulille. Mutta keitä boomerit oikeasti ovat ja mitä markkinoijan pitäisi tietää heistä?

Baby boomerit (tai lyhyemmin boomerit) ovat noin vuosina 1945–1960 syntynyt sodanjälkeinen sukupolvi. Vaikka nuorisolla toisinaan onkin tapana kutsua boomereiksi kaikkia ajastaan jääneitä ”kalkkiksia” näiden tarkasta iästä välittämättä, tätä tämä kokonaista sukupolvea kuvaava termi ei suinkaan virallisesti tarkoita.

Suomessa 60–75-vuotiaat baby boomerit tunnetaan myös nimellä suuret ikäluokat. Heitä on Suomessa reilusti yli miljoona, ja vakaiden tulojensa ja varallisuutensa takia heillä on paljon ostovoimaa.

Miksi boomerit kannattaa ottaa huomioon markkinoinnissa?

Hyvä taloudellinen tilanne sekä vahva asema yhteiskunnassa ja perheenjäsenten elämässä tekevät boomereista kiinnostavan kohderyhmän mainostajille.

Suuret ikäluokat ovat sekä koon että ostovoiman perusteella vaikutusvaltainen sukupolvi. He ovat terveempiä, hyväkuntoisempia ja vireämpiä kuin aiemmat eläkeläisten sukupolvet. Osa heistä vaikuttaa myös edelleen työelämässä ja yhteiskunnassa johtavissakin asemissa. 

Baby boomereilla on tyypillisesti enemmän varallisuutta kuin lapsillaan. Pitkä työura, kohtuullinen eläke, säästäväinen luonne ja sijoituksista saatavat tulot takaavat monelle boomerille taloudellisesti turvatun aseman. Moni heistä myös tukee taloudellisesti lapsiaan ja lastenlapsiaan, joiden työelämä ja tulokehitys ovat pirstaleisempia.

Suuret ikäluokat arvostavat työtä, vaurautta ja hyvinvointia 

Suurten ikäluokkien edustajia luonnehditaan usein työkeskeisiksi ja ahkeriksi. He ovat tehneet paljon töitä menestyksensä eteen ja arvostavat vaurautta sekä sen tuomaa turvallisuuden tunnetta.

Suuret ikäluokat pitävät tärkeinä asioina terveyttä, perhettä ja ihmissuhteita. Ikä ei estä heitä nauttimasta elämästä, vaan moni elää terveellisesti ja on kiinnostunut ostamaan hyvinvointituotteita sekä -palveluita, jotka auttavat pysymään aktiivisena pidempään.

Baby boomerit ovat brändejä kohtaan uskollisempia kuin nuoret sukupolvet. Heidän ostopäätöksiinsä vaikuttavat kotimaisuus, luotettavuus ja käytännöllisyys. He arvostavat myös laatua, vaikka suuri osa ikäpolven edustajista onkin oppinut elämään säästeliäästi ja metsästämään tarjouksia.

Niukkojakin aikoja nähneille boomereille asioiden omistaminen on tärkeämpää kuin nuorille sukupolville, jotka priorisoivat elämykset materian edelle.

Boomerien netin käyttö lisääntyy jatkuvasti

Suuret ikäluokat ovat nähneet uusien teknologioiden muuttavan maailmaa. He eivät ehkä ole digitalisaation edelläkävijöitä, mutta he eivät myöskään ole pudonneet kehityksen kelkasta.

55–64-vuotiaista suomalaisista nettiä käyttää päivittäin 91 prosenttia ja 65–71-vuotiaistakin 71 prosenttia. Vanhimmissa ikäryhmissä netin käyttö lisääntyy kaikkein kovinta vauhtia.

Baby boomerit ovat asiakeskeisiä surffailijoita: he hoitavat netissä pankkiasiat ja lukevat uutisia. Käyttö ei ole yhtä viihteellistä kuin nuorilla, mutta he etsivät netistä ahkerasti tietoa tuotteista ja palveluista sekä terveyteen liittyvistä asioista. Suuret ikäluokat eivät kuitenkaan ole esimerkiksi podcastien tai YouTuben suurkuluttajia.

Baby boomerit ovat kuitenkin läsnä myös somessa. Seniorien suosituin some-kanava on Facebook, jota käyttää puolet 55–64-vuotiaista ja 42 prosenttia 65–74-vuotiaista. Myös nettishoppailu yleistyy vähitellen. Iso osa boomereista etsii kuitenkin netistä tietoa ostopäätöksensä tueksi ja suorittaa itse ostoksen vielä kivijalkakaupassa.

Suuret ikäluokat tavoittaa myös perinteisillä massamedioilla: he lukevat paljon sanoma- ja aikakauslehtiä sekä katsovat televisiosta iltauutiset.

Älä lankea stereotypioihin

Vireät ja aktiiviset baby boomerit eivät tunne itseään vanhoiksi, ja siksi brändienkään ei kannata suhtautua heihin kuin vanhuksiin. Markkinoijien kannattaa pyristellä irti ikäihmisiin liittyvistä stereotypioista ja tuoda ikääntymistä esille realistisessa ja positiivisessa valossa. Tämä saattaakin olla yrityksille oikotie suurten ikäluokkien sydämiin.

Parcerolta osuvaa markkinointia eri sukupolville

Me Parcerolla teemme tehokasta ja tunteita puhuttelevaa markkinointia niin boomereille kuin Z-sukupolvelle.  Ota meihin yhteyttä

Kiinnostuitko?

LÄHTEET

Mark McCrindle, Ashley Fell, Kevin Leung, Peter Chi (2020) Understanding the Future Consumer. McCrindle Research.

WARC Best Practice (2020) What we know about marketing to seniors.

Euromonitor International (2019) Baby boomers: consumers in their golden years.

Tilastokeskus (2021) Väestön ikärakenne 31.3.2021.

Tilastokeskus (2021) Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö.