27.09.2024

Vinkit tulokselliseen somemainontaan 2025

Ali
Achek

Digimarkkinointi on muuttunut paljon algoritmien kehittyessä. Myös kilpailu on vuosi vuodelta kovempaa, joten jos oikeasti haluaa hyviä tuloksia, pitää asiat tehdä oikein. Pari hieman eri näköistä kuvaa, yleisöjen A/B-testailu ja lukuisat tekniset kikkailut eivät ole se mihin kannattaa käyttää aikaa. Miten saavutetaan oikeasti hyviä tuloksia nykypäivän somemaailmassa?

Vaikka Metan omista neuvoista meidän digimarkkinoijien piireissä ollaan usein skeptisiä, heillä on oiva artikkeli monipuolisen luovan merkittävyydestä, jonka voimme allekirjoittaa kokemuksen pohjalta. Tutkitaan hieman syvemmin, miksi luovien ratkaisujen variointi ja segmentointi on niin tärkeää, ja miten sitä kannattaa tehdä.

Somemainonnan algoritmit ja yleisökohdennus

Somealustojen algoritmit ovat jo jonkin aikaa sitten kehittynyt yli sen pisteen, että ihmisen kannattaisi haastaa niiden näkemystä esimerkiksi kohdennuksen suhteen. Toisin sanoen jos teet tavoitteellista markkinointia Metassa, kannattaa harkita tarkkojen kohdennusten sijaan algoritmiin luottamista, joka todennäköisesti löytää oikeat ihmiset sinua paremmin.

Kohdennusta ei kannata enää tehdä valitsemalla, että haluan mainokseni näkyvän 25-50-vuotiaille miehille joiden kiinnostuksen kohteita ovat golf ja urheilu, vaikka myytävä tuote olisikin golf-mailat. Kohdennus tehdään luovalla, joka resonoi tämän kohderyhmän kanssa. 

Poikkeuksiakin on, kuten puhtaasti brändäävä mainonta, jossa ei ole kiinteitä konversioita. Algoritmi vaatii jonkinlaisia konversiopisteitä pystyäkseen optimoimaan mainoksia. Klikit verkkosivuille on riittävän vahva konversio siihen, että yleisö kannattaa jättää laajaksi. Tietenkin myös alueellinen kohdentaminen on fiksua, jos yrityksesi on paikkaan sidottu.

Kanavakohtaisiakin eroja on. LinkedIn-mainonta on hieman oma lajinsa ja strateginen kohdentaminen on suositeltavaa. Algoritmit eivät olet yhtä kehittyneitä kuin Metassa (tai TikTokissa), joten digimarkkinoijan kannattaa käyttää aikaa yleisöjen testailuun. Uudelleenkohdentaminen on LinkedInissa erityisen tärkeää. Samoin ei-toivottujen yleisöjen poissulkeminen, segmentointi-ajattelu ja frekvenssin eli toistotiheyden seuranta. Selvyyden vuoksi, seuraavat neuvot on kirjoitettu Meta edellä, mutta ajattelu kannattaa sisäistää myös muihin kanaviin.

segmentointi ja sisällöt

  1. Ajattele erilaisia kohderyhmääsi kuuluvia persoonia. Kohderyhmäsi koostuu asiakkaista, joilla on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja käyttäytymismalleja ja jotka todennäköisesti konvertoituvat erityyppisten luovien sisältöjen avulla.
  2. Jaa nämä asiakaspersoonat segmentteihin. Millainen luova resonoisi vastuullisen seikkailijan kanssa? Entä hintatietoisen diilihaukan? Kalliolaisen skenettäjän? Luo mainosmateriaalit, jotka on ajateltu kullekin segmentille.
  3. Testaa näitä materiaaleja mainosjoukossa ja anna algoritmin löytää kohdeasiakkaat. Jätä kohderyhmä niin laajaksi kuin mahdollista. Esimerkiksi Metan Advantage+ kohdennus löytää asiakkaasi mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Tämä ei tarkoita, että tehdään vain monta kuvaa joissa vaihtuu henkilö ja tekstit. Eikä se tarkoita, että lopulta löydetään yksi paras kuva ja näytetään sitä kaikille. Se on kuin tarjoilisi ravintolassa vain yhtä ruokaa, jota eniten tilataan. Sisältöjen pitää olla oikeasti erilaisia, ei vain hienovaraisia muutoksia.

Lue lisää: Miten luoda osuvaa luovaa sisältöä ostopolun jokaiseen vaiheeseen?

Ota Metan mainosformaatit haltuun!

Video, pystyvideo, vaakavideo, kuva, kuvakaruselli, videokaruselli, tarinat, kelat, messenger, marketplace… Sijoitteluita on paljon, ja aika ajoin niitä tulee lisääkin. Paras on tietenkin luoda räätälöityjä luovia jokaiseen sijoitteluun, mutta ymmärrettävästi resurssit eivät siihen aina riitä. Niinpä vähintään pystyvideo (kelat/reels) ja syötteen kuvat (feed) pitäisi ottaa haltuun, sillä niitä katsellaan eniten. Samoja pystyvideoita voi ketterästi käyttää myös TikTokissa, Pinterestissä, Snapchatissa ja YouTube Shortseissa.

Somemainontaan lisäpotkua karuselleilla

Karusellit ansaitsevat kunniamaininnan, sillä ne ovat luonteeltaan hyvin erilaisia verrattuna muihin mainosmuotoihin ja oikein tehtynä varsin tehokkaita. Esimerkiksi harkinta-vaiheen sisällöissä voidaan nostaa tuotteen tai palvelun ominaisuuksia monesta näkökulmasta useille segmenteille. Tai sitten keskitytään ja syvennytään yhteen ominaisuuteen, joka on kullekin asiakaspersoonalle erityisen tärkeä. Sisällön ei tarvitse edes liittyä yrityksesi tuotteeseen tai palveluun. Se voi olla itsessään informatiivinen tai viihdyttävä “diaesitys”, jossa jokin yksittäinen kuva tai video luontevasti ohjaa verkkosivuillesi.

Karusellit ovat saatavilla Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa, LinkedInissa ja X:ssä.

Liidilomakkeilla runsaasti enemmän yhteydenottoja

Mikäli yrityksesi tavoittelee liidejä, somealustojen liidilomakkeet eli pikalomakkeet ovat paras ystäväsi. Näitä kannattaa todellakin vähintään kokeilla, sillä lähes poikkeuksetta liidejä saadaan huomattavasti enemmän, kuin ohjaamalla verkkosivuille täyttämään yhteydenottolomake. 

Muutama vinkki liidilomakkeisiin:

  • Käytä enintään kolmea kysymystä
  • Kysy etu- ja sukunimi yhdessä kentässä
  • Kysy vain sähköpostia tai puhelinnumeroa, jos et välttämättä tarvitse molempia. Jos ei väliä, kysy pelkkä sähköposti.

Pikalomakkeet ovat saatavilla Facebokissa, Instagramissa, TikTokissa ja LinkedInissa.

Entä somejulkaisun tekstit, kuinka tärkeä niitä on varioida?

David Ogilvy sanoi taannoin: ”Kun olet kirjoittanut otsikkosi, olet käyttänyt kahdeksankymmentä senttiä dollaristasi.” Sosiaalisen median mainonnassa logiikka toimii päinvastoin. Kahdeksankymmentä senttiä luovaan, kaksikymmentä senttiä otsikkoon ja muihin teksteihin.

Vaikka otsikoiden merkitys on pienempi kuin luovan, ovat nekin tärkeitä. Myös otsikoissa kannattaa ottaa segmentointi-ajattelu käyttöön:

Ei näin: “Osta nyt kengät -50 %” ja “Tilaa kengät helposti netistä”
Vaan näin: “Tyylikäs kesä-look: Kengät -50 %” ja “Ympäristöystävällinen valinta” ja “Suomalaiset design kengät”

Somealustan algoritmi tunnistaa ja testailee, mikä otsikko kullekin käyttäjälle kannattaa näyttää.

Loput mehut saadaan irti leipäteksteillä. Vaikutus tehokkuuten ei ole läheskään yhtä suuri kuin luovalla tai otsikoilla, mutta vähintään lyhyt ja pitkä copy kannattaa olla. Yleisö, joka on kiinnostunut ja motivoitunut aiheesta lukee tekstin ja hyvä copy voi joskus olla juurikin se, mikä saa ihmisen klikkaamaan mainoksesta eteenpäin.

Digimarkkinoijalta vaaditaan nykypäivänä ketteryyttä ja jatkuvaa kehitystä

Me digimarkkinoijat elämme somemainonnan osalta mielenkiintoista aikaa. Algoritmit tekevät ison osan rutiinitöistä ja vapauttavat meidät niistä käsityöläismäisistä ratkaisuista, joihin vielä hetki sitten kului niin paljon aikaa. Mutta samalla tämä tarkoittaa, että pelkällä teknisellä osaamisella ei enää pärjää. Täytyy osata ajatella luovasti, ja antaa myös suunnittelijoille palautetta. Idea on hyvä, mutta saako se klikkejä? Voisiko se toimia paremmin eri formaatissa tai kanavassa? Parcerolla ollaankin jo pitkään pidetty erityisen tärkeänä luovan ja digin ketterää yhteistyötä.

Lue aiheesta lisää täällä: Markkinoija: Maksatko digitoimistollesi vielä eilisen taidoista?

Tutustu, kuinka Parcero voi saada juuri sinulle törkeitä tuloksia digimarkkinoinnilla.

Haluatko kuulla lisää?