
Parcero
Digimarkkinointi – 27.11.2020
Google Analytics on ilmainen työkalu ja analytiikkaohjelmisto, jota käytetään verkkosivujen kävijäseurantaan ja raportointiin. Google Analytics 4 (ent. App + Web) on Analyticsin uusin versio, jossa on täysin uudistettuja ominaisuuksia ja tulevaisuuden analytiikkaa. Analytics 4 tulee vuosien myötä korvaamaan nykyisen Universal Analyticsin.
Analytics 4 sisältää Tehokkaita uusia ominaisuuksia
Uuden Google Analytics 4:n keskiössä on koneoppiminen ja sitä kautta kattavampi käsitys asiakkaista sekä heidän vuorovaikutuksesta yrityksen kanssa. Kun kaupankäynti verkossa lisääntyy ja datan globaalit määrät kasvavat, analytiikkatyökalujen ja edistyneiden analyysien merkitys korostuu.
Uusimman version odotetuimpia muutoksia ovat muun muassa:
- Selkeämpi käyttöliittymä ja analyysityökalu, jotka tarjoavat perinteisten raporttien sijaan kattavia analyysejä
- Laajennettu tapahtumanseuranta, jossa keskitytään sivustojen istuntojen sijaan enemmän sivuston tapahtumiin ja käyttäjiin
- Google Analytics 365 -työkalun maksullisten ominaisuuksien siirtyminen ilmaisversioon, joiden avulla voidaan kerätä dataa verkkosivukävijöistä
- Uudistuneet parametrit (parameter), joita voi jatkossa vapaasti määrittää ja muokata datankeruuta varten.
Uusi Analytics 4 tulee siis korvaamaan vanhemman Universal Analyticsin lähiaikoina. Uusimman version seurantapikseli tulee asentaa erikseen sivustolle ja kartuttaa dataa vasta asennuspäivästä lähtien. Universal Analyticsista ei ole mahdollista siirtää dataa uuteen Analytics 4:seen.
Parceron datalähtöiset digimarkkinoijat tukenasi
Google Analytics 4 on merkittävä päivitys ja suosittelemme sen käyttöönottoa – erityisesti uusiin ominaisuuksiin tutustumista. Mikäli verkkosivuillesi ei ole vielä asennettu uutta Google Analytics 4:sta, suosittelemme sen asentamista jo nyt nykyisen Universal Analyticsin rinnalle datan keruuta varten. Kun vanhemman Universal Analyticsin kehitys loppuu, voit joustavasti siirtyä käyttämään uusinta versiota, johon on ehditty keräämään arvokasta dataa tulkintoja varten.
Jos tarvitset apua uuden version käyttöönotossa tai vinkkejä sen hyödyntämiseen, Parceron digimarkkinoinnin asiantuntijat ovat tukenasi!
Lisää aiheesta lisää:
Google – Introducing the new Google Analytics
Google Analytics – Käyttöönotto