Heikki
Kyllönen
Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.
Digimarkkinointi, Yleinen – 05.05.2022
X-sukupolvi ei nauti samanlaisesta mediahuomiosta kuin millenniaalit ja boomerit, mutta heitä ei silti kannata sivuuttaa. Tämä ruuhkavuosien pyörteissä luoviva sukupolvi nimittäin huolehtii monesti sekä lapsistaan että vanhemmistaan – eli elää elämänsä kiihkeimpiä kulutusvuosia.
Mikä on X-sukupolvi?
Nimellä X-sukupolvi viitataan noin vuosina 1965–1980 syntyneisiin ihmisiin. He ovat siis tällä hetkellä (vuoden 2022 alussa) noin 40–55-vuotiaita. Suomessa heitä oli vuonna 2020 yli miljoona.
Keski-ikäiset, jotka eivät koe itseään keski-ikäisiksi
X-sukupolvi on kiinnostava sekoitus perinteistä ja uudenlaista ajattelua: he ovat vähän millenniaaleja ja vähän boomereita, mutta ikä on heille pelkkä numero. He arvostavat matkustelua ja aktiivista sosiaalista elämää. X-sukupolvi ei ehkä syntynyt älypuhelin kourassa, mutta he oppivat teknologian käytön nuorina.
X-sukupolvella ei yleensä ole yhtä paljon varallisuutta ja säästöjä kuin vanhemmilla baby boomereilla. Heillä on kuitenkin vaikutusvaltaa monen sukupolven ostopäätöksiin, koska he saattavat huolehtia sekä alaikäisistä lapsistaan että eläkkeelle jääneistä vanhemmistaan.
Samalla osa X-sukupolvesta on kivunnut korkealle työelämässä ja elää kiireisimpiä työvuosiaan. Kuuluisien ruuhkavuosien pyörityksessä he arvostavat palveluita ja teknologiaa, joka helpottaa himmelin pyörittämistä.
X-sukupolvi on lähes kaikkiruokainen median suhteen
Tilastokeskuksen mukaan yli 80 % X-sukupolvesta katsoo netti-TV:tä, ja videopalveluita vielä useampi. Myös netissä shoppailu on heille jo peruskauraa: 45–54-vuotiaista peräti 70 % on ostanut jotain netistä viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Myös sosiaalista mediaa X-sukupolvi käyttää ahkerasti, ja blogeja he lukevat yhtä tiuhaan kuin nuoremmat millenniaalitkin. Erojakin toki löytyy: eniten käytetyt some-kanavat ovat Facebook, WhatsApp ja Instagram. Snapchat, Tiktok, Jodel ja Twitch ovat siis ensisijaisesti nuorempien heiniä.
Nämä tyypit ammentavat vaikutteita myös boomereilta, ja X-sukupolvi onkin otollista kohderyhmää printti- ja ulkomainonnalle. Lisäksi he asioivat edelleen paljon kivijalkaliikkeissä, joten heitä tavoittelevien brändien kannattaa panostaa myös retail-markkinointiin.
Lue lisää: Hyvä diili ja suora viesti sulattavat kyynisen X-sukupolven sydämet
Lue lisää: Jaa mikä boomer? Tätä suuret ikäluokat odottavat markkinoinnilta
Kiinnostuitko?
LÄHTEET
- WARC Best Practice (2020) What we know about marketing to Generation X.
- Mark McCrindle, Ashley Fell, Kevin Leung, Peter Chi (2020) Understanding the Future Consumer. McCrindle Research.
- Tilastokeskus (2021) Väestön ikärakenne. https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#V%C3%A4est%C3%B6n%20ik%C3%A4rakenne%2031.12.
- Tilastokeskus (2020) Seuratut yhteisöpalvelut 2020, %-osuus väestöstä. https://tilastokeskus.fi/til/sutivi/2020/sutivi_2020_2020-11-10_tau_025_fi.html
- Tilastokeskus (2020) Nettitelevisiopalvelujen, tilausvideopalvelujen ja videopalvelujen katsominen 2020, %-osuus väestöstä. https://tilastokeskus.fi/til/sutivi/2020/sutivi_2020_2020-11-10_tau_027_fi.html
- Tilastokeskus (2020) Ostaminen ja tilaaminen verkon kautta 2020, %-osuus väestöstä. https://tilastokeskus.fi/til/sutivi/2020/sutivi_2020_2020-11-10_tau_031_fi.html