02.01.2024

Mainontaa Pinterestissä: mikä kanava, miksi ja miten?

Julia
Helenius

Julia on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija tois pualt jokke. Siis Turusta. Julia on kiinnostunut työskentelemään erilaisten brändien kanssa ja päätyikin tutkimaan tuoreessa opinnäytetyössään keinoja mitata digitaalisen markkinoinin vaikutuksia brändiin.

“Pinterest is the visual discovery engine. Our mission is to give everyone the inspiration to create a life that they love.”

Pinterest on sosiaalisen median visuaalisuutta painottava alusta. Se tarjoaa miljoonille käyttäjilleen monipuolisia inspiraation lähteitä aina hääsuunnitelmista sisustukseen ja viikon ruokalistaan. Suurin osa käyttäjistä etsiikin Pinterestistä juuri heitä itseään kiinnostavia kuva- ja videosisältöjä, vaikka alustaan on toki mahdollista jakaa sisältöä myös itse.

Pinterestissä käyttäjät koostavat omaan profiiliinsa tauluja (boards), joita he voivat lajitella erilaisiin teemoihin. Alustan erityispiirteisiin kuuluu myös sisällön “pinnaaminen” suoraan muilta verkkosivuilta. Tällöin sisältö tallentuu käyttäjän omaan Pinterest-tauluun, josta muut käyttäjät voivat pinnata sen edelleen omiin tauluihinsa.

pinterest markkinointi

Pinterestissä seurataan yleensä tuntemattomia käyttäjiä sen mukaan, millaisia tauluja he ovat profiiliinsa keränneet. Tätä visuaalista alustaa kutsutaankin usein inspiraation ilmoitustauluksi, mikä erottaa sen Instagramin käyttötarkoituksesta: Instagram-profiili näyttää kurkistuksen käyttäjänsä elämään, kun taas Pinterest-taulut kertovat enemmänkin unelmista ja inspiraatiosta.

algoritmi suosittelee käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä

Pinterestiä voidaan selata feed-näkymässä, josta löytyvät muun muassa seurattavien käyttäjien, aiheiden ja taulujen pinnejä sekä algoritmin suosittelemia sisältöjä. Kehittynyt algoritmi oppii todella nopeasti käyttäjänsä mieltymykset ja tunnistaa, millaisista sisällöistä tämä on juuri sillä hetkellä kiinnostunut.

Tehokkaan algoritmin toiminta on mainostaville yrityksille varsin hedelmällinen, sillä mainokset sulautuvat helposti käyttäjää kiinnostavaan sisältöön. Esimerkiksi kitchen ideas -hakutermillä löytää paljon inspiraatiota keittiöratkaisuihin, joiden seassa pöytäryhmän mainos näyttäytyy luonnollisena osana (ks. kuva alla). Näin tarjoiltuna mainos ei ärsytä käyttäjiä, kuten monilla muilla alustoilla on riskinä, koska mainokset keskeyttävät katselukokemuksen.

Pinterest-yritysprofiili ja Pinterest-mainonta yritykselle – miksi kannattaa aloittaa?

Pinterestin yritysprofiili on kenties herkullisin tapa koostaa yrityksen tuotteet tai palvelut visuaalisesti teemoittain tauluihin. Tätä kautta yritykset voivat myös sitouttaa käyttäjiä tarjoamalla ideoita ja inspiraatiota tuotteidensa ja palvelujensa eri käyttötavoista. Pinterestiin onkin helppoa rakentaa haluttu visuaalinen ilme, koska pinnaukset eivät vanhene, ja ne ovat kokoelmissa järjestyksessä.

Suomessa erityisesti Eurokangas on ollut yksi yritysprofiilien edelläkävijöistä, sillä se on hyödyntänyt Pinterestiä nokkelasti luomalla eriteemaisia inspiraatiotauluja. Tauluissaan Eurokangas tarjoaa muun muassa ideoita tuotteidensa käyttötarkoituksiin, mikä sitouttaa kuluttajia yrityksen omaan brändiin. Näin Eurokangas onkin läsnä juuri siellä, mistä kuluttajat etsivät inspiraatiota vaikkapa seuraavaan käsityöprojektiinsa.

Pinterestissä mainostaja voi tavoittaa juuri oikeasta aiheesta kiinnostuneet käyttäjät juuri oikeaan aikaan, sillä hakutermien käyttö on alustalla yleisempää kuin muilla sosiaalisen median kanavilla. Pinterest-mainonnan avulla onkin mahdollista kohdentaa sisältöjä hakusanojen avulla, jolloin päästään vaikuttamaan kuluttajan ostoharkintaan kaikista otollisimpaan aikaan. Juuri oikein valittujen kohdennusten avulla Pinterest-mainonnalla voidaan saada tuloksia myös muita alustoja edullisemmin.

Suomalaiset Pinterest-käyttäjät

Pinterestin käyttäjät ovat valmiita kokeilemaan uutta; jopa 84 % käyttäjistä hyödyntää Pinterestiä ostopäätöstä harkitessaan. 98 % on kokeillut jotakin uutta Pinterestistä löytämäänsä. Tämä tekeekin alustasta mainion kanavan esimerkiksi brändin tunnettuuden kasvattamiseen. Tuoreimpien vuoden 2024 lukujen mukaan Pinterestiä käyttää aktiivisesti kuukausittain noin 900 000 suomalaista, joka on noin 17% suomalaisista. Demografiatietojen mukaan kaikista käyttäjistä 70 % on naisia ja noin 50 % käyttäjistä alle 34-vuotiaita.

Vuonna 2023 suomalaiset tekivät Pinterestissä ylivoimaisesti eniten kodin sisustukseen liittyviä hakuja. Myös ruokaan ja juomaan sekä häihin liittyvät teemat korostuivat hauissa. Kuten edellä jo todettiin, alustalta haetaan inspiraatiota omien suunnitelmien tueksi.

Pinterest-mainonta Suomessa – miten homma käytännössä toimii?

Pinterest-mainontaa varten yritykselle tai brändille on luotava oma yritysprofiili. Tätä kautta pin-lisäyksiä on mahdollista nostaa mainontaan profiilin yhteyteen rakennettavan Pinterest-mainostilin kautta. Pelkän mainonnan lisäksi suosittelemme kuitenkin rakentamaan brändillesi inspiroivan yritysprofiilin, joka sitouttaa käyttäjiä orgaanisesti ilman mainonnan panostuksia.

Pinterest-mainonnan kohdentamisen mahdollisuudet ovat hyvin samankaltaisia kuin muissa alustoissa. Esimerkiksi Instagramiin verrattuna Pinterestin suurin etu onkin mahdollisuus kohdentaa mainontaa myös hakusanojen avulla. Tällä visuaalisella unelmakentällä mainostaminen voi myös kasvattaa bränditietoisuutta, ajaa liikennettä verkkosivuille tai tavoitella tehokkaasti eri konversioita.

Pinterestissä on muiden alustojen tapaan myös oma mainos-pikselinsä. Se voidaan asentaa mainostavan yrityksen verkkosivuille, jolloin mainoksista ohjattavaa liikennettä saadaan seurattua entistäkin tehokkaammin.

Herättikö Pinterest kiinnostuksesi tai haluaisitko tietää, mitä tämä alusta voi tarjota juuri sinun yrityksellesi? Ota meihin yhteyttä, ja jutellaan lisää!

Lisätietoja Pinterest-mainonnasta